• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study of Promotion of Understanding Meaning of Learning-Contents and Utilizing of Mathematics

Research Project

Project/Area Number 19530819
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

AKITA Miyo  Naruto University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (80359918)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SAITO Noboru  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (60221256)
Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数学教育 / 算数 / 数学 / 意味の理解 / 活用力 / 学習内容についての意味の理解 / 数学活用力
Research Abstract

We clarified that most learners have functional fixedness in the mathematics problem solving. And we clarified that functional fixedness is the inhibitory factor of flexible idea in mathematics instruction. We made problems of breaking out the functional fixedness. We compared the usual problem with the problems of breaking out the functional fixedness. The results are as follows. When compared with the usual problem, the problems of breaking out the functional fixedness made many flexible ideas and deep understanding for mathematics. If the teacher gives appropriate teaching, the students can break out the functional

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (16 results)

  • [Journal Article] 数学教育における創造的思考の活性化に関する研究-柔軟的発想の阻害要因を中心として-2010

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集 第1巻

      Pages: 25-30

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学における創造性と学習成績の関係-高等学校数学I「2次関数」を対象として-2010

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集 第1巻

      Pages: 31-36

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における創造的思考の活性化に関する研究-柔軟的発想の阻害要因を中心として-2010

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 25-30

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学における創造性と学習成績の関係-高等学校数学I「2次関数」を対象として-2010

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 31-36

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発散的思考を活性化し柔軟性や独創性を高める算数科の指導方法の開発2009

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌算数教育 第91巻第4号

      Pages: 2-12

    • NAID

      130008018266

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員の算数の教材分析力に関する研究2009

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Journal Title

      数学教育学会誌 Vol.49、No.3・4

      Pages: 17-26

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発散的思考を活性化し柔軟性や独創性を高める算数科の指導方法の開発2009

    • Author(s)
      秋田美代, 齋藤昇
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌算数教育 第91巻第4号

      Pages: 2-12

    • NAID

      130008018266

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員の算数の教材分析力に関する研究2009

    • Author(s)
      齋藤昇, 秋田美代
    • Journal Title

      数学教育学会誌 Vol.49、No.3・4

      Pages: 17-26

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員の算数の教材分析力に関する研究2009

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Journal Title

      数学教育学会誌 Vol.49 No.3・4

      Pages: 17-26

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学教育における創造的思考の活性化に関する研究-柔軟性を高める指導教材の開発-2011

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 数学教育における創造的思考の活性化に関する研究-柔軟性を高める指導教材の開発-2011

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(松山市)
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒の思考力を高める教材の開発に関する研究2009

    • Author(s)
      幡井仁、秋田美代、齋藤昇
    • Organizer
      日本教育実践学会第12回研究大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 生徒の思考力を高める教材の開発に関する研究2009

    • Author(s)
      幡井仁、秋田美代、齋藤昇
    • Organizer
      日本教育実践学会第12回研究大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数の創造性を伸ばす小学校教員の指導に関する研究2009

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Organizer
      日本教育実践学会第12回研究大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 算数の創造性を伸ばす小学校教員の指導に関する研究2009

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Organizer
      日本教育実践学会第12回研究大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 図形の求積における知識の統合に関する研究-中学3年生を対象として-2008

    • Author(s)
      林沙知、秋田美代
    • Organizer
      日本教育実践学会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      相愛大学
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 図形の求積における知識の統合に関する研究-中学3年生を対象として-2008

    • Author(s)
      林沙知, 秋田美代
    • Organizer
      日本教育実践大会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      相愛大学人間発達学部
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学学習における発散的思考の活性化法2008

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤昇
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 数学の創造性育成教材の開発2008

    • Author(s)
      齋藤昇、秋田美代
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 数学学習における発散的思考の活性化法2008

    • Author(s)
      秋田美代, 齋藤昇
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学筑波キャンパス第三エリア3A棟
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の創造性育成教材の開発2008

    • Author(s)
      齋藤昇, 秋田美代
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学筑波キャンパス第三エリア3A棟
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幾何学的イメージを中心に据えた教授方法モデルに対する教材についての研究2008

    • Author(s)
      秋田美代
    • Organizer
      2008年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Year and Date
      2008-03-23
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幾何学的イメージを中心に据えた教授方法モデルに対する教材についての研究2008

    • Author(s)
      秋田 美代
    • Organizer
      2008年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      近畿大学理工学部
    • Year and Date
      2008-03-23
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学活用力向上のための幾何学的イメージを中心に据えた教授方法モデルの構築2008

    • Author(s)
      秋田美代
    • Organizer
      全国数学教育学会第27回研究発表会
    • Place of Presentation
      鳥取県立生涯学習センター
    • Year and Date
      2008-01-26
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 数学活用力向上のための幾何学的イメージを中心に据えた教授方法モデルの構築2008

    • Author(s)
      秋田 美代
    • Organizer
      全国数学教育学会第27回研究発表会
    • Place of Presentation
      鳥取県立生涯学習センタ
    • Year and Date
      2008-01-26
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi