• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Internationalization Process of Japan's Service Businesses: Focusing on Emerging Markets

Research Project

Project/Area Number 19K01899
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

長島 直樹  東洋大学, 経営学部, 教授 (10732779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長島 芳枝  大東文化大学, 経営学部, 教授 (10572026)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords消費者満足 / サービス消費 / 顧客経験 / 期待不一致モデル / 新興国ビジネス / 顧客満足 / 期待不一致 / マーケティング知識 / 海外進出 / 新興国 / サービス / 経験知 / 共分散構造モデル / 確認的因子分析 / 意思決定 / 海外ビジネス進出 / サービス産業 / 消費者理解 / フィージビリティ・スタディ / インド / ベトナム
Outline of Research at the Start

日系サービス企業の新興国への進出が加速しているものの、製造業と比べ海外経験の少ない企業が多く、失敗・撤退の事例も多い。失敗の原因はマネジメント関連(現地パートナーとの不和、現地スタッフ教育の失敗、本社と現地法人の意思疎通不足)、もしくはマーケティング関連(現地消費者の理解不足など)と説明されることが多い。こうした説明は現象の理解として首肯できるものの、遠因として進出決定のあり方、特に意思決定プロセスに起因することが多いと考えられる。こうした問題意識に基づき、「事前情報を十分に活用しない理由」「意思決定そのものが曖昧になる理由」を中心に分析・検討し、日本企業への実務的示唆を提示したい。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の問題意識は、「事前期待」もしくは「期待不一致」がサービスの顧客満足にどの程度影響するか、その程度は利用目的などの状況や文脈でどのように変化するかに関して明らかにする(少なくとも示唆や新たな仮説を提起する)ことである。サービスの顧客経験(プロセス)に即して実証的に明らかにする試みとして、外食体験を日本・インド・ヴェトナムの3か国で比較・検討した。質的調査(CITによる)からは、「顧客満足に影響する具体的要素は知覚コストを含めて16要素(3か国ほぼ共通)」「価格コストは事前には水準で、事後的には体験や目的と比較して相対的に知覚される」「事前期待水準は変動し、調査時点で答えづらい反面、期待不一致は、事前期待を抱いた要素に関しては比較的明確に答えられる」といったことがわかった。これに基づき、定量的なアンケート調査を実施し、モデル分析(階層的因子分析)を行った結果、「娯楽目的が前面に出るケースは、期待不一致仮説は成立せず、期待自体を楽しむ傾向が示唆されること」「新興国でも都市中間層においては、価格よりもサービス品質が重視されるようになっていること」「同じ新興国でも顧客満足に与える構造が大きく異なり得ること」が示唆された。
以上の結果をまとめ、3月末にVietnam-Japan International Business Conference(於、立教大学)で学会報告を実施した。また、2024年5月にAMAの定期コンファレンス(於、イタリア、ヴェローナ)で学会報告を実施する予定である(Peer reviewの結果、審査を通過している)。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

当初計画で2020~2022年に予定していた企業ヒアリング調査がコロナ禍により実行できず、研究計画全体を大幅に変更せざるを得なかった。企業ヒアリングに代わって、消費者調査(質的調査と量的アンケート調査)を実施した。これらは2022年中に終了し、現在は計量分析に基づいて分析結果をまとめている。この修正後の計画は2023年度中に完成する予定であったが、2023年度に学科執行部(学科長)となったため、学務の多忙化により2024年度まで繰り越すこととなった。

Strategy for Future Research Activity

2024年度中に現在実行中の計量分析を完了し、結論・考察(インプリケーション)を取りまとめる。学会報告も2回実施する予定。そのフィードバックに基づき、海外専門ジャーナルへ投稿する予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Customer Satisfaction Model Revisited: Impact of Pre-Service Expectations and International Comparison2023

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Journal Title

      Proceedings for American Marketing Association Global Marketing Conference

      Volume: Conference Proceedings Pages: 1-48

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Satisfaction Structure of Consumer Services and its Intercultural Comparison: Empirical Study Focusing on Expectations and Overall Evaluation2022

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Journal Title

      Academy of fInternational Business US West Chapter, Conference Proceedings

      Volume: N/A Pages: 1-11

    • NAID

      120006919815

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] International Comparison of Consumer Service's Satisfaction Structure Focusing on Prior Expectations2022

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Journal Title

      Academy of Japan Business Studies, Conference Proceedings

      Volume: N/A Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consumer Research in India and Japan: Examples from Food Chain Industry2021

    • Author(s)
      Nagashima, Naoki & Nagashima, Yoshie
    • Journal Title

      Proceedings for Association for Japan Business Studies

      Volume: N/A Pages: 1-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Possible Approach to Understand Emerging Markets’ Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India2020

    • Author(s)
      Nagashima, Naoki & Nagashima, Yoshie
    • Journal Title

      Proceedings to Asia-Pacific Conference on Business and Social Science

      Volume: N/A Pages: 1-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 対消費者サービスの満足構造と多国間比較~ 事前期待の影響と総合評価の在り方を中心とした実証的検討 ~2020

    • Author(s)
      長島直樹直樹・長島芳枝
    • Journal Title

      東洋大学『経営論集』

      Volume: 96 Pages: 1-15

    • NAID

      120006919815

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新興国の顧客セグメンテーションに関する検討~ベトナム外食チェーンの顧客分析から~2019

    • Author(s)
      長島直樹
    • Journal Title

      東洋大学 『経営論集』

      Volume: 93 Pages: 13-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新興国の顧客セグメンテーションに関する検討~ベトナム外食チェーンの顧客分析から~2019

    • Author(s)
      長島直樹
    • Journal Title

      日本フードサービス学会年報

      Volume: 24 Pages: 6-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Vietnamese Consumer Perceptions of Customer Experience: A Comparison with Consumers in Two Other Asian Countries2024

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Organizer
      Vietnam-Japan International Business Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Satisfaction Structure of Consumer Services and its Intercultural Comparison: Empirical Study Focusing on Expectations and Overall Evaluation2022

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Organizer
      Academy of fInternational Business US West Chapter
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Comparison of Consumer Service's Satisfaction Structure Focusing on Prior Expectations2022

    • Author(s)
      NAGASHIMA, Naoki
    • Organizer
      Academy of Japan Business Studies
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Consumer Research in India and Japan: Examples from Food Chain Industry2021

    • Author(s)
      Nagashima, Naoki & Nagashima, Yoshie
    • Organizer
      Association for Japan Business Studies
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Possible Approach to Understand Emerging Markets’ Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India2020

    • Author(s)
      Nagashima, Naoki & Nagashima, Yoshie
    • Organizer
      Asia-Pacific Conference on Business and Social Science
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 顧客満足構造の国際比較:サービス業の新興国進出における消費者理解の一環として2020

    • Author(s)
      長島直樹・長島芳枝
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会 第27回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Possible Approach to Understand Emerging Markets’ Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India2019

    • Author(s)
      Naoki Nagashima
    • Organizer
      AIB (Academy of International Business), India Chapter, 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外食チェーンの新興国進出に先立つ現地消費者の理解~ベトナムでの外食チェーン展開を想定して~2019

    • Author(s)
      長島直樹
    • Organizer
      日本フードサービス学会 第24回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Possible Approach to Understand Emerging Markets’ Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India2019

    • Author(s)
      Naoki Nagashima and Yoshie Nagashima
    • Organizer
      APCBSS (Asia-Pacific-Conference on Business and Social Science) in Nagoya
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ダイバーシティ・マネジメントに関する多角的研究(第3章 Diversity in Marketing Practice)2020

    • Author(s)
      長島芳枝 (分担執筆 第3章)
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      大東文化大学経営研究所
    • ISBN
      9784904108307
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi