• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A historical research on cooperativity of new middle class and social education: Case studies on residents of apartment buildings in the high growth period

Research Project

Project/Area Number 19K02429
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHosei University (2021-2023)
Hiroshima University (2019-2020)

Principal Investigator

Hisai Eisuke  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (10432585)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords社会教育 / 生涯学習 / 新中間層 / 団地 / 階層 / 高度経済成長 / 高度成長期 / 自治会 / 都市 / 地域社会 / 共同性 / 農村
Outline of Research at the Start

本研究で検討する事象はいずれも、高度成長期(1950年代後半~1970年代前半)の範囲に基本的に限定する。まず、団地住民と社会教育をめぐる当時の関係者の認識枠組みを把握するとともに(①)、団地住民に対する当時の社会教育行政の対応を把握し(②)、当時の全体的状況を概観する。その上で、団地における社会教育実践の具体的な展開とその団地住民への影響について、事例調査によって検討する(③)。以上を踏まえて、高度成長期における団地の社会教育実践が住民たちにもたらした成果とその限界、またそれらを規定していた社会的要因について考察する(④)。

Outline of Final Research Achievements

This study attempts to clarify the role played by social education in the formation of community of the new middle class, using residents of apartment complexes during the high-growth period as a case study.
As a result of the study, the following points were clarified. First, the residents of the housing complexes at that time were the target of attention and encouragement by the social education administration, as they had the potential to create a new community. Second, the social education administration's efforts to reach out to the residents of the housing complexes had an impact on the formation of community through the deepening of learning activities on public themes and the creation of new learning activities, but it also had multilayered consequences, such as stimulating learning interests in private themes and creating situations where social education staff could not fully respond to the learning needs of the residents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた成果は、学習活動の支援による新しい地域社会の形成をめざした高度経済成長期の社会教育行政について、その歴史的帰結(地域社会にもたらした影響)が十分に研究の対象とされてこなかったことに鑑み、事例研究をベースにしてその歴史的帰結を明らかにしたという点で、学術的意義を持つといえる。また、本研究はこの歴史的考察を通じて、社会教育行政に対する評価が客観的資料と多面的視点、そして長期的スパンを対象として総合的になされるべきであるという方法論的視座を示したという点で、今日的意義をも持つものといえる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2020 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 高度成長期における新中間層の学習活動と社会教育行政によるアプローチ:横浜市内公団住宅における婦人学級の事例を中心に2024

    • Author(s)
      久井英輔
    • Journal Title

      法政大学資格課程年報

      Volume: 13 Pages: 15-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 都市新中間層の学習活動と自治、社会教育をめぐる地域史:1970年代の高島平団地を事例として2023

    • Author(s)
      久井英輔
    • Journal Title

      法政大学資格課程年報

      Volume: 12 Pages: 17-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後初期・高度成長期の社会教育における住民自治組織の位置とその変容:自治体社会教育、公民館活動の地域的基盤をめぐる言説を中心に2022

    • Author(s)
      久井英輔
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 19-2

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Resident Autonomy and Social Education in Apartment Buildings Areas in the High-Growth Period2020

    • Author(s)
      久井英輔
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 174-183

    • DOI

      10.15027/50188

    • NAID

      120006951535

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033031

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 再定位された「地域社会」「集団」「共同性」と都市社会教育 : 戦後初期・高度成長期の都市公民館,成人学校を中心とした歴史的素描2020

    • Author(s)
      久井英輔
    • Journal Title

      教育科学

      Volume: 32 Pages: 5-39

    • NAID

      120006848509

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 新中間層の学習活動と行政の関係をめぐる地域史:高度成長期における横浜市内の団地を事例として2023

    • Author(s)
      久井英輔
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高度成長期における団地住民の学習活動と自治会、社会教育行政:新中間層の学習と集団形成、地域社会をめぐる考察2022

    • Author(s)
      久井英輔
    • Organizer
      日本社会教育学会 第69回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] こんな研究をして世界を変えよう 社会教育: 団地住民の活動から、地域がつながる手がかりを探る

    • URL

      https://www.sekaiwokaeyo.com/theme/l2270/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi