• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of social effectiveness of evaluative learning.

Research Project

Project/Area Number 19730393
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Social psychology
Research InstitutionMatsuyama Shinonome College

Principal Investigator

林 幹也  Matsuyama Shinonome College, 人文科学部, 講師 (80435081)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥330,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2008: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2007: ¥200,000 (Direct Cost: ¥200,000)
Keywords態度・信念 / 社会的認知・感情 / 評価的条件づけ / 態度形成(attitude fbrlation) / 評価的条件づけ(evaluative conditionin) / 自動的評価(automatic evaluation) / 情動的プライミング(emtional priming) / 潜在的連想テスト(implicit association test)
Research Abstract

視覚-視覚の評価的条件づけ手続きが、社会的に有意味な条件刺激に対して適用可能であることを実証した。またその手続きにおいて意味般化現象が生起することを実証した。以上の結果により、評価的条件づけが現実社会における宣伝・広告において効果を発揮する可能性を強く示唆した。
This study demonstrated that the visual-visual evaluative conditioning procedure could be applied to the meaningful social conditioned stimuli. Furthermore the result of the experiments proved that the semantic generalization phenomenon was evoked in the visual-visual evaluative conditioning. The overall results suggested that the visual-visual evaluative conditioning is effective for advertisements in our actual social-lives.

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2008 2007

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 感情的評価を条件づけられた態度対象に対する自動的評価の文脈依存性2007

    • Author(s)
      林 幹也
    • Journal Title

      社会心理学研究 23

      Pages: 187-194

    • NAID

      110006440334

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 評価の学習における意味般化の検討2008

    • Author(s)
      林幹也
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 評価の学習における意味般化の検討2008

    • Author(s)
      林幹也
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 社会的に有意味な態度対象に対する評価的条件づけの検討2007

    • Author(s)
      林 幹也
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-24
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的に有意味な態度対象に対する評価的条件づけの検討2007

    • Author(s)
      林幹也
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi