• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学校における修復的対話の実現―英米の取組を踏まえた教員研修プログラムの開発―

Research Project

Project/Area Number 19H00056
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1170:Education, sociology of education-related
Research Institution寝屋川市立西小学校

Principal Investigator

MATSUYAMA Yasunari  寝屋川市立西小学校, 教諭

Research Collaborator 栗原 慎二  
Project Period (FY) 2019
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥540,000 (Direct Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥540,000 (Direct Cost: ¥540,000)
Keywords修復的対話 / 修復的正義 / 修復的アプローチ
Outline of Final Research Achievements

本研究では, 学校における教員による修復的対話の実現を目指した教師用修復的対話研修プログラム(以下, プログラム)を実施した。プログラムは, 修復的対話を実現する教員の修復的対話スキル, 修復的な子ども同士の関係形成スキルの2つで構成した。本研究では, そのプログラムを実際に教員に対して実施し, その効果を明らかにすることを目的とした。
その結果, 修復的対話スキルの向上を目的としたプログラムの実施によって, 子ども同士の問題解決に対する教員の有用感の向上, 加えて学級における対立問題数の減少が明らかとなった。

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発したプログラムによって示された成果により, 今後学校における修復的対話が実現していくものと考えられる。特に一定の効果が示されたプログラムが開発されたことによって, 国内に広く修復的対話や修復的アプローチといった, 子どもたちの学校環境をよりよいものに変化させていくことができる理念や実践が広がるであろう。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 高等学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の実践-Good Behavior Ticket(GBT)とPositive Peer Reporting(PPR)の付加効果-2020

    • Author(s)
      松山康成・三田地真実
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 258-273

    • NAID

      130008000582

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における学校規模Positive Peer Reporting(SW-PPR)の実践2020

    • Author(s)
      松山康成
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effects of tier 1 implementation of SWPBS in a Japanese elementary school2020

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Yoshihiro Tnaka, Kazuki Niwayama, Yasunari Matsuyama
    • Organizer
      International Conference on Positive Behavior Support
    • Place of Presentation
      HYATT REGENCY MIAMI
    • Year and Date
      2020-03-12
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] よりよい学校をつくるポジティブ行動支援(PBIS)の理論と実践2020

    • Author(s)
      松山康成
    • Organizer
      日本学校教育相談学会岡山県支部研修会
    • Place of Presentation
      ピュアリティまきび
    • Year and Date
      2020-01-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア・メディエーショントレーニングが友人同士の対立場面における介入行動に及ぼす影響の検討2019

    • Author(s)
      松山康成・栗原慎二
    • Organizer
      日本ピア・サポート学会第18回総会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Year and Date
      2019-09-15
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 友人同士の対立場面における介入行動尺度の作成2019

    • Author(s)
      松山康成・真田穣人・栗原慎二
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2019-09-14
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ポジティブ生徒指導の動向(5)-PBISと人格教育に関する実践-2019

    • Author(s)
      宇田光・西口利文・市川哲・松山康成・溝口哲志・福井龍太・有門秀記・渡邊毅
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2019-09-14
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員を対象としたいじめ予防・対応に関する研修の効果の検討2019

    • Author(s)
      飯田順子・松山康成・川崎知己・青山郁子・遠藤寛子・杉本希映
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2019-09-14
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における学校全体で取り組むポジティブ行動支援第1層支援の導入と展開-懲戒件数に及ぼす効果-2019

    • Author(s)
      松山康成・三田地真実
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Place of Presentation
      小樽市民会館
    • Year and Date
      2019-08-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://yasunarimatsuyama.jimdofree.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/yasunari

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://jglobal.jst.go.jp/detail?JGLOBAL_ID=201501009871155961

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://scholar.google.co.jp/citations?user=OZgOmmMAAAAJ&h1=ja

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi