• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Acquisition Process of Hangul Reading and Writing and Individual Differences Among L2 Learners

Research Project

Project/Area Number 19K00818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Utsugi Akira  名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (60548999)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) キム ミンス  東海大学, 国際教育センター, 准教授 (20734833)
神長 伸幸  ミイダス株式会社(HRサイエンス研究所), HRサイエンス研究所, ゼネラルマネジャー (90435652)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords韓国語 / 朝鮮語 / ハングル / 第二言語習得 / 読み書き / ディスレクシア / 外国語教育 / 書記体系 / 文字習得 / 正書法の深さ / 発達性ディスレクシア / オンライン実験 / 読字障害
Outline of Research at the Start

韓国語(朝鮮語)は日本の多くの大学で第二外国語科目となっており,多くの学習者によって学ばれている。韓国語学習の特徴の一つは,「ハングル」という新たな文字を学ぶ点にある。韓国語教員の視点からみると,経験的にいってハングルの習得には個人差がある。しかし,どのような個人差があるのか,なぜ個人差が生じるのか,習得の困難さが他の能力と関係しているのか,といった点は明らかにされていない。本研究課題では,これらの疑問に挑む。

Outline of Final Research Achievements

A survey using online tests was conducted to explore individual differences among Japanese learners of Korean in their ability to learn Hangul and the challenges they faced with different types of characters. The test included seven distinct question types where participants listened to audio and selected the correct character from four options. The findings revealed that a small group of learners consistently achieved low scores, even on easier questions, indicating significant difficulties in learning Hangul. Additionally, certain character types, particularly combinations of the semivowel /w/ with a vowel, consistently yielded lower correct response rates. This suggests that the limited transparency of some Hangul characters likely influenced these results. A subsequent study also investigated the acquisition of word spellings governed by phonological rules.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の韓国語初学者にとって、韓国語学習はハングルという他の文字と全く異なる文字を学ぶところから始まる。これまで韓国語教育者の間では、ハングルは学びやすいと言われてきた。しかし、本研究が示唆するところでは、多くの学習者にとってハングルは確かに学びやすいものの、学習に著しい困難を伴う学習者が一部に存在することが示唆された。この困難さが何に起因するものかは、さらなる検討が必要である。
また、ハングル習得にさほど困難を感じない学習者にとっても、すべての文字・綴りが一様に容易なわけではないこと、そしてこの文字・綴りごとの困難さの違いが文字・綴りの「透明性」によって説明されうることが示唆された。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ハングル字形に関する日本人入門学習者の視覚的認識の様相研究-子音字母を中心に-2024

    • Author(s)
      Kim, Minsoo
    • Journal Title

      学習者中心教科教育研究

      Volume: 24 Issue: 3 Pages: 921-937

    • DOI

      10.22251/jlcci.2024.24.3.921

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Individual Differences and Character-Based Challenges in Hangul Acquisition Among Korean Language Learners in Japan2023

    • Author(s)
      Akira Utsugi, Minsoo Kim, Nobuyuki Jincho
    • Journal Title

      Journal of Korean Language Education

      Volume: 34 (2) Pages: 227-251

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人学習者による韓国語表記の誤りに関する一考察2020

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 10 Pages: 89-116

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ハングルの字形に関する日本人学習者の認識について-子音字母を中心に-2024

    • Author(s)
      金珉秀
    • Organizer
      日本韓国語教育学会 第14回 国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語学習者はどのような文字を誤りやすいのか―日本の韓国語学習者を対象とした多肢選択テストの分析―(原題は韓国語)2022

    • Author(s)
      宇都木昭・金珉秀・神長伸幸
    • Organizer
      国際韓国語教育学会第32回国際学術大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者のハングル習得過程とその個人差―多肢選択テストの分析―2022

    • Author(s)
      宇都木昭,金珉秀,神長伸幸
    • Organizer
      朝鮮語教育学会第89回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語の読み書きでつまずく学習者をめぐって ―ハングルの習得過程に関する研究から―2021

    • Author(s)
      宇都木昭
    • Organizer
      愛知学院大学語学研究所第25回語学研究所講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語を母語とする朝鮮・韓国語学習者におけるハングル習得の傾向―多肢選択テストの分析―2021

    • Author(s)
      宇都木昭,金珉秀,神長伸幸
    • Organizer
      第7回韓日国際学術大会(日韓学術交流会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] ハングル読み書き研究プロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/hangulreading.page/web/home

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi