• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Model Learning Guidance based on "Key Competency"

Research Project

Project/Area Number 19330208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  National Institute for Educational Policy Research, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (70196559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小松 幸廣  国立教育政策研究所, 教育研究情報センター, 総括研究官 (50241229)
岩田 修一  東京大学, 新領域創成科学研究科, 教授 (50124665)
四方 義啓  名古屋大学, 大学院・多元数理研究科, 名誉教授 (50028114)
吉田 俊久  埼玉工業大学, 先端科学研究所, 特別客員教授 (90016395)
榊原 保志  信州大学, 教育学部, 教授 (90273060)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) IWATA Syuuichi  東京大学, 新領域創成科学研究科 (50124665)
SHIKATA Yoshihiro  名古屋大学, 大学院・多元数理研究科, 名誉教授 (50028114)
SAKAKIBARA Kazushi  信州大学, 教育学部, 教授 (90273060)
YAMAZAKI Yoshio  千葉大学, 教育学部, 教授 (10210402)
Research Collaborator HASEGAWA Sakae  筑波大学, 名誉教授
YOSHIDA Takeo  筑波大学, 教授
KUROSAWA Hiroshi  聖学院大学, 講師
NAGAHUSA Noriyuki  東京文化短期大学, 准教授
AKAIKE Miki  日本新聞教育文化財団, NIEコーディネーター
AOKI Teruaki  元茅ヶ崎市教育委員会, 教育委員
KISHI Masahiro  藤岡市立東中学校, 校長
NAKAMURA Kouichi  東松山市立松山第一小学校, 校長
OKAZIMA Nobuyuki  羽生市立岩瀬小学校, 教頭
KUMAKI Tooru  魚沼市立東湯之谷小学校, 教頭他
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥19,500,000 (Direct Cost: ¥15,000,000、Indirect Cost: ¥4,500,000)
Fiscal Year 2009: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2008: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywordsキー・コンピテンシー / 知識基盤社会 / 熟考・評価 / 表現力 / コミュニケーション力 / 状況・文脈 / 活用 / 思考力・判断力・表現力 / 言語活動の充実 / 知識・情報活用能力 / 市民性 / 学校図書館活用教育 / NIE / PISA型リテラシー / 中教審答申 / 相互作用的に道具を用いる / 活用力の育成 / 熟考と表現 / 協同的・表現的・創造的な学び / 新学習指導要領 / 算数・数学の学習指導法 / 調べ学習の学習指導法
Research Abstract

I developed the framework of the teaching guidance to improve the abilities of critical thinking, judgment and expressiveness to enhance Key Competencies that is necessary ability to survive in knowledge-based-on society. Based on the framework, I developed the teaching materials and practiced lessons at elementary schools and junior high schools. As the result, I confirmed the effectiveness of the framework of the educational guidance.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (21 results) Book (4 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 「活用」としての「言語活動の充実」2010

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      現代教育科学(明治図書) No.642

      Pages: 17-19

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 活用から授業を変える学校経営2010

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育の眼経営の眼(函館教育経営研究所) 17

      Pages: 127-176

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「活用」としての「言語活動の充実」2010

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      現代教育科学、明治図書 NO.642

      Pages: 17-19

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] "活用"から授業を変える学校経営2010

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育の眼経営の眼、函館教育経営研究所 第17号

      Pages: 127-176

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] PISA型読解力の導入について理解徹底をどう進めるか2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校経営・教育課程経営全課題移行措置を乗り切る学校経営全課題(教育開発研究所) No.1

      Pages: 152-153

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「活用」としての思考力・判断力・表現力を育成する学習指導の枠組み-算数における「言語活動の充実」のあり方を探って-2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 20

      Pages: 68-76

    • NAID

      130007043057

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識基盤社会における学力とは何か-「課題解決のための思考力・判断力・表現力」を手がかりとして-2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      国語教育研究 No.444

      Pages: 66-67

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の学習意欲の現状とそれに対する教師の取り組み2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教職研修 2月号

      Pages: 24-27

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] PISA型読解力の導入についての理解徹底をどう進めるか2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校経営・教育課程経営前課題移行措置を乗りきる学校経営前課題、教育開発研究所 No.1

      Pages: 152-153

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「活用」としての思考力・判断力・表現力を育成する学習指導の枠組み-算数における「言語活動の充実」のあり方を探って-2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『教材学研究』日本教材学会 第20巻

      Pages: 68-76

    • NAID

      130007043057

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識基盤社会における学力とは何か-「課題解決のための思考力・判断力・表現力」をてががかりとして-2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      国語教育研究 NO. 444

      Pages: 66-67

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の学習意欲の現状とそれに対する教師の取り組み2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教職研修 2

      Pages: 24-27

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲を喚起させる授業の方法-算数・数学的活動で活用型の授業を創る-2008

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      中学数学通信coMpass(教育出版)

      Pages: 16-19

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲を喚起させる授業の方法-算数・数学的活動で活用型の授業を創る-2008

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『中学数学通信coMpass』教育出版

      Pages: 16-19

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「活用型の教育」における「思考力・判断力・表現力」を育成する学習指導法の開発-「調べ学習」の基本的枠組み作りを中心として-2008

    • Author(s)
      下田 好行
    • Journal Title

      教材学研究 19

      Pages: 113-122

    • NAID

      130007043112

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領と「知識・技能を実生活に活用する力」-「言語活動の充実」と「思考・判断・表現力」-2007

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校教育 12月号

      Pages: 18-23

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領と「知識・技能を実生活に活用する力」-「言語活動の充実」と「思考・判断・表現力」2007

    • Author(s)
      下田 好行
    • Journal Title

      学校教育 12月号

      Pages: 18-23

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「活用型の教育」における「思考力・判断力・表現力」を育成する学習指導法の開発-「調べ学習」の基本的枠組み作りを中心として-

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 19

      Pages: 113-122

    • NAID

      130007043112

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科における「言語活動の充実」を図った教材開発のあり方―知識・情報を相互作用的に用いる能力の育成を中心に―2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 理科における思考力・判断力・表現力を育成する授業実践-中学校1年「水圧」と「健康」を結びつける活動を通して-2009

    • Author(s)
      依田哲夫・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 理科における「言語活動の充実」の教材開発―小学校5年「水中の小さな生物2009

    • Author(s)
      前田善仁・下田好行
    • Organizer
      の発展的学習を通して―」日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 算数における「言語活動の充実」を図った教材開発-読解力と表現力を高めるために絵図を取り入れる割り算の指導-2009

    • Author(s)
      長谷川純子・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 理科における「言語活動の充実」を図った教材開発のあり方-知識・情報を相互作用的に用いる能力の育成を中心に-2009

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における「言語活動の充実」の教材開発-小学校5年「水中の小さな生物」の発展的学習を通して-2009

    • Author(s)
      前田善仁・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「思考力・判断力・表現力」を育成する学習指導の枠組み―算数的活動の授業をてがかりとして―2008

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 算数における「思考力・判断力・表現力」を育成する授業の実際-百分率とグラフの発展的学習を手がかりとして-2008

    • Author(s)
      岡島伸行・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 算数における「思考力・判断力・表現力」を育成する授業の実際-小学校6年「単位量あたりの大きさ」及び「比」の授業を通して-2008

    • Author(s)
      百瀬光一・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力を育成する調べ学習の実際2008

    • Author(s)
      神谷為義・下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 「「思考力・判断力・表現力」を育成する学習指導の枠組み-算数的活動の授業をてがかりとして-2008

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数における「思考力・判断力・表現力」を育成する授業の実際-百分率とグラフの発展的学習をてがかりとして-2008

    • Author(s)
      岡島伸行, 下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数における「思考力・判断力・表現力」を育成する授業の実際-小学校6年「単位量あたりの大きさ」及び「比」の実践を通して-2008

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 探求型の教育」における調べ学習の実際-調べ学習のノウハウの基本的枠組み-2007

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2007-11-10
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 「探求型の教育」における調べ学習の実際-調べ学習のノウハウの基本的枠組み-2007

    • Author(s)
      下田 好行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2007-11-10
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] キー・コンピテンシーに基づいた「活用型の教育」の方法論的示唆-「知識・情報活用能力」を育成する「調べ学習」の枠組み作りを中心として-2007

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] キー・コンピテンシーに基づいた「活用型の教育」の方法論的示唆-「知識・情報活用能力」を育成する「調べ学習」の枠組み作りを中心として2007

    • Author(s)
      下田 好行
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Development research on teaching material by which PISAtype-comprehension power "Considerasion and evaluation" is promoted:An attempt to compose holistic teaching materials-2007

    • Author(s)
      Y. SHIMODA
    • Organizer
      The 2007 Asian Reading Conference in Tokyo, Japan:Evolving Contributions to Reading Research and Practice from Asia
    • Place of Presentation
      National Olympics、Memorial Youth Center
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] Development research on teaching material by which PISAtype comprehension power "Considerasion and evaluation" is promoted: An attempt to compose holistic teaching materials2007

    • Author(s)
      下田 好行
    • Organizer
      The 2007 Asian Reading Conference in Tokyo, Japan: Evolving Contributions to Reading Research and Practice from Asia
    • Place of Presentation
      National Olympics Memorial Youth Center
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] PISA型読解力を高める教材開発の枠組みとその実際2007

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2007-07-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 「PISA型読解力を高める教材開発の枠組みとその実際」2007

    • Author(s)
      下田 好行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2007-07-08
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 「知の活用力」をつける理数教育「中学校数学の教材開発・授業プラン」3年(下田好行, 渡邊公夫・中村幸一編著)2008

    • Author(s)
      渡邊公夫・中村幸一
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 「知の活用力」をつける理数教育「小学校算数の教材開発・授業プラン」(下田好行)2008

    • Author(s)
      下田好行・四方義啓
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 「知の活用力」をつける理数教育『小学校算数の教材開発・授業プラン』2008

    • Author(s)
      下田好行, 他
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発こ関する研究2008

    • Author(s)
      下田 好行
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks] 下田好行(研究代表)平成19年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果中間報告書『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究』2008年、全292頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 下田好行(研究代表)平成20年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果中間報告書(第2次)『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究-「言語活動の充実」と思考力・判断力・表現力の育成を中心として-』2009年、全376頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 下田好行(研究代表)平成20年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果最終報告書『「キー・コンピテンシー」に基づく学習指導法のモデル開発に関する研究-思考力・判断力・表現力の育成と「言語活動の充実」を図る学習のあり方-』2010年、全671頁、国立教育政策研究所のホームページで研究成果を公開予定

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 国立教育政策研究のアーカイブに掲載される予定である。

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi