Project/Area Number |
19330165
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
MIYAZAKI Takashi Hokkaido University, 大学院・教育学研究院, 教授 (10190761)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
横井 敏郎 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 准教授 (40250401)
上原 慎一 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 准教授 (10269136)
石黒 広昭 立教大学, 文学部, 教授 (00232281)
藤野 友紀 札幌学院大学, 人文学部, 准教授 (60322781)
間宮 正幸 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 准教授 (70312329)
大高 研道 聖学院大学, コミュニティ政策学部, 准教授 (00364323)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
日置 真世 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 助手 (80528307)
武田 るい子 清泉女学院短大, 准教授 (20442171)
大高 研道 聖学院大学, 政治経済学部, 准教授 (00364323)
向谷地 生良 北海道医療大学, 看護福祉学部, 教授 (00364266)
仲真 紀子 北海道大学, 大学院・文学研究科, 教授 (00172255)
駒川 智子 北海道大学, 大学院・教育学研究院, 助教 (50466439)
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Project Period (FY) |
2007 – 2009
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
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Budget Amount *help |
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2009: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2008: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
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Keywords | 若者支援 / 社会的排除 / 社会関係資本 / ケイパビリティ / 移行 / 若者自立支援 / 社会的ひきこもり / 非行少年 / 多文化間教育 / 発達的ケイパビリティ / 移行過程 / 地域就労支援 / 生きづらさ / ソーシャル・キャピタル / フリーター / 発達障害 / 多文化教育 |
Research Abstract |
We have focused on the following issues in this research. (1) What are behind difficulties the excluded youth are facing? (2) How should we design a support system for the excluded youth? By intensive analyses on support activities and system, we have concluded followings: (1) In the cases of the excluded youth, almost all cases, communities of which his/her life-world consists are fragmented. (2) To recover from such structure, a flexible and diverse community produced by supporting organization is essential. It works as a mediation to change his/her life-world and self-schema. (3) To design supporting system, it is important to begin not from the view points of institution, but totality of his/her life-world. In this way, we can improve "Capability"(A.Sen) in their communities
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