Development of cancer prevention education program and action research utilizing health indicators created by students
Project/Area Number |
18K10600
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Sumi Naomi 北海道大学, 保健科学研究院, 准教授 (30372254)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
青柳 道子 北海道大学, 保健科学研究院, 講師 (30405675)
矢野 理香 北海道大学, 保健科学研究院, 教授 (50250519)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | がん予防 / 健康教育 / 児童生徒 / ピアサポート / ヘルスビリーフ / ヘルスコミュニケーション / がん教育 / 高校大学生 / ヘルスビリーフモデル / 健康行動 / がん体験者の経験 / ウェアラブルデバイス / 健康指標 / 文献検討 / 国内外でのがん教育 / 教員 / 小中学生 / アクションリサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
Regarding methodologies of new cancer education to protect our health from cancer, we, as a research object, developed and evaluated them by utilizing peer support and by focusing on the viewpoints of pupils. The policy of new education we have now examined showed that the fact that pupils find issues by themselves of their lives such as sleep and meals as well as those concerning environmental factors will arouse interest in cancer prevention and that it effectively led to the improvement, etc. of their knowledge about cancer, value belief about health and cancer, and health behavior. At the same time, it also produced effects that the consciousness and behaviors concerning health of those around them including their family were changed. This was considered to be new knowledge leading to cancer-prevention education on community base.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
がん予防教育は児童生徒への重要性はもとより、その年代ごとのがん予防教育が必要である。ピアサポートを活用した生徒への新しいがん教育プログラムでは、生徒自身ががんリスクに関する環境要因を見出し自分達のリスクとして認知することができた。同時に自分の課題を家族とともにコミュニケーションすることで、生徒と家族とともに健康行動を増進し、維持することが可能になることを検証することができた。新しいがん教育プログラムの実施は、子供と大人へのがん予防教育効果を示しており、現在のがん罹患率及び死亡率の低下を目指すがん対策に寄与するものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(6 results)