Project/Area Number |
19K01140
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03070:Museology-related
|
Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
SUYAMA Chika 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (40464044)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 植物標本庫 / 生物標本の活用 / 標本情報データベース / 岐阜県植物誌 / 体験的学習 / 教材開発 / 次世代育成 / 理科教育 / 標本の有効活用 / 地域自然史資料の整備 / 植物標本の活用 / 実物による体験的学習 / 次世代研究者の育成 |
Outline of Research at the Start |
岐阜県に市民・大学・博物館が協働して調べ、集められた約20万点の植物標本があり2018年度にはその成果として『岐阜県植物誌』が刊行されます。 本研究では、長年かけて蓄積された地域の自然史資料である植物標本を、研究者のみならず多くの人々が利用できるような情報データベースに整備します。さらには、学校教育における「実物を使用した体験的な学習」のための教材開発や、自然についての展示会・学習会などへ植物標本を活用することで、人々の地域の自然への興味関心を高め、次世代の自然愛好家や研究者の育成を推進します。
|
Outline of Final Research Achievements |
The Department of Science Education (Biology) at Faculty of Education, Gifu University and Gifu Prefectural Museum holds approximately 200,000 voucher specimens for “Flora of Gifu, Japan” published in 2019, which is the result of regional collaborative research. We promoted the development of an information database of plant specimens, which are important materials for the natural history of the region. We also developed teaching materials for experiential lessons and practical training using actual materials in school education settings and used the plant specimens as materials for museum exhibitions and learning events. T his study might increase the public interest in nature and contributed to nurturing the next generation of naturalists and researchers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理科の学習では自然に直接関わることが重要である。本研究は、地域の自然の「実物による情報豊富なデータベース」である生物標本を、学校教員と協働して優れた学習教材へ活用した点において学術的意義が高い。また、生物標本を中心とした展示会や学習プログラムを実施することにより、持続可能社会を形成するために必須である人々の自然への興味関心を高め、次世代のナチュラリストや研究者の育成に大きく貢献した。
|