Application of the brain functional analysis of autism spectrum disorders in order to establish an efficient medical and educational support system.
Project/Area Number |
19330212
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Bunkyo University |
Principal Investigator |
成田 奈緒子 Bunkyo University, 教育学部, 教授 (40306189)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
酒谷 薫 日本大学, 医学部, 教授 (90244350)
成田 正明 三重大学, 医学研究科, 教授 (80302404)
霜田 浩信 文教大学, 教育学部, 准教授 (80364735)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
霜田 浩信 群馬大学, 教育学部, 准教授 (80364735)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2007: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
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Keywords | 自閉症 / セロトニン / 脳機能 / 認知 / 情動 / スイッチングタスク |
Research Abstract |
脳科学的な所見を教育現場等で応用していくことを前提として、本研究は行われた。自閉症患児と健常児においてスイッチングタスク(音読→ワーキングメモリタスク)の負荷を行い、その際のNIRSによる前頭葉の脳血流量の変化を測定した。その結果、自閉症児では、ワーキングメモリタスクへの切り替えに応答して、前頭葉を活性化させる機能が健常群と比して大きく低下していることが明らかになった。教室での刺激の切り替えにおける自閉症児の困難さを理解し、支援する手立てとなることが期待される。
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Report
(3 results)
Research Products
(31 results)