• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design Management Leveraging 'Deliciousness' as a Competitive Advantage: Elucidation of the Strategy, Design, Human

Research Project

Project/Area Number 18K18586
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionNagoya Institute of Technology (2023)
Kyoto Sangyo University (2018-2022)

Principal Investigator

Imura Naoe  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (10367948)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords日本料理 / 和食 / Japanese food / Japanese restaurant / 視線計測 / ビッグデータ分析 / 再文脈化 / 国際化 / 寿司 / イノベーション / 食文化 / 国際比較 / 外食産業 / 海外進出 / 感性デザイン / 料理店マネジメント / 京料理 / 技能伝承 / コミュニケーション / 食の都 / 香港の食文化 / サン・セバスチャン / 地域資源経営 / レストラン経営 / 文化経営 / 料理哲学 / 技の伝承 / サービス・イノベーション / 世界遺産 / 美味しさのマネジメント / ミシュラン / Michelin / レストランマネジメント
Outline of Final Research Achievements

This study examines how Japanese cuisines attract international tourists and how Japanese food culture spreads and evolves overseas. Key findings: Conceptual Clarification: Definitions of Washoku, Japanese cuisine, and Nihon-ryori were clarified. Case Studies: Interviews with Kyoto's Michelin-starred restaurant proprietors. Big Data Analysis: The spread and adaptation of sushi in three U.S. cities were studied. Differences in customer experiences due to local characteristics were highlighted. Comparing Japanese and U.S. sushi restaurant reviews revealed variations influenced by regional socio-cultural and economic factors. Eye-Tracking Research: Dining experiences at Kyoto's kaiseki restaurants were recorded using eye-tracking devices, analyzing gaze behaviors and conversations.
This study offers insights into how the "deliciousness" of Japanese cuisine enhances cultural competitiveness through a comprehensive analysis of its strategies and impact.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義:本研究は、和食、日本食、日本料理の概念整理や、ミシュラン星付き日本料理店の戦略分析、米国における寿司の普及と再文脈化の解析、視線計測装置を用いた顧客体験の研究を通じて、日本食の「美味しさ」が文化的競争力を高めるメカニズムを明らかにした。これにより、食文化研究の新たな理論的枠組みを提供し、国際的な食文化比較研究に貢献した。
社会的意義:日本食の人気は、訪日観光客の増加と日本の経済・観光産業への貢献をもたらす。本研究は、和食の文化的価値を再評価し、国際交流の促進や飲食業界の競争力強化に寄与する。また、視線計測研究は、顧客サービスとマーケティング戦略の改善に役立つ実践的知見を提供する。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Luiss University(イタリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Wayne State University/Stanford University(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 和食体験にかかる言語・非言語インタラクションの観察2021

    • Author(s)
      角康之、山下直美、井村直恵、奥野茜
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: IEICE-121 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本食の国際化と海外での最文脈化ー米国3俊での日本食レストランの口コミ分析-2020

    • Author(s)
      井村直恵
    • Journal Title

      感性工学

      Volume: 18巻3号 Pages: 124-127

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オメガ型経営モデルによる中国企業の経営管理システム分析2020

    • Author(s)
      井村直恵・中岡伊織・陳韻如
    • Journal Title

      情報経営

      Volume: 80 Pages: 173-176

    • NAID

      130007940318

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 改革開放政策後の中国企業のコーポレート・ガバナンスの変化:テキスト分析による国有企業と民営企業の比較への試論2020

    • Author(s)
      陳韻如・井村直恵・中岡伊織
    • Journal Title

      龍谷大学経営論集

      Volume: 第60巻第1・2号 Pages: 17-35

    • NAID

      120007161461

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 京料理店の戦略・デザイン・料理人のキャリア・マネジメント2019

    • Author(s)
      井村直恵
    • Journal Title

      実践経営学研究

      Volume: 110 Pages: 147-154

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] SNS上のソーシャル・ネットワーク分析としてのCondorを用いたTwitter分析の手法と可能性2019

    • Author(s)
      井村直恵・Ken RIOPELLE
    • Journal Title

      京都マネジメントレビュー

      Volume: 34

    • NAID

      120006893149

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ミシュラン日本料理店の戦略分析2018

    • Author(s)
      井村直恵
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 18 Pages: 123-126

    • NAID

      130007604887

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Sushi Innovation:Recontextualization of Japanese Food Culture and Innovative Changes2023

    • Author(s)
      Naoe Imura
    • Organizer
      The 15th Asian Academy of Management International Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ) 和食体験中の視線行動を用いた文化的関心の推定2021

    • Author(s)
      永井 彬博,角 康之,山下 直美,井村 直恵
    • Organizer
      INTERACTION 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小笠原諸島父島における世界遺産可による変化と地域資源開発2021

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      地域資源経営シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本食の国際化と海外での最文脈可-米国3都市での日本食レストランの口コミ分析-2020

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      感性工学会感性商品開発部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるPlayfulなオンラインワークショップの実践2020

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      情報処理学会情報教育シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランド・ロヴァニエミの観光地戦略:地域資源の育て方2020

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      日本地域資源開発経営学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Differences in Organizations and Culture of Risk Recognition and Communication between Japan and the USAIR SEAE2020

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      AIB SEAR2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 京料理店の戦略・デザイン・料理人のキャリア・マネジメント2019

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      実践経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ミシュラン日本料理店の戦略分析2019

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      日本感性工学会感性商品研究部会第66回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ミシュラン日本料理店の戦略分析2018

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      第20回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域資源としての歴史的商店街の機能と役割:Trip Advisorのテキスト分析2018

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      日本地域資源開発経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本におけるミシュラン料理店の経営戦略2018

    • Author(s)
      井村直恵
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 暮らしにおける感性商品ー感性価値を高めるこれからの商品開発と戦略ー2021

    • Author(s)
      長沢伸也、古川貴雄、熊谷健、杉本香七、入澤祐介、井村直恵、中越出、橋田規子、外川哲、山下利之、小山太郎、由井真波
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] NAOE IMURA Official Homepage

    • URL

      http://naoe-imura.net/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 何が「食の都」をつくるのか ―京都・リヨン・香港の食文化と料理店―2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi