• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Display design of learning materials considering adults' developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 18K11960
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionShizuoka University of Art and Culture

Principal Investigator

Miyata Keisuke  静岡文化芸術大学, デザイン学部, 名誉教授 (40387527)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords神経発達症 / 発達障害 / 学習 / 支援 / ピクトグラム / 特別支援 / 教育 / デザイン / 特別支援教育 / 運転免許 / ユニバーサルデザイン / 認知 / 学習支援 / 免許 / 運転 / 自動車 / 就労支援 / 教習 / 成人 / 標識 / 教材
Outline of Final Research Achievements

Aimed at helping people with developmental disabilities obtain driver's licenses, we designed an educational application that uses illustrations to visualize abstract questions in written test questions to promote understanding. We asked driving instructors to evaluate this prototype educational material and made improvements. We also analyzed the correct answer rate for road sign questions to identify trends in the written test that people tend to have difficulty, improved the materials. Then we conducted an evaluation of the effectiveness of this prototype educational material by driving students with pervasive developmental disorders to confirm its effectiveness. We also investigated the differences in the recognition of pictograms between people with intellectual disabilities and people without disabilities. We qualitatively confirmed that pictograms that are easy for people without disabilities to understand are also easy for people with intellectual disabilities to understand.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

成人の発達障害者を対象として,自動車運転免許取得のための学習支援教材ソフトの表示デザインの提案と評価を行った.成人の発達障害者については,専門学校や大学での授業,免許・資格取得学習など,支援が必要な場面で十分配慮されているとは言い難い.障害特性に合わせて画像で学習内容の理解を助ける本研究の教材はこの課題を解決する手段として意義がある.
特に成人の発達障害者を対象としてイラスト表現による支援効果を評価したデザイン関連研究はほとんどない.限定された範囲であるが,発達障害者が理解しやすいデザインを定性的に評価できたので,この知見はユニバーサルデザインの新たな展開につながり,社会的有用性は高い.

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 知的障害者と健常者のピクトグラムの認識の違いに関する分析2024

    • Author(s)
      宮田 圭介, 小濱 朋子, 深澤 裕子
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会研究報告集

      Volume: 26 Pages: 17-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害者の運転免許取得のための学習支援方法の検討2022

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会研究報告集

      Volume: 24 Pages: 53-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 自動車教習所の学科教習において認識しにくい道路標識の要因分析2021

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会研究報告集

      Volume: 23 Pages: 35-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のある教習生に配慮した学科教習用教材の実験検討2020

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会研究報告集

      Volume: 22 Pages: 13-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己肯定感を高めるコミュニケーションゲームの検討2019

    • Author(s)
      松葉知香、宮田圭介
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会研究報告集

      Volume: 21 Pages: 9-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害者向け自動車教習所用学科教材の検討2018

    • Author(s)
      宮田圭介、竹澤愛美
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェースシンポジウム2018

      Volume: 2018 Pages: 581-584

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害者と健常者のピクトグラムの認識の違いに関する分析2024

    • Author(s)
      宮田 圭介, 小濱 朋子, 深澤 裕子
    • Organizer
      第209回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害者の運転免許取得のための学習支援方法の検討2022

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Organizer
      第197回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車教習所の学科教習において認識しにくい道路標識の要因分析2021

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Organizer
      第181回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある教習生に配慮した学科教習用教材の実験検討2020

    • Author(s)
      宮田圭介
    • Organizer
      第174回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自己肯定感を高めるコミュニケーションゲームの検討2019

    • Author(s)
      松葉知香、宮田圭介
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会第164回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害者向け自動車教習所用学科教材の検討2018

    • Author(s)
      宮田圭介、竹澤愛美
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi