Project/Area Number |
19300259
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
OHTAKA Izumi University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (70176907)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TSURUOKA Yoshihiko 千葉大学, 教育学部, 教授 (80172063)
EGUCHI Yuji 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (50151973)
FUJITA Takeshi 千葉大学, 教育学部, 教授 (90209057)
IDA Yoshiyasu 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (20203086)
HATTORI Tamaki 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (70198761)
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Research Collaborator |
郡司 賀透 郡山女子大学, 短期大学部, 講師
山本 容子 , 群馬県立伊勢崎興陽高等学校, 教諭
板橋 夏樹 , つくば市立谷田部中学校, 教諭
鈴木 宏昭 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
布施 達治 北海道北見北斗高等学校, 教諭
大嶌 竜午 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
柳本 高秀 北海道旭川北高等学校, 教諭
宮本 直樹 茨城県霞ヶ浦環境科学センター, 職員
泉 直志 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
芹澤 翔太 筑波大学, 大学院・教育研究科, 大学院生
石崎 友規 筑波大学, 大学院・教育研究科, 大学院生
遠藤 優介 筑波大学, 大学院・教育研究科, 大学院生
花吉 直子 熊本県立宇土高等学校, 教論
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Project Period (FY) |
2007 – 2009
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
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Budget Amount *help |
¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
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Keywords | 環境教育 / ドイツ / アメリカ / ディープ・エコロジー / 持続可能性 / ESD / 環境意識 / 環境倫理 / 環境知識 / 環境態度 / お先真っ暗の環境教育 / Salters Advanced Chemistry |
Research Abstract |
The project obtains new interpretations and findings about new trends and effects ofenvironmental education for ESD, in particular, in Germany and U.S., U.K., etc. This project probesthe followings. (1) Developmental process and practice of environmental education in German school that is based on conceptm : "Sustainability" (2) Developmental process and practice of environmental education in U.S., and U.K., that aims at Education for Sustainable Development (ESD). (3) Some environmental education programs based on concept of "deep ecology" were analyzed. (4) An environmental education, in which concept of "deep ecology" was introduced, in biology classroom was planed and proved. (5) Some ESD-programs for high school in Japan were developed and evaluated. (6) The roles, stands, curricula and systems of science museums in environmental education were investigated.
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