Project/Area Number |
19H01129
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲見 昌彦 東京大学, 先端科学技術研究センター, 教授 (00345117)
野嶋 琢也 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (10392870)
暦本 純一 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (20463896)
小池 英樹 東京工業大学, 情報理工学院, 教授 (70234664)
持丸 正明 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 研究センター長 (90358169)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥45,500,000 (Direct Cost: ¥35,000,000、Indirect Cost: ¥10,500,000)
Fiscal Year 2021: ¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2020: ¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2019: ¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
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Keywords | 歪曲時空間制御 / ヴァーチャルリアリティ / スポーツトレーニング / 適用的可変速シャドーイングシステム / マーカーレスモーションキャプチャ / ARスポーツ観戦システム / 3次元プレイヤーモデリング / スキーシミュレータ / VR歪曲時空間環境 / リアルタイム着弾点予測 / プレイヤートラッキング / 適応的可変速シャドーウィングシステム / Cyber時空間制御 / 仮実空間相互接続 / Virtual Reality / Augmented Reality / 人間拡張 / Projection Mapping |
Outline of Research at the Start |
従来のVR/AR等,Cyber空間に関連する最先端研究においては, 空間の拡張・歪曲が主な研究課題となっており, 情報空間の時間軸自体を歪曲させる研究はあまり例がなかった. 空間だけでなく時間をも主観的に違和感なく歪曲させた現実歪曲時空間内での経験や訓練がPhysical世界での人の行動・知覚に与える影響を調査することが本研究課題である. 具体的な研究対象として,スポーツ,語学訓練等を例に取りあげ,具体的な現実歪曲時空間構成技術の確立および評価システム構築を行い,時間を歪曲されたCyber世界での経験や訓練の成果が,Physical世界にフィードバックされる効果を検証することが研究目的である.
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Outline of Final Research Achievements |
Previous state-of-the-art research topics in VR/AR are focusing mainly on expansion or distortion of 3D virtual space. There are rarely research topic about the control of the time scale in virtual information space. Not only 3D space but also time scale are modified subjectively natural in this research project and the influence of this Reality Distorted Spatio-Temporal Field to human activity or perception in physical world is accessed. Sports training and a language training are picked up as application examples and a concrete Reality Distorted Spatio-Temporal Field is designed and constructed. And the result of system evaluation shows the superiority that the sports or language training in our space-time distorted space brings effectively a feedback to trainees in physical world.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
VR/AR技術は実用化の時代を迎えているが,従来の技術は空間の拡張に主眼がおかれており,時間軸を直接制御する技術は存在しなかった.そこで本研究課題では,バーチャル世界の3次元空間情報のみならず,時間スケールをもコントロール可能な歪曲時空間制御技術を提案し,スポーツトレーニングと語学訓練にターゲットを置いて,仮想世界の歪曲時空間制御によって,従来よりも効率的にスポーツや語学のスキル獲得が実現できる効果を評価実験により実証した.
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