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Fundamental study of fusion of machine leaning and dynamics for model-based control

Research Project

Project/Area Number 18K04211
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 21040:Control and system engineering-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Adachi Shuichi  慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 教授 (40222624)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 丸田 一郎  京都大学, 工学研究科, 准教授 (20625511)
井上 正樹  慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 講師 (80725680)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords制御 / システム同定 / 機械学習 / 自動車 / 非線形システム / 物理的特性 / 能動学習 / ガウス過程回帰 / 閉ループシステム同定 / 二次電池 / 制御工学 / カルマンフィルタ / ダイナミクス
Outline of Final Research Achievements

In order to utilize Model-Based-Control (MBD) such as robust control and model predictive control, and Model-Based-State-Estimation (MBSE) such as Kalman filter, it is necessary to build a precise mathematical model of the target plant. In this study, we aim to construct new modeling methods for practical systems by combining the data-based machine-learning in AI and system identification of the dynamic control theory. In particular, two modeling problems of nonlinear systems are considered. One is a gasoline engine of automobile and the other is lithium-ion secondary battery for electric vehicles. For the modeling of gasoline engine which has heavy nonlinearity, Gaussian process regression with active learning method is applied to design an effective modeling experiment. An adaptive identification method in consideration of the physical property of the lithium-ion battery is proposed, and the effectiveness if the method is examined through experiments with real battery.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

対象とするプラントの入出力データを利用してモデリングを行う方法として,制御の分野ではシステム同定理論が研究されている。一方,AIの機械学習の分野においても,データからモデリングを行う方法が活発に研究されて注目を集めている。システム同定の対象は動的線形システムであり,機械学習の対象は非線形静的システムが主な対象である。両者の担当分野は異なり,互いの得意不得意も存在する。システム同定と機械学習を融合すれば相補的な強力なモデリング法が誕生することが期待される。本研究では,モデリングの新しい分野を開拓し,実用に供するモデリング法を検討しており,その社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] μ-マルコフモデルを用いた自動車用二次電池の内部インピーダンスの推定2020

    • Author(s)
      佐々木理沙子,川口貴弘,丸田一郎,足立修一,片芝惇平,長村謙介
    • Journal Title

      計測自動制御学会論文集

      Volume: Vol.56 Pages: 67-69

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ガウス過程回帰に基づく能動学習による自動車エンジンのシリンダの吸入空気量のモデリング2021

    • Author(s)
      蟹江将哲,上野将樹,足立修一
    • Organizer
      SICE 第8回制御部門マルチシンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ガウス過程回帰を用いた残差学習による自動車エンジンのシリンダ吸入空気量推定2020

    • Author(s)
      蟹江将哲,丹羽慶始,足立修一, 上野将樹,堤 優二郎,山田雄輝,豊嶋弘
    • Organizer
      第 64 回システム制御情報学会 研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] μ-マルコフモデルを用いた二次電池の内部インピーダンスの逐次推定2020

    • Author(s)
      大山隆景,佐々木理沙子,丸田一郎, 足立修一,片芝惇平,長村謙介
    • Organizer
      第 64 回システム制御情報学会 研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理的特性を考慮した過給ガソリンエンジンの非線形システム同定2020

    • Author(s)
      上野将樹,足立修一
    • Organizer
      第63回自動制御連合講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ベクトル型忘却要素を用いた時変インピーダンスの逐次推定2020

    • Author(s)
      大山隆景,足立修一,丸田一郎,片芝惇平
    • Organizer
      第63回自動制御連合講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] System Identification of Rechargeable Batteries in Vehicles using Semi-parametric Approach2019

    • Author(s)
      Risako Sasaki, Takahiro Kawaguchi, Ichiro Maruta, Shuichi Adachi, Jumpei Katashiba, and Kensuke Osamura
    • Organizer
      SICE Annual Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ロバスト MPC による自動車エンジンのトルク制御系設計2019

    • Author(s)
      原 啓太,八田羽謙一,足立修一,上野将樹,堤優二郎,山田雄輝,豊嶋弘和
    • Organizer
      SICE 第6回制御部門マルチシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] μ-マルコフモデルを用いた自動車用二次電池のシステム同定2019

    • Author(s)
      佐々木理沙子 ,川口貴弘, 丸田一郎,足立修一,片芝惇平,長村謙介
    • Organizer
      SICE 第6回制御部門マルチシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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