Theory Building and Method Design in the Fusion of Destination Marketing and Experiential Marketing
Project/Area Number |
18K11837
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Kitamura Michio 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 特任教授 (80374643)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | デスティネーションマーケティング / 経験価値マーケティング / ツーリスト経験価値 / ツーリズムマーケティング / DMOマーケティング / 地域マーケティング / DMO / 観光マーケティング / サービスマーケティング / 地域ブランディング |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we constructed a new standard model of the theory and method of experiential value marketing in tourism destinations. Specifically, we built a comprehensive framework for marketing management that should be implemented in tourism destinations. In addition, as the core theory of experiential value marketing, we built five axioms of tourist experiential value (prototype) and constructed comprehensive categories of tourist experiences and value consciousness. Furthermore, as a case study using the core theory, we conducted an online questionnaire survey on the experience value of tourists in Hokkaido and clarified the actual structure of the tourist experience value throughout Hokkaido.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義は、いかなるデスティネーションにも応用可能なマーケティングの汎用的なフレームワークを構築したこと、中核となる「ツーリスト経験価値マーケティング」の理論と手法をツーリストの「エクスペリエンス(体験・経験)」と生起する「価値意識(ポジティブ感情)」の関係を基礎として構築したこと、ネット質問票調査によるオリジナルデータを用いてツーリスト経験価値の実態構造を解明(ケーススタディ)したことなどである。一方、社会的意義は、観光地域の発展に不可欠とされているマーケティング活動の実行に際して準拠すべき、科学的かつ標準的なマーケティングの理論と手法のモデルを提供できたことである。
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Report
(6 results)
Research Products
(20 results)