• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Development of Teachers' Capability for Curriculum Management from the perspectives of Organizational Learning

Research Project

Project/Area Number 19K02513
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShirayuri University (2020-2022)
Teikyo University (2019)

Principal Investigator

NAKADA MASAHIRO  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (20527345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 町支 大祐  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40755279)
坂田 哲人  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)
荒巻 恵子  帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (80743070)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 教育課程 / 校内研修 / 組織マネジメント / 教科等横断的 / 学びの質保証 / 選択 / 参加 / 教員の能力開発 / 研修プログラム / 教育課程編成 / 教科横断 / 学内外資源の活用 / ミドルリーダー / 組織的な学習 / 教師の能力開発
Outline of Research at the Start

本研究は「教師の組織的な学習を通したカリキュラム・マネジメント能力の開発に関する実証的研究」に取り組む。具体的には、教科間の関連を図った授業運営に学校全体で取り組んでいる海外事例の調査及び国内で先進的にカリキュラム・マネジメント研修に取り組む教育委員会・学校を対象に、その実態と個々の教師の能力開発への影響、校内での取り組み等の調査を行う。その上で、教育委員会・協力校との協働により、校内研修を核とした教師の組織的な学びを通じて、教師がカリキュラム・マネジメント能力を開発していく過程、要因、方法を明らかにし、カリキュラム・マネジメント能力の開発につながる校内研修のあり方を検討し、モデルを提案する。

Outline of Final Research Achievements

There are high expectations for the effectiveness of curriculum management for improving teaching. Although, there is a situation in which a concrete image of the activity had not been grasped. This study clarified that the key factors of effective curriculum management are (1) the principal recognize the significance and value of curriculum management, (2) middle leaders concretize the school vision, (3) link it into practice, and (4) to secure learning opportunities that promote teachers' understanding and to secure time for teachers to exchange practices with each other as an organizational management.
According to these results, we have been developing and enhancing in-house training (workshops/seminars) for designing classes from a cross-subject perspective, as well as for organizational management for school managers/leaders and middle-leaders of the schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学問研究の基盤に立ちつつ、教育現場の実情を踏まえた新たなカリキュラム・マネジメント能力開発システムの構築を目指すものである。カリキュラム・マネジメントに対する教員の意識調査を始め、実践方法や研修内容等に関する国内外での学校訪問調査等を丁寧に行い、その成果を踏まえて、個々の教師のカリキュラム・マネジメント能力開発に向けた研修モデルの開発を目指す。また、社会的使命として、研究のプロセスや成果・課題等については、学会発表、論文発表、書籍のほか、協働する学校や教育委員会とともにアウトプットを図り、児童生徒の資質・能力を育成する教育の実現を支援する知見を提供していく。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] フィンランド,オランダ学校訪問視察報告2023

    • Author(s)
      神永典郎、中田 正弘、土橋久美子、町支大祐
    • Journal Title

      白百合女子大学初等教育学科紀要

      Volume: 8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining the relationships between teacher self-efficacy, professional learning community, and experiential learning in Japan2022

    • Author(s)
      Takumi Yada, Akie Yada, Daisuke Choshi, Tetsuhito Sakata, Takehiro Wakimoto, Masahiro Nakada
    • Journal Title

      School Effectiveness and School Improvement

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 130

    • DOI

      10.1080/09243453.2022.2136211

    • URL

      https://pure.teikyo.jp/en/publications/40104547-8887-40e1-aec8-eb0450ce669b

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 幼児教育の政策動向と教員養成(保育者養成)の課題2022

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31 Pages: 64-74

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントを推進する組織的な要因に関する研究2022

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、町支大祐、荒巻恵子
    • Journal Title

      白百合女子大学初等教育学科紀要

      Volume: 7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドの学校における教科横断的なカリキュラムづくりの取組:カリキュラム・マネジメントの視点から2021

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、町支大祐、荒巻恵子
    • Journal Title

      白百合女子大学初等教育学科紀要

      Volume: 6 Pages: 47-54

    • NAID

      120007115684

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントに関する教員の意識調査2020

    • Author(s)
      町支大祐、中田正弘、坂田哲人、荒巻恵子
    • Journal Title

      帝京大学大学院教職研究科年報

      Volume: 11 Pages: 21-28

    • NAID

      120006901807

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」の実現に資する組織や研修に関する研究―4校を対象とした質問紙調査の結果―2020

    • Author(s)
      町支大祐
    • Journal Title

      埼玉県教育センター 令和元年度調査研究報告書「主体的・対話的で深い学び」を実現する校内組織マネジメントに関わる調査研究 中間報告書

      Volume: 1 Pages: 36-44

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメント実践を支える要因とその課題~教師の意識調査から~2021

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、町支大祐、荒巻恵子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの学校における教科横断的なカリキュラムづくりの取組2020

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、町支大祐
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on Teacher's Collaboration on Curriculum Improvement triggered by Changes of Timeframe2020

    • Author(s)
      Daisuke Choshi, Masahiro Nakada, Tetsuhito Sakata, Keiko Aramaki
    • Organizer
      NERA(北欧教育学会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi