An attempt to develop activity modules which aims at construction of elementary and junior high school science curriculum with investigatory view and ecological view
Project/Area Number |
19500740
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
HIROKI Masanori Kyoto University of Education, 教育学部, 教授 (30115977)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OKAMOTO Masashi 京都教育大学, 教育学部, 教授 (70149558)
MURAKAMI Tadayuki 京都教育大学, 教育学部, 教授 (20314297)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 理科 / カリキュラム / 教材 / 探究学習 / 環境学習 |
Research Abstract |
探究学習の観点と環境学習の観点から、小中学生の理科学習に重要と考えられる活動を、国内外から発掘・収集するとともに独自にも開発し、各活動をモジュールの形に整えた。それらモジュール群全体を系統的に整理する諸視点を探すと共に、それら視点間の関係を検討した。以上を踏まえ、探究学習の観点と環境学習の観点を2本の柱とした、新しい理科カリキュラムの骨組み案を試作した。
|
Report
(3 results)
Research Products
(49 results)