• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Knowledge Extension in the Development of Knowledge of Polysemy and Near Synonymy in a Second Language

Research Project

Project/Area Number 19K00810
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Matsumura Masanori  名城大学, 理工学部, 教授 (60275112)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords知識拡張 / 語彙ネットワーク / 第二言語 / 語義ネットワーク / 多義語 / ネットワーク / 創発 / 意味ネットワーク / 複雑系 / 波及 / 類義語
Outline of Research at the Start

近年の第二言語習得研究では、学習者が入力の形式的特徴に気づくことや、個々の用例から構造的なパターンを抽出することの重要性が強調されている。しかし、言語発達を真に複雑で適応的な現象と見るなら、入力情報が既存の知識に働きかけることで、入手された情報の範囲を超えた新たな知識が生み出される可能性が考慮されなければならない。本研究では英語における動詞の多義構造と類義語の分布に関してそのような事実が確認されるかどうかを検証する。第二言語知識の創発的な性格の一端が示されることは、有機的で豊かな言語経験の提供を重視する指導方法論の普及にもつながると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

Recognising the complex nature of the lexical network, this study aimed to demonstrate an aspect of knowledge extension observed in the development of lexical knowledge in a second language. An experiment was conducted to examine the impact of exposing learners to a new usage sample of the polysemous verb 'run' on the overall representation of the word in the learner's mind. It was extrapolated that the same argument can be made for adjusting the semantic boundaries between near-synonymous words. Based on the discussions, the study underscored the emergent nature of the second language lexical development. On the practical side, it advocated for incorporating referential communication tasks in second language classrooms to facilitate the organic reconstruction of learner knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二言語発達において学習者に与えられる入力の範囲を超えた自発的な知識の拡張とそれに伴うシステムの調整が起きるという認識は、学習可能性の議論における「証拠」概念の拡大を促す。実践的な観点からは、第二言語発達の創発的で非線形的な性格を前提に、参照的なコミュニケーション課題が言語指導において学習者の知識の有機的な統合と拡大を促すために有効であることが理解され、その積極的な利用につながることを期待できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 複雑なシステムとしての言語知識と第二言語の学習可能性2022

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 21 Pages: 7-22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語の教室をどうできそうか2022

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      ことばの学び工房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複雑なシステムとしての言語知識と第二言語学習可能性2021

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      2021年度J-SLA研修会(日本第二言語習得学会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 創発的発達観が第二言語の習得と指導にもたらすもの2019

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] (第二言語習得研究の科学3)人間の能力2023

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 書名未定、執筆箇所「多義語の意味構造とその習得━━第二言語知識の創発的特性を視野に入れて」(20ページ)2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃・須田孝司・中川右也・横田秀樹・・若林茂則(編)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 英語のしくみと教え方──こころ、ことば、学びの理論をもとにして2020

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248393
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi