Project/Area Number |
18K11972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyoto Institute of Technology (2022-2023) Nagoya University of Arts (2018-2021) |
Principal Investigator |
Tomohide Mizuuchi 京都工芸繊維大学, 未来デザイン・工学機構, 准教授 (70724839)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮田 雅子 愛知淑徳大学, 創造表現学部, 教授 (20431976)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | ポスト・ヒューマンセンタードデザイン / 拡張ステークホルダー / モアザン・ヒューマン / アクターネットワークセオリー / 協働デザイン / メタデザイン / デザイン理論 / 脱間中心主義 / デザイン人類学 / コ・デザイン / マルチステークホルダー / システミックデザイン / 地域コミュニティ / デザイン方法論 / デザインリサーチ / 脱人間中心デザイン |
Outline of Final Research Achievements |
Modern design has played a social role in identifying and solving problems. However, as the set of challenges facing modern society is complex and unpredictable, proposing direct solutions does not always produce positive results. In order to overcome the limitations of design in not being able to respond to the increasing complexity of society, this study attempted to introduce the Actor-Network Theory into design theory. This theory considers not only people but also machines, organisations and other artefacts, animals and plants as 'actors' and analyses their perceptions, actions and interactions. The pilot practice and verification phases yielded a design framework that considers artifacts, animals and plants as actors in collaborative design. Concurrently, a basic theory of post human centered design was presented.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
複雑かつ予測不能な社会を前提にデザイン論や方法論を更新することは、今後もデザイン学の知を社会に還元していくための基礎研究として必要不可欠である。本研究は、これまでデザインが依拠してきたユーザーを中心とし限定的な関係を扱う視座から、人工物や動植物を含めたより関係的な視点に基づく理論を構築することに貢献し、特に日本においては議論の遅れが指摘されてきた、拡張ステークホルダーや脱人間中心主義的な観点に基づく実践検証および理論構築が行えたことは意義がある。更に、本研究に関係する研究者はデザイン教育や実務にも携わっており、本研究の成果に基づき教育やデザインの現場での更なる展開が行われる予定である。
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