Project/Area Number |
18K11605
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
|
Research Institution | Kunitachi College of Music |
Principal Investigator |
IMAI Shintaro 国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (80439554)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | 空間音響 / イマーシブオーディオ / レポン / ブーレーズ / 立体音響 / VR / コンピュータ音楽 |
Outline of Final Research Achievements |
Software that allows users to listen to P. Boulez’s “Repons” at any position in a virtual space has been developed and released to the public on the Internet, along with the source code. The results of the research include: a method of constructing a microphone array for recording that extends the concept of object audio; algorithms for interactive multichannel mixing and binauralization in software; and adjustments to the algorithms to prevent musical breakdowns. In addition, by considering changes in listening position and direction as part of the performance expression, a new interpretation of the music was presented.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
空間性をテーマにした芸術音楽作品は歴史上さまざまなものが見られるが、それらを仮想空間で実現する試みは、前例を見つけるのが難しい。少なくとも《レポン》については、世界初のものとなった。また、昨今進展の著しいメタバースや空間コンピューティングのコンセプトは、音楽表現においても新しいプラットフォームとなり得る。したがって、本研究はそれを見越した、芸術音楽における新しい表現と実装方法のたたき台として、あるいは従来のサラウンド録音を拡張するアーカイブ化の新手法として、学術的また社会的な意義がある。
|