• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study on "Pedagogy" Related to Training Excellent Teaching Professionals Based on Comparing with Different Countries

Research Project

Project/Area Number 19H01633
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionDen-en Chofu University

Principal Investigator

Ikuta Kumiko  田園調布学園大学, 大学院人間学研究科, 教授 (80212744)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉國 陽一  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 准教授 (00839219)
尾崎 博美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)
畠山 大  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (10616303)
岩田 康之  東京学芸大学, 次世代教育研究グループ, 教授 (40334461)
八木 美保子  東邦大学, 理学部, 准教授 (50460035)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywords教員養成 / 教育学 / 教師の専門性 / 国際比較 / わざ / 省察的実践家 / 専門性 / Negative Capability
Outline of Research at the Start

本研究は、「教える」専門家としての教員養成の根幹が問われる中で、学問としての「教育学」が果たすべき役割を明らかにすることを目的とする。具体的には、以下の2点の解明を目指す。
①「教える」専門家がもつ「高度な専門性」の特徴を明らかにする。
②「教育学」と「教える」専門家の養成との間の歴史的・制度的な関係性を明らかにし、「教育学」に基づく「教える」専門家養成システムの在り方を提示する。
以上の2つの目的の達成を、教育哲学・教育思想、教育史、教育制度・教育行政、教育実践の4つの専門領域から検討することを通して、「教える」専門家の養成を学問として構築する「教育学」のあり方(モデル)の提示を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This research focused on ‘the development of teaching professionals’ as the essence of pedagogy as an academic discipline, and analyzed the expertise that teaching professionals should possess from the four specialized areas of philosophy of education, educational thoughts, history of education, educational systems and administration, and educational practice. In addition, fieldwork was conducted in Japan, the USA, Italy, Taiwan, Hong Kong and other countries to examine practical issues in the training of ‘teaching’ professionals from an international comparative perspective. Through these studies, a new form of knowledge that reconstructs the ‘expertise’ of teachers from a conceptual level was clearly identified, and the elements necessary for ‘pedagogy’ to connect this new ‘knowledge’ with the practice of teacher development programs were presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、現代の教員養成及び教師の成長・熟達に関して、「教える」専門家という視座から原理的・制度的・実践的探究を行うことを通して、より質の高い教育を提供しうる卓越した教師の在り方及びその養成、成長・熟達に必要となる諸要素を示した。これらの研究成果は、教員養成課程及び教育現場における制度設計、環境構築、個別サポート等を構築する際の基礎を提供しうる。また、本研究課題は国際比較に基づき、理論分析及びフィールド調査を実施した結果、当該の研究成果は国際的な卓越性を問ううえで共有可能な概念及び議論等を構築する土台を提供する可能性を有している。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (8 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] ジェーン・R・マーティン著、生田久美子監訳、田中智志解説、尾崎博美・犬塚典子・畠山大・八木美保子・今井卓実訳 『学校は私たちの「良い生活(グッドライフ)」』だった― アメリカ教育史の忘れもの』(自著紹介)2022

    • Author(s)
      尾崎 博美
    • Journal Title

      Forum on Modern Education

      Volume: 31 Issue: 0 Pages: 194

    • DOI

      10.20552/hets.31.0_194

    • ISSN
      0919-6560, 2423-8570
    • Year and Date
      2022-09-17
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ふれる」から「知る」を問い直す : Knowing by touchingからKnowing by sensingへ2021

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教育目的」を「関係性」から問うことの意義 : 「ケアリング」論と進歩主義教育が示唆する2つの系譜の検討2021

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rethinking the Ends and Means Scheme of the Practice of Early Childhood Education: From the Standpoint of Seeing Children’s Development as States that are Essentially By-products.2021

    • Author(s)
      Yoshikuni, Y.
    • Journal Title

      In The 11th International Conference of Korean Society for Early Childhood Education Conference Booklet

      Volume: 1 Pages: 237-242

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヴィゴツキーの心身問題における社会的なものの位置付けと、その教育学的示唆 -イリエンコフの観念的なものの概念を補助線として-2021

    • Author(s)
      吉國陽一
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学

      Volume: 増刊第1号 Pages: 47-58

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] いじめを引き起こす心理-社会的プロセスの分析: アルバート・バンデューラのMoral Disengagement理論に基づく質問紙調査を用いて2021

    • Author(s)
      横尾暁子・吉國陽一
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 16 Pages: 33-54

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アルバート・バンデューラのMoral Disengagement理論から道徳教育への実践的示唆2021

    • Author(s)
      吉國陽一
    • Journal Title

      創成ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 115-127

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学術から読み解く「建学の精神」2021

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      三田評論

      Volume: 1249 Pages: 4-5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 岩手県立大学教職課程における実務経験を有する教員と研究者教員との協働の実際―教職課程履修学生のキャリア形成支援に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      畠山大・和山博人
    • Journal Title

      全学教職教育研究

      Volume: 臨時特別号 Pages: 27-46

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 規制緩和と「開放制」の構造変容―小学校教員養成を軸に―2019

    • Author(s)
      岩田康之・米沢崇・大和真希子・早坂めぐみ・山口晶子
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 28 Pages: 30-40

    • NAID

      130007906499

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大接続をめぐる社会的課題―北海道島嶼地域の視点から―2019

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Journal Title

      田園調布学園大学教職課程年報

      Volume: 3 Pages: 29-37

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「「ふれる」と「知る」の教育哲学:「触れる」の教育的意義を問うことを通して」2022

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教職課程カリキュラムの再構築2022

    • Author(s)
      岩田康之
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ヴィゴツキーの内化理論とマルクスの領有(Aneignung)概念の接点 -学びの社会的性格をめぐる考察-2022

    • Author(s)
      吉國陽一
    • Organizer
      ヴィゴツキー学研究発表会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系単科大学における教員養成と教育学 ―東京学芸大学の組 織とカリキュラムから考える―2021

    • Author(s)
      岩田康之
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Rethinking the Ends and Means Scheme of the Practice of Early Childhood Education: From the Standpoint of Seeing Children’s Development as States that are Essentially By-products.2021

    • Author(s)
      Yoshikuni, Y.
    • Organizer
      The 11th International Conference of Korean Society for Early Childhood Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] From “Professional” based on “Technical Rationality” to “Professional” as a Reflective Practitioner2021

    • Author(s)
      IKUTA Kumiko
    • Organizer
      日本・イタリア合同シンポジウム What is the "professional knowledge" teachers are supposed to acquire?
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Recent Issues on Teacher Education Reform in Japan - focusing on power balances of policies, administration and universities2021

    • Author(s)
      IWATA Yasuyuki
    • Organizer
      日本・イタリア合同シンポジウム What is the "professional knowledge" teachers are supposed to acquire?
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育士の継続専門学習―カナダ・オンタリオ州保育士協会の活動2020

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      第73回日本保育学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育目的」を「関係性」から問うことの意義―「ケアリング」論と進歩主義教育が示唆する2つの系譜の検討(フォーラム1)2020

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      教育思想史学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育政策・実践と教育学研究―その日本的布置関係の成立と展開 ―2020

    • Author(s)
      岩田康之
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における教育政策と保育―過去と未来2020

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      CRFPE国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 規制緩和と「開放制」の構造変容―小学校教員養成を軸に―2019

    • Author(s)
      岩田康之・大和真希子・早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Vygotsky’s view towards the psychophysical problem and its relation to the issue of freedom ; Based on the analysis of notes from his personal archive2019

    • Author(s)
      吉國陽一
    • Organizer
      第20回国際L,S. ヴィゴツキー学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Understanding the role of play in children’s development: Development as states that are essentially by-products2019

    • Author(s)
      吉國陽一
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019 in Kyoto, Japan
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Education: questions and dialogues (at) work2023

    • Author(s)
      Cinzia Angelini, Susanna Basto, Valeria Caggiano,Rita Casadei, Enrico Angelo Emili, Luca Ferrari, Silvia Fioretti, Alberto Fornasari, Jeronimo Gonzales, Kumiko Ikuta, Massimo Margottini , Mirca Montanari , Hiromi Ozaki, Rosella Persi, Roberto Ricci, Haruna Takahashi, Roberto Travaglini , Maria Teresa Trisciuzzi
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Edizioni ETS
    • ISBN
      8846766385
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 学校は私たちの「良い生活(グッドライフ)」だった―アメリカ教育史の忘れもの2021

    • Author(s)
      ジェーン・R・マーティン、生田 久美子、田中 智志、尾崎 博美、犬塚 典子、畠山 大、八木 美保子、今井 卓実
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766427691
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもと共に育ちあう エピソード保育者論[第2版]2020

    • Author(s)
      井上 孝之、山﨑 敦子、畠山大他
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860154974
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「子ども人間学」という思想と実践2020

    • Author(s)
      生田久美子・安村清美編著、佐伯胖・石橋哲成・内藤知美・高嶋景子・太田由加里・犬塚典子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306389
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育学〔増補改訂版〕2020

    • Author(s)
      井藤元編著、平石晃樹、渡邊福太郎、苫野一徳、山本一生、米川泉子、田中智輝、広瀬悠三、尾崎博美、帖佐尚人、河野桃子、浅井宗海、井谷信彦、米津美香、小室弘毅、池田華子、羽野ゆつ子、畠山大、髙宮正貴、杉田浩崇
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514463
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育・障害児保育入門2020

    • Author(s)
      咲間まり子編著、浅川茂実・池田法子・伊藤陽一・倉林正・甲賀崇史・佐藤匡仁・園田巌・永田真吾・原子はるみ・本間貴子・室谷直子・吉國陽一・矢野善教著
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767951256
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ学校カウンセリング2019

    • Author(s)
      竹尾和子・井藤元編著、畠山大・他(著)、羽野ゆつ子・井谷信彦・尾見康博・池田華子・井上嘉孝・坂井祐円・畠山大・大塚類・遠藤野ゆり・小栗貴弘・渡辺忠温・帖佐尚人・小室弘毅・堀尾直美・市川寛子・松浦真澄・田中究
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513916
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 保育学用語辞典2019

    • Author(s)
      秋田 喜代美、東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター、吉國陽一他著、
    • Total Pages
      435
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805859360
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本・イタリア合同シンポジウム What is the "professional knowledge" teachers are supposed to acquire?2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi