Project/Area Number |
19H01756
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Fukaya Tatsushi 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 雅之 横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
山田 洋平 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (60735687)
栗原 慎二 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80363000)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 認知的スキル / 社会情緒的スキル / 統合的介入 / メタ認知 / 実践研究 / 社会情動的スキル |
Outline of Research at the Start |
本研究は,近年教育界で注目が集まる認知的スキルと社会情動的スキルを高めるための介入方法を明らかにすることを目的としている。認知的スキルとは,知識や経験を獲得する心的能力,社会情動的スキルとは,他者との協働,感情の制御などに関するスキルとされる。本研究は,これまで別々に扱われる傾向にあった認知的スキルと社会情動的スキルを,一つの介入の中で統合することで,スキルを効果的に高める介入方策を明らかにしようとするものである。特定の学習行動に着目し,その行動を促すための個別的な介入方策を開発・評価するとともに,学校現場を含む実践的なフィールドで,様々なスキルへの介入を組み合わせた実践的研究を推進する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we focused on learning behaviors such as "applying failures to the next learning experience," and developed and evaluated an intervention method that integrates cognitive skills and socio-emotional skills. For example, we conducted an intervention based on the growth mindset, which is one of the socio-emotional skills ("by thinking learning methods and reflecting on failures, students can make their difficulties into strengths), and taught the cognitive skill of lesson induction. In addition, we developed an integrated practice in a public junior high school and evaluated its effectiveness. The effectiveness of a program to teach socio-emotional skills was examined in a subject teaching program in which mainly cognitive skills were learned. As a result, improvement in scores was observed not only in the social skills scale, but also in the general adaptation to learning and self-regulation scales.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通じて,従来別々のスキルとして扱われることが多かった認知的スキルと社会情動的スキルを統合的に指導する有効性を検証できた。この点には高い学術的なオリジナリティが存在するといえる。また,本研究で行った介入は,汎用的な資質能力の育成が求められる学校教育に対しても直接的な示唆を与えるものである。特に,個人での学習を行う活動のみならず,他者とのやりとりを行う活動においても介入の有効性が認められた点,特定の活動に対してのみならず全般的な学習適応感の向上などの成果が得られた点は,研究成果として特に意義深い点だと考える。
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