• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

分散効果/意味ネットワークを援用した動詞-名詞コロケーション学習リストの開発

Research Project

Project/Area Number 19H00115
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

YAMAGATA Satoshi  関西大学, 第一高等学校/第一中学校, 教諭

Research Collaborator 中田 達也  
Rogers James  
Project Period (FY) 2019
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥420,000 (Direct Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥420,000 (Direct Cost: ¥420,000)
Keywordsコロケーション / 分散/集中学習 / 動詞意味論
Outline of Final Research Achievements

本研究は、第2言語コロケーション(以下、コロケーション)学習に大きな影響を与えることが知られている、動詞の意味ネットワーク構造と分散/集中学習要因に焦点を当て、コロケーションの効果的な学習順序の提案とそのリスト作成を目的とした。2019年度に取り組んだ研究内容は次の3点に集約される。1. 関連領域の文献調査、2. 実験計画の立案・実験で使用するコロケーション、それらを提示・テストする英文テキスト、および教材・テストの作成、3. 約100人の日本人高校生を対象とした授業実践と効果測定。これら3点をもとに現在、学術論文1本を執筆中で、国際学会でも1件、口頭発表採択をされた。

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により, コロケーション学習の成否に影響を及ぼす主要因が明らかになる。結果、コロケーションをどのような順序やスケジュールで教える/学習すべきかの示唆を得られる。既存の単語帳や語彙リストは頻度情報や品詞、使用場面などの観点からコロケーションの配列を行っている場合が多いが、これは必ずしも学習者が覚えやすい、また学習しやすい配列であることを示すものではない。本研究で得られた知見は、習得が難しく時間も要するコロケーションを効率よく授業内容や教材へと反映させることに有用である。結果、英語4技能の伸長はさることながら、特に英語発信力・即興性の向上への貢献が期待される。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • Research Products

    (1 results)

All 2021

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] Effects of spacing and massing on the acquisition of verb-noun collocations : From item learning and system learning perspectives2021

    • Author(s)
      Satoshi YAMAGATA Tatsuya NAKATA James Rogers
    • Organizer
      The 30th Conference of the European Second Language Association
    • Place of Presentation
      Barcelona, Spain
    • Description
      発表確定
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi