• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Reading Comprehension Learning Support System Using Korean Readability

Research Project

Project/Area Number 19K00794
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

HYUNJUNG LIM  山口県立大学, 国際文化学部, 教授 (30412290)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 淺尾 仁彦  国立研究開発法人情報通信研究機構, ユニバーサルコミュニケーション研究所データ駆動知能システム研究センター, 主任研究員 (10755119)
李 在鎬  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
斉藤 信浩  九州大学, 留学生センター, 准教授 (20600125)
須賀井 義教  近畿大学, 総合社会学部, 准教授 (60454641)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords韓国語リーダビリティ / 読解学習支援システム / kReadability / 内容言語統合型学習(CLIL) / CLIL / 「kReadability」
Outline of Research at the Start

本研究は、韓国語学習者が自分の語学レベルに応じて適切な学習用教材をアダプティブに利用できる韓国語読解教育のための学習支援システムの開発を行い、近年社会的ニーズが高まっているCLIL(内容言語統合型学習)を柱とする韓国語教育を飛躍的に進展させることを目指す。そのために、1) 韓国語に特化したリーダビリティ測定尺度の仕組みを考案し、2) 新聞、雑誌、webサイトなどの生教材の文章レベルを自動評価する韓国語文章難易度判定システムを開発する。そして3) web上の電子辞書や語彙学習システムに連動し、韓国語学習者の読解学習に特化した「アダプティブラーニング学習支援システム」を構築し、公開する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop an automatic text-difficulty rating system for Korean reading comprehension and to implement it as an application that allows Korean language learners to adaptively use appropriate learning materials according to their language level, with the aim of implementing and expanding Korean language education based on the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach.
Specifically, we: 1) devised a Korean-specific readability measurement system and 2) developed kReadability, a Korean text-difficulty evaluation system that automatically evaluates the text level of raw materials such as newspapers, magazines, and websites. While verifying the accuracy of the system, we also examined the possibility of using kReadability in Korean reading-comprehension development learning through classroom practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、①韓国語に特化したリーダビリティ測定尺度の仕組みの考案と実用化は初めての試みである。②韓国語文章難易度判定システム(kReadability)を経由して学習者に提供する生教材を選別するため、韓国語教育の活動をデザインする際に、生教材選定において教師・学習者双方の支援に直結するものとして、内容重視言語教育(CLIL)への社会的ニーズに対応できる。③韓国語教育の共有資源化のためのweb基盤支援システムとして無償公開しており、韓国語教育の教室活動だけではなく、学習者が手持ちのテキストを用いて自学自習を行う際にもレベルの適切さを確かめ、未習得の語彙に対してシームレスに学習することができる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (73 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (29 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 18 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 11 results) Book (6 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 山口県立大学・言語教育職養成課程のPBL実践と課題-日本語および英語科の教員養成課題の学生による「てごproject」2023

    • Author(s)
      林炫情・岩中貴裕・木下瞳・西田光一
    • Journal Title

      山口県立大学学術情報16号[国際文化学部紀要通巻第29号]

      Volume: 321 Pages: 321-336

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2022年度山口県立大学「日本語教育実習」と今後の課題2023

    • Author(s)
      木下瞳, 林炫情
    • Journal Title

      山口県立大学学術情報16号[国際文化学部紀要通巻第29号]

      Volume: 321 Pages: 121-136

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国語学習者コーパスを利用した誤用傾向分析‐中国語圏・日本語圏学習者を対象に‐2023

    • Author(s)
      須賀井義教
    • Journal Title

      韓国語教育

      Volume: 34(1) Pages: 107-132

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] kReadability による韓国語検定試験の読解文章難易度比較2022

    • Author(s)
      斉藤信浩・林炫情・淺尾仁彦・李在鎬・須賀井義教
    • Journal Title

      朝鮮学報

      Volume: 260 Pages: 1-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ライティング評価のための自動評価研究の展望と課題(【特集】ライティング評価の新潮流)2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 33 Pages: 51-59

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 緒言:ライティング能力の評価(【特集】ライティング評価の新潮流)2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Gradience in Construct-i-con and how we can deal with it.2022

    • Author(s)
      Yoshihiko Asao
    • Journal Title

      認知言語学会論文集

      Volume: 22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高齢者介護支援用マルチモーダル音声対話システムMICSUS.2022

    • Author(s)
      水野淳太・淺尾仁彦
    • Journal Title

      情報通信研究機構研究報告 68

      Volume: 68 Pages: 8-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中期朝鮮語の計量的分析の試み―クラスター分析による『釈譜詳節』各巻の分類―2022

    • Author(s)
      須賀井 義教
    • Journal Title

      朝鮮語研究

      Volume: 9 Pages: 175-207

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者のための文章難易度を利用した穴埋め問題の自動作成システムについて2022

    • Author(s)
      李在鎬, 長谷部陽一郎
    • Journal Title

      2022年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: - Pages: 267-272

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Demonstration performance 評価方法を用いた韓国語授業のデザインと実践2022

    • Author(s)
      林炫情
    • Journal Title

      朝鮮語教育-理論と実践-

      Volume: 17 Pages: 29-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 介護支援対話システムMICSUSのための意味解釈モジュール2022

    • Author(s)
      淺尾仁彦・水野淳太・呉鍾勲・Kloetzer Julien・大竹清敬・福原裕一・鎌倉まな・緒形桂・鳥澤健太郎
    • Journal Title

      言語処理学会第28回年次大会発表論文集

      Volume: . Pages: 952-956

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comprehension of the Japanese Non-reason -<i>kara</i> Clause2021

    • Author(s)
      斉藤信浩・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 35-47

    • DOI

      10.34609/sls.19.0_35

    • NAID

      130008013831

    • ISSN
      2435-9955
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Comparative of New and Old Reading Comprehension Tests on Placement Test for International Students2021

    • Author(s)
      斉藤信浩・田尻由美子・平岡貴子・園田昌世・井手玲奈
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 7 Pages: 41-52

    • DOI

      10.15017/4363039

    • NAID

      120006978592

    • ISSN
      2189-2571
    • Year and Date
      2021-02-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国語文章リーダビリティ判定システム「kReadability」2021

    • Author(s)
      淺尾仁彦, 林炫情, 李在鎬, 須賀井義教, 斉藤信浩
    • Journal Title

      朝鮮語教育-理論と実践-

      Volume: 16 Pages: 5-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 形式や意味の一方が欠けている構文は存在するか2021

    • Author(s)
      淺尾仁彦
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 21 Pages: 415-420

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書くことを支援する自動評価システム「jWriter」(特集AIやICTが変える言語教育)2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      日本語学2021冬号

      Volume: 40(4) Pages: 42-51

    • NAID

      40022755606

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 発話の産出量と習熟度の関連性に関する定量的分析:I-JASの対話データを用いた分析2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      日本語教育研究(韓国日語教育学会)

      Volume: 56 Pages: 55-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語の難易度に関する評価観:やさしい日本語を素材に2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings

      Volume: . Pages: 27-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 論理的文章の自動評価に関する研究ーアカデミック・ライティングへの貢献を目指して2021

    • Author(s)
      李在鎬, 伊集院郁子, 青木優子, 長谷部陽一郎, 村田裕美子
    • Journal Title

      2021年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Volume: . Pages: 223-226

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語文章リーダビリティ判定システム「kReadability」2021

    • Author(s)
      淺尾 仁彦, 林 炫情, 李 在鎬, 須賀井 義教, 斉藤 信浩
    • Journal Title

      朝鮮語教育―理論と実践―

      Volume: 16 Pages: 5-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多肢選択テストで会話能力を予測する際に生じる誤差の分析2021

    • Author(s)
      斉藤信浩
    • Journal Title

      九州大学留学生センター紀要

      Volume: 29 Pages: 13-20

    • NAID

      40022518910

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] リーダビリティ研究がもたらす新しい第二言語教育について2020

    • Author(s)
      林炫情, 李在鎬
    • Journal Title

      WIAS Discussion Paper(早稲田大学高等研究所ディスカッションペーパー)

      Volume: 006 Pages: 5-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Quantitative Analysis of JFL Learners' Writing Abilities and the Development of a Computational System to Estimate Writing Proficiency2020

    • Author(s)
      Lee, Jae-Ho, Hasebe, Yoichiro
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 105-120

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院 郁子, 李 在鎬, 小森 和子, 野口 裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育学の課題に対して計量分析は何ができるか2020

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: (32)7 Pages: 372-386

    • NAID

      130008131123

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Readability measurement of Japanese texts based on levelled corpora.2020

    • Author(s)
      LEE,Jae-ho, HASEBE, Yoichiro
    • Journal Title

      The Japanese Language from an Empirical Perspective

      Volume: . Pages: 143-168

    • DOI

      10.4312/9789610602170

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] BCCWJ の学校教科書コーパスの計量的分析 ―日本語教育のためのリーダビリティと語彙レベルの分布を中心に―2019

    • Author(s)
      李 在鎬
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 32(3) Pages: 147-162

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多言語母語の日本語学習者横断コーパス(I-JAS)を基にした日本語のストーリーライティング評価基準の開発と評価2019

    • Author(s)
      大和祐子,玉岡賀津雄,斉藤信浩
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 33 Pages: 55-73

    • NAID

      40022130680

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 卒業後のキャリアに向けた学士課程の言語教育(DX時代に必要なスキルなど)2023

    • Author(s)
      林 炫情
    • Organizer
      シンポジウム「多文化共生社会における言語教育の課題と今後の言語系教員養成の在り方」(山口県立大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ児童生徒教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      林 炫情
    • Organizer
      シンポジウム「多文化共生社会における言語教育の課題と今後の言語系教員養成の在り方」(山口県立大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパの日本語教室から2023

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      シンポジウム「多文化共生社会における言語教育の課題と今後の言語系教員養成の在り方」(山口県立大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語評価を考える2023

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      言語評価を考える連続セミナー(カーロリ・ガシュパール・カルビン派大学・国際交流基金ブダペスト日本文化センター共催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自律学習を支援するAIと日本語教育2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      2022年第4回AIと日本語教育国際シンポジウム:アクティブ・ラーニングを目指すAIと日本語教育
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからのコーパス研究2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      2022年度湖南大学外国人専門家プロジェクト連続講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 人工知能との共生を目指して:自動評価の事例に基づいて2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第58回 韓国日本語文学会秋季学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] リーダビリティシステムによる教育支援の現状と今後の展開について2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] jReadabilityの学習モードについて2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第35回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢者の言葉を理解するAIを目指して2022

    • Author(s)
      淺尾仁彦
    • Organizer
      けいはんなR&Dフェア2022技術講演
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国語学習者コーパスに現れた日本語母語話者の誤用の傾向分析―誤用アノテーションを利用した計量的アプローチ―2022

    • Author(s)
      須賀井義教
    • Organizer
      朝鮮語教育学会第91回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国語学習者コーパスを用いた中国語圏・日本語圏学習者の誤用傾向分析2022

    • Author(s)
      須賀井義教
    • Organizer
      第二十九屆中韓文化關係國際學術會議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律学習を支援するAIと日本語教育(基調講演)2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第4回AIと日本語教育国際シンポジウム:アクティブ・ラーニングを目指すAIと日本語教育
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育・日本語学習支援におけるIT活用の可能性と課題-より充実した連携と学習効果の向上のために-2022

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第14回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] kReadabilityを用いた韓国語検定試験の読解文章難易度比較2021

    • Author(s)
      斉藤信浩, 林炫情, 李在鎬, 淺尾仁彦, 須賀井義教
    • Organizer
      朝鮮語教育学会第88回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Gradience in construct-i-con and how we can deal with it.2021

    • Author(s)
      Yoshihiko Asao
    • Organizer
      日本認知言語学会第22回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育における作文の自動評価2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      日本言語テスト学会第24回全国研究大会シンポジウム「日本語教育におけるアフターコロナの評価にむけて」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育とデータ科学の融合2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      日本教育心理学会自主シンポジウム「統計改革は各教育分野にどのように展開していったか」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語話者の言語能力に関する定量的分析:複言語話者と単言語話者は習熟度によって何が異なるか2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 量的分析に基づく日本語教育学研究の課題と展望2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第34回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の難易度に関する評価観:やさしい日本語を素材に2021

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      The 27th Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] しゃべる機械を作るために言語学に何ができるか2021

    • Author(s)
      淺尾仁彦
    • Organizer
      言語学フェス2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 公開 「韓国語リーダビリティを活用した 韓国語文章難易度判別システム「kReadability」の開発」2020

    • Author(s)
      林炫情, 李在鎬, 淺尾仁彦, 須賀井義教, 斉藤信浩
    • Organizer
      朝鮮語教育学会 第84回例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Understanding User Utterances in a Dialog System for Caregiving.2020

    • Author(s)
      Yoshihiko Asao, Julien Kloetzer, Junta Mizuno, Dai Saiki, Kazuma Kadowaki, and Kentaro Torisawa
    • Organizer
      Language Resources and Evaluation Conference (LREC 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 形式や意味の一方が欠けている構文は存在するか.2020

    • Author(s)
      淺尾仁彦
    • Organizer
      日本認知言語学会第21回全国大会ワークショップ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Simulating acceptability judgments using ARDJ data.2020

    • Author(s)
      黒田航・横野光・阿部慶賀・土屋智行・浅尾仁彦・小林雄一郎・金丸敏幸・田川拓海
    • Organizer
      言語処理学会第27回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを利用した読解授業2020

    • Author(s)
      李在鎬, 伊集院郁子, 青木優子, 長谷部陽一郎, 村田裕美子
    • Organizer
      JLESA特別フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 相互評価活動の定量的分析:アカデミックリーディングを例に2020

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第3回南アジア日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 機械学習に基づく話し言葉と書き言葉の特徴分析2020

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第二言語習得研究会第31回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中期朝鮮語の計量的分析の試み―クラスター分析による『釈譜詳節』各巻の分類―2020

    • Author(s)
      須賀井義教
    • Organizer
      第266回朝鮮語研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国語リーダビリティを活用した 韓国語文章難易度判別システム「kReadability」の開発2020

    • Author(s)
      林炫情・李在鎬・淺尾仁彦・ 須賀井義教・斉藤信浩
    • Organizer
      朝鮮語教育学会 第84回例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] リーダビリティを活用した読解授業実践(日本語教育から韓国語教育へ)2019

    • Author(s)
      李在鎬・林炫情・ 須賀井義教・・淺尾仁彦・斉藤信浩
    • Organizer
      第81回朝鮮語教育学会 ワークショップ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)韓国語授業における教師の役割」2019

    • Author(s)
      林炫情
    • Organizer
      『多文化研究と学際的教育 』国際シンポジウム(中国、山東大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 多文化共生社会実現のための言語教育-内容言語統語学習(CLIL)韓国語教育実践と課題2019

    • Author(s)
      林炫情
    • Organizer
      大連外国語大学韓国語学院招待講演(中国、大連外国語大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多角的なストーリーライティング評価と日本語能力との関係2019

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・斉藤信浩
    • Organizer
      第23回英国日本語教育学会(BATJ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 7日でわかる! はじめようハングル2023

    • Author(s)
      須賀井義教
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      9784142133505
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 韓国を語る2022

    • Author(s)
      林炫情 , 丁仁京 , 崔文姫 , 木下瞳
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      博英社
    • ISBN
      9784910132259
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] データ科学×日本語教育 (担当範囲:編集、1章、2章執筆)2021

    • Author(s)
      李在鎬 (編者(編著者)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410998
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『シリーズ言語学と言語教育42 外国語としての日本語の実証的習得研究』:第5章 「回帰分析による因果関係の証明」担当2021

    • Author(s)
      斉藤信浩
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410581
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『プレゼンテーションと討論で学ぶ総合韓国語』2020

    • Author(s)
      金龍, 林炫情, 金楷昤, 李恩晶
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      延辺大学出版社(中国)
    • ISBN
      9787568894418
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] キャラで学ぶ友達日本語2019

    • Author(s)
      酒井彩・高木祐輔・川鍋智子・斉藤信浩
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      487424808X
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 韓国語 文章難易度判定システム「kReadability」について

    • URL

      https://hjlim.jp/%E9%9F%93%E5%9B%BD%E8%AA%9E-%E6%96%87%E7%AB%A0%E9%9B%A3%E6%98%93%E5%BA%A6%E5%88%A4%E5%AE%9A%E3%82%B7%E3%82%B9%E3%83%86%E3%83%A0kreadability%E3%81%AB%E3%81%A4%E3%81%84%E3%81%A6/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 韓国語 文章難易度判定システム「kReadability」

    • URL

      https://asaokitan.net/kreadability/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 韓国語 文章難易度判定システム「kReadability」について

    • URL

      https://hjlim.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi