Project/Area Number |
19K00716
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
SUGIHARA Yumi 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 准教授 (00397069)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OHRI RICHA 千葉大学, 国際未来教育基幹, 特別語学講師 (80770031)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 文化的差異に関するクリティカルリテラシー / 文化的差異の知の活性化 / 自己再帰性(Self-reflexivity) / 批判的異文化間コミュニケーション教育学 / クリティカルペダゴジー / 批判的応用言語学 / 異文化間教育 / 言語文化教育 / Critical engagement / critical engagement / クリティカルリテラシー / 文化的差異の知の構築 / アクティブ・ナレッジ / 自己再帰性(reflexivity) / 異文化間コミュニケーション / 文化的差異の知 / パッシブ・ナレッジ / レピティティブ・ナレッジ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、日本語教育・英語教育・国際共修の授業において、学びの過程で文化的差異が生産・強化される問題に着目し、文化的差異に関するクリティカルリテラシー(批判的に考察できる能力)を促す新しい概念である「アクティブ・ナレッジ」の理論的・実践的枠組みを確立して、教育現場に示す。 質的研究の方法論にて、「国際共修授業を対象とし文化的差異のアクティブ・ナレッジ概念の明文化とモデル図式化を行う」研究、「アクティブ・ナレッジ概念を言語教育授業への応用可能な概念として検討する」研究を行い、「教育者はどのような理論的な概念のもとに、どのような実践方法で、学習者の文化的差異の知を活性化できるか」を探究する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates how educators in intercultural and language education in Japan can activate learners' understanding of cultural differences by exploring the theories and practical methods they can use to promote critical literacy regarding cultural differences. Culture is socially, politically, and discursively constructed in connection with concepts such as race. Cultural differences are often viewed as phenomena or factors conveniently used to distinguish, exclude, or treat certain groups especially, thereby necessitating critical literacy about cultural differences. The outcomes of this study present an examination of theories on cultural differences that have local relevance and specificity to the Japanese university educational context, while simultaneously advancing practical applications.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義:北米と欧州で展開されている批判的異文化コミュニケーション教授法の議論を踏まえ、日本の大学授業を対象とした質的研究を行って国際学会で発表し、グローバルとローカル双方への学術貢献を目指した。学習者の文化的差異の知の活性化について、Self-reflexivity(社会と他者との関係性の中で自分の位置取りを省みる概念)の重要性とそれに至るプロセス、促進する要因を明らかにした。 社会的意義:文化的差異の知を活性化する実践を様々な形態で行って社会に発信した。文化的差異の問題をSNSで発信・ワークショップ実施等学生達と共にプロジェクトを展開し、また、大学授業実践を記述した論考を発信した。
|