Project/Area Number |
19H01707
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Ito Takashi 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20360878)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 寿宏 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10611535)
姫野 完治 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)
関根 和生 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (60847002)
川田 学 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)
小泉 匡弘 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80734839)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | ファシリテーション / カンファレンス / 授業 / 教師 / ウェアラブルカメラ / 対面ネットワーク / 授業カンファレンス / 模擬授業 / 研究授業 |
Outline of Research at the Start |
話し合い活動を中心とした授業における学習者への教師の多様なファシリテーション能力の向上を目指した授業カンファレンス・システムを構築した上で,その効果を検証する。そのため,(1)授業時の教師によるファシリテーション行動(活動の計画や学習者間のコミュニケーション支援など)についてカンファレンス参加者が的確に解釈し,コメントする手がかりとして有用な授業記録の作成法を検討する。さらに,(2)当該のシステムによって得られる効果が,そこに参加する教師の経験や授業観の差に応じて異なるかどうかについても検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research project, the following two studies were conducted. (1) Results of a study in which various teachers reflected on their teaching behaviors while viewing movies taken by a wearable camera attached to them: It was shown that trainees and skilled teachers have different targets to look at, and it was possible to notice the difference between the two by using the movies in the reflection. Furthermore, we were able to show a specific model of the skilled teacher's cognitive skills. (2) Results of a study in which the figures of face-to-face communication networks measured by sensors attached to the teachers and students were reviewed by teachers: It was found that the teacher's checking of the face-to-face communication between students during the class can encourage students to communicate with each other in subsequent classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
授業におけるコミュニケーション状況を設定し,有意味な活動を成立させることは今後ますます重要な教師の役割となる。そのような役割に自覚的な教師を支えるために,適切な映像・記録技術を授業カンファレンスに統合することにより,ファシリテーション能力を含む教師の教育スキル向上を促すカンファレンス・システムの構築が必要である。本研究課題では,教職課程に在籍する大学生から熟練した教師まで幅広い成長の過程にある人々を対象として,授業中の教師の行動や認知過程を多角的に捉える記録・計測装置の開発とその実効性の検証を実施することができた。
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