Project/Area Number |
18K18509
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Iwate Prefectural University |
Principal Investigator |
Ogata Takashi 岩手県立大学, ソフトウェア情報学部, 教授 (50293436)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 歌舞伎 / 物語生成 / ナラトロジー / ポストナラトロジー / 人工知能 / 芸能情報システム / 統合物語生成システム / 型 / 認知科学 / 台帳 / 物語論 / 拡大小説 / 物語ジャンル体系 / 私・物語 / 日本昔話 / 作者式法戯財録 / 世界綱目 / 能 / 綯交ぜ / ストーリー / 綯い交ぜ / 尽し / 役者 / 物語 / 多重物語構造 / 歌舞伎の「世界」 |
Outline of Final Research Achievements |
I understand kabuki as a comprehensive narrative genre and use various concepts that have been created through kabuki itself in addition to narratology, such as “kata,” “naimaze,” story, narrative discourse. This paper concretely presents the multiple narrative structure model of kabuki focusing on the multiplicity and plurality of kabuki. Furthermore, based on the above multiple narrative structure model of kabuki, I conduct on various relating works, including designing and developing application and experimental systems, studying narrative contents that relate to kabuki such as Japanese folktales, considering and experimenting content creation methodologies by humans, narrative generation systems, and generative AI systems.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の伝統的な芸能としての歌舞伎は、その長い歴史を通じて、独自且つ多様な物語の方法や技法を開拓して来た。これまでそれらの方法や技法は、歌舞伎に特有な特性として、主に歌舞伎の内部で研究され批評されて来た。それに対して、本研究では、既存のナラトロジーの用語の中に歌舞伎の物語論的用語―型、綯交ぜ等―を導入し、歌舞伎の検討を通じたナラトロジーの体系の拡張と再組織化を図る。さらに、人工知能や生成AI等の先端技術の導入によって、歌舞伎の方法や技法を直接的且つ間接的に利用したシステムの設計・開発を図る。
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