• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of the impact of environmental changes due to the rebuilding of kindergarten buildings to children's play and social behavior

Research Project

Project/Area Number 18K13103
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Oshima Mizuki  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (90633438)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords幼児 / 園舎環境 / 遊び / 動線 / 社会的行動 / ストレス / 遊びの動線
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study was to clarifies the effects of rebuilding the kindergarten building, focusing on two points: changes about the flow lines and the relationship between different ages during kindergartner's play, and the influence of temporary kindergarten building environment to social behavior of kindergarteners. Regarding the change in the flow line in the play of infants, the flow line in the infant increases in the migratory kindergarten building. And that relationships between different age children tend to increase in the environment where it is easier to meet with different ages. Changes in the social behavior of young children in the temporary kindergarten building environment showed that the restricted environment may affect the development of social behavior of infants who are originally prone to problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は園舎建て替えという幼稚園にとっては一番大きな環境の変化が,幼児の園における行動にどのような変化をもたらす可能性があるかについて明らかにしたことに意義がある。遊びを中心に行われる幼児教育において園舎環境の変化のみで遊びの動線や関わる子どもの傾向に違いがあることが示されたこと,また制限がある園舎環境が時に子どもによってはリスクを伴うことが示されたことは,幼児教育施設における園舎環境という最も大きな保育環境を保育者が理解する必要性を示唆するものとなったと言えるだろう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 園舎建替による環境の変化が幼児の遊びの動線と関わる相手に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      大島みずき
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要. 人文・社会科学編.

      Volume: 71 Pages: 203-213

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 長期的な園舎環境の変化が幼児の社会的行動とストレスに及ぼす影響2021

    • Author(s)
      大島みずき
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 70 Pages: 241-250

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園における幼児の遊びの動線ー滞在時間および動線の時期による違いに着目してー2019

    • Author(s)
      大島みずき,山田恵美
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会学編

      Volume: 68 Pages: 227-236

    • NAID

      120006629722

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 幼稚園の園舎環境と子どもが関わる相手 ―園舎建替と時期による影響の検討―2020

    • Author(s)
      大島みずき
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中長期的な園舎環境の変化が幼児の社会的行動に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      大島みずき
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の幼稚園における行動のストレス反応への影響2019

    • Author(s)
      大島みずき
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi