• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The interactional process between sociability and cognitive skills: A longitudinal study from preschool to adolescence

Research Project

Project/Area Number 19H01757
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Sakai Atsushi  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (70345693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 眞榮城 和美  白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (70365823)
梅崎 高行  甲南女子大学, 人間科学部, 教授 (00350439)
高橋 英児  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (40324173)
室橋 弘人  金沢学院大学, 文学部, 講師 (20409585)
細川 美幸  西南学院大学, 人間科学部, 講師 (20724321)
前川 浩子  金沢学院大学, 文学部, 教授 (10434474)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords社会情動的スキル / 認知的スキル / 縦断研究 / 児童期 / 仲間関係 / 信頼 / 発達精神病理学
Outline of Research at the Start

本研究では、幼児期から児童期を通じて、他者との協働性や情動制御、問題行動などの社会情動的スキルと、学習を支える認知的基盤や学習到達度などの認知的スキルの相互影響的な発達について、発達心理学、発達精神病理学、教育方法学の学際的な観点から検討する。幼児期から児童期の子どもがいる約500家庭を対象に4年間の縦断調査を実施し、各種の社会情動的スキルや認知的スキルとそれに関わる要因(対象児の個人的特性や家庭や学校などの生態学的環境)の測定を行い、2つのスキルが相互に影響し合い適応的または不適応的に発達するメカニズムを解明し、「小1プロブレム」や「10歳の壁」の問題を考える上で重要な基礎的資料を提供する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the reciprocal relationships between social and emotional skills and cognitive skills from preschool to childhood using about 600 longitudinal data of Japanese families. The main results revealed that (a) children’s positive social and emotional skills significantly predicted later their better scholastic competence during childhood, and (b) children’s memory or executive functions were significantly negatively correlated with their social and emotional skills in early childhood but positively correlated with them in late childhood. These findings were discussed in terms of the process of positive development of these skills during childhood.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、先行研究が幼児期から児童期前期における社会情動的スキルと認知的スキルとの関連を見ていたのに対し、児童期後期までを含めた縦断データを用いて検討したことで、両者の影響関係を従来とは異なる方向性も含めて示すことができた。また、横断的な検討ではあるが、記憶や実行機能という認知的スキルと社会情動的スキルとの間に、小学校低学年では負の関連があるのに対して高学年では正に関わる違いを報告し、認知的スキルの高さが必ずしも円滑な対人関係に関わるわけではなく、児童期を通じて認知的スキルを対人関係場面で活用する経験を積むことの重要性を示唆した。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (18 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (10 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] Correlations between executive functions and evaluation of futsal players2022

    • Author(s)
      梅崎高行・北村勝朗・中山雅雄・杉山佳生
    • Journal Title

      健康科学

      Volume: 44 Pages: 95-106

    • DOI

      10.15017/4773212

    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍前後の中学・高校生の追跡調査にみる家庭におけるデジタル学習とその可能性2022

    • Author(s)
      渡辺誓司・酒井厚
    • Journal Title

      NHK放送文化研究所年報

      Volume: 65 Pages: 57-111

    • NAID

      40022822605

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学移行期の子どもの発達を支えるもの―アンカーポイントの視点と子どものQOLの発達に着目して2021

    • Author(s)
      細川美幸・眞榮城和美・梅崎高行・酒井厚
    • Journal Title

      西南学院大学人間科学論集

      Volume: 17 Pages: 49-65

    • NAID

      120007172687

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 放課後等デイサービスにおける演劇アウトリーチ活動の実践とその効果2021

    • Author(s)
      眞榮城和美・目良秋子
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 185-200

    • NAID

      40022816931

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援が必要な子どもたちへの意見形成・意見表明支援(アドボカシー)の一考察2021

    • Author(s)
      細川美幸
    • Journal Title

      西南学院大学人間科学論集

      Volume: 17 Pages: 19-33

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍の学校づくり・生活指導の課題2021

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 755 Pages: 6-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対人関係療法の可能性―思春期への支援2021

    • Author(s)
      前川浩子
    • Journal Title

      最新精神医学

      Volume: 26 Pages: 493-499

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達段階のアセスメントと情動共有からうまれる人間関係—保育における個別支援の方向性―2021

    • Author(s)
      細川美幸
    • Journal Title

      西南学院大学人間科学論集

      Volume: 16 Pages: 117-133

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interactions between Soccer Competence and Prosociality in Childhood2020

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚・眞榮城和美・室橋弘人
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Psychology

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 75-87

    • DOI

      10.4146/jjspopsy.2020-1909

    • NAID

      130007919224

    • ISSN
      0388-7014, 1883-6410
    • Year and Date
      2020-09-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Sports Activities and Motivation2020

    • Author(s)
      梅崎高行
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 170-190

    • DOI

      10.5926/arepj.59.170

    • NAID

      130007935451

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relation between the Quality of Best Friendship and Emotional Problems in Elementary and Junior High School Students2020

    • Author(s)
      酒井厚・室橋弘人・菅原ますみ・松本聡子・相澤仁
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 28 Issue: 3 Pages: 221-232

    • DOI

      10.2132/personality.28.3.10

    • NAID

      130007808263

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育プログラム推進と地域連携活動の在り方に関する検討(4):大学立地資源を活用した体験的活動による学生の学びの姿2020

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要 = The Fleur-de-lis review

      Volume: 56 Pages: 87-101

    • DOI

      10.24510/00000466

    • NAID

      120007004946

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1630/00000466/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アスリート・アントラージュとしての親役割:子どもの心理社会的発達の環境要因2020

    • Author(s)
      梅崎高行
    • Journal Title

      体育の科学

      Volume: 70 Pages: 813-820

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 約束不履行に対する年中児の疑問的態度:家庭での約束事と気質の関連2020

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚・則定百合子・眞榮城和美・田仲由佳・前川浩子・酒井彩子・松本聡子・高橋英児・室橋弘人
    • Journal Title

      子育て研究

      Volume: 10 Pages: 3-14

    • NAID

      130007928427

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Moderating effects of best friendships on parent-child relationships and externalizing problem behaviors in childhood and puberty2019

    • Author(s)
      酒井厚・江川伊織・菅原ますみ・松本聡子・相澤仁
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 1 Pages: 11-20

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.17053

    • NAID

      130007636879

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育プログラム推進と地域連携活動の在り方に関する検討(3):ルーブリックを用いた学生の学びの姿2019

    • Author(s)
      眞榮城和美・春日文・千﨑美恵
    • Journal Title

      白百合女子大学研究紀要 = The Fleur-de-lis review

      Volume: 55 Pages: 147-162

    • DOI

      10.24510/00000256

    • NAID

      120006822808

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1630/00000256/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育のスタンダード化がもたらす諸問題と対抗の可能性2019

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      (日本生活指導学会編)生活指導研究

      Volume: 36 Pages: 29-38

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 適応型学級づくり・学級集団づくりと教育のスタンダード化(2)2019

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 744 Pages: 54-61

    • NAID

      40021925154

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(19)―幼児の知的コンピテンスの発達と母親の全体的自己価値感との関連を中心として―2022

    • Author(s)
      眞榮城和美・梅崎高行・酒井彩子・前川浩子・酒井厚
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高生のコロナ禍休校期間における生活の変化と親子関係および精神的健康との関連2021

    • Author(s)
      酒井厚
    • Organizer
      第17回日本子ども学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学移行期における子どもの発達と適応:生態学的システム理論に基づく観点からの検討2021

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚・梅崎高行・細川美幸・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(関西学院大学)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年移行期のスポーツの自律的動機づけに関わる養育者の影響:仲間の動機づけ雰囲気との相互作用2021

    • Author(s)
      青年移行期のスポーツの自律的動機づけに関わる養育者の影響:仲間の動機づけ雰囲気との相互作用
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(関西学院大学)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 友だち関係を科学する―発達心理学からの視点―2019

    • Author(s)
      酒井厚
    • Organizer
      日本子ども学会第16回子ども学会議(首都大学東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアから視る子ども同士の世界2019

    • Author(s)
      酒井厚・坂上浩子・おおばる・中野博之・菅原ますみ
    • Organizer
      日本子ども学会第16回子ども学会議(首都大学東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Developmental changes and correlates of prosocial behavior among preschool years: A Japanese longitudinal study 1.2019

    • Author(s)
      Sakai, A., Maeshiro, K., Umezaki, T., Murohashi, H. & Maekawa, H.
    • Organizer
      European conference on developmental psychology 19th Annual Meeting(Athens, Greece)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] セカンドステップの効果2019

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Organizer
      日本こどものための委員会主催第8回セカンドステップ全国大会(東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学移行期における子どもの自尊感情と母親の自尊感情との関連2019

    • Author(s)
      眞榮城和美・村松志野・松本聡子・瀬尾知子・菅原ますみ・榊原洋一
    • Organizer
      日本子ども学会第16回子ども学会議(首都大学東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校から見る子ども同士の世界2019

    • Author(s)
      眞榮城和美・鈴木智裕・やたみほ・石坂浩・宮本信也・高橋英児
    • Organizer
      日本子ども学会第16回子ども学会議(首都大学東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The relationship between children’s competence and mother’s global self-worth: A Japanese longitudinal study 3.2019

    • Author(s)
      Maeshiro, K., Murohashi, H., Umezaki, T., Sakai, A., Tanaka, Y., & Sakai A.
    • Organizer
      European conference on developmental psychology 19th Annual Meeting(Athens, Greece)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Correlations between physical exercise and problem-solving strategies in interpersonal conflict settings: A Japanese longitudinal study 2.2019

    • Author(s)
      Umezaki, T., Maeshiro, K., Norisada, Y., Takahashi, E., & Sakai, A.
    • Organizer
      European conference on developmental psychology 19th Annual Meeting(Athens, Greece)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童期におけるスポーツコンピテンスとペアレンティング―短期縦断データを用いた相互影響分析2019

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚・眞榮城和美・室橋弘人
    • Organizer
      第17回スポーツ動機づけ研究会(神奈川)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の質保障とスタンダード―ドイツにおけるオルタナティブスタンダードの試み2019

    • Author(s)
      高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] データを取る前の統計学2019

    • Author(s)
      室橋弘人
    • Organizer
      令和元年度石川県栄養士会生涯教育研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] シリーズみんなで育てる家庭養護第3巻 里親・ファミリーホーム・養子縁組アセスメントと養育・家庭復帰プランニング2021

    • Author(s)
      酒井厚・舟橋敬一(編)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352367
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] シリーズみんなで育てる家庭養護第3巻 里親・ファミリーホーム・養子縁組アセスメントと養育・家庭復帰プランニング 第7章アセスメントの方法2021

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352367
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもとつくる教育方法の展開 第9章 平和的な生き方を追求する学び-道徳教育を再考する2021

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088041
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 福祉心理学(5章:福祉領域における心理的支援の実践①障害児・障害者への心理支援,第14章:移行支援としての心理支援②発達障害・精神障害がある個人への心理支援)2021

    • Author(s)
      酒井厚
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      9784595322495
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] コンパクト司法・犯罪心理学(第2章:生物学的要因)2020

    • Author(s)
      酒井厚
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831232
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 公認心理師カリキュラム準拠発達心理学(第12章:パーソナリティの発達)2020

    • Author(s)
      眞榮城和美
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      医歯薬出版株式会社
    • ISBN
      9784263266212
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] アスリートのメンタルは強いのか:心理学の視点からアスリートを考える(第2部:親子関係:ジュニアアスリートのペアレンティング)2020

    • Author(s)
      梅崎高行
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      晶文社
    • ISBN
      9784794970411
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ひとおもい(コラム特集:私が最も自分らしくいると感じるとき・生きていると感じるとき)2019

    • Author(s)
      酒井厚
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915814
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新・動機づけ研究の最前線(第5章:自己と文化のアプローチ)2019

    • Author(s)
      梅崎高行
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830720
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革(はじめに,序章:ドイツにおける学力向上政策と教育方法改革の射程)2019

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917580
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] PEERS Website

    • URL

      https://peersproject.info/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京都立大学教員紹介

    • URL

      https://www.tmu.ac.jp/stafflist/data/sa/11534.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京都立大学 教員紹介

    • URL

      https://www.tmu.ac.jp/stafflist/data/sa/11534.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どもの社会性の発達研究プロジェクト(PEERS) ホームページ

    • URL

      https://www.comp.tmu.ac.jp/peersproject/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 首都大学東京 教員紹介

    • URL

      https://www.tmu.ac.jp/stafflist/data/sa/11534.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どもの社会性の発達研究プロジェクト(PEERS) ホームページ

    • URL

      http://www.comp.tmu.ac.jp/peersproject/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi