• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparison of Japanese Information Education Based on Systematic Curriculum, and Proposal of Teaching Materials & Practical Research

Research Project

Project/Area Number 19K02687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

MOTOMURA TAKENORI  日本工業大学, 共通教育学群, 教授 (70239581)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
工藤 雄司  茨城大学, 教育学部, 教授 (70635614)
角 和博  佐賀大学, 教育学部, 教授 (80145177)
山本 利一  埼玉大学, 教育学部, 教授 (80334142)
岳野 公人  滋賀大学, 教育学部, 教授 (70313632)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords情報教育 / プログラミング / コンピュータシンキング / アンプラグドプログラミング / 情報活用能力 / 情報の科学的理解 / 体系化 / カリキュラム / 新学習指導要領 / 課題解決 / 科学的理解 / 学習指導要領 / 探究心 / 思考過程 / 創造的態度 / 見方・考え方 / プログラミング教育 / 批判的思考 / 技術イノベーション / ブルーム / データサイエンス
Outline of Research at the Start

本研究の趣旨は、各学校段階に応じた情報教育の指導内容の提案を行い、学習者の発達段階と知識を踏まえた情報教育の体系化を導き出すことにある。
また、調査、及び実践評価は、継続してきたブルーム(B.S.Bloom) の「認知・精神運動・情意」の各評価領域と、ペレグリーノ(J.W.Pellegrino) の「認知」「観察」「解釈」評価理論を導入し、データサイエンスやプログラミング教育等の要素を含めた情報教育に関する国際的な動向を検討する。
その上で、2020年(平成32年)以降順次改訂される学習指導要領を考慮し、小学・中学・高校の情報教育を諸外国との比較検討による具体的な提案と実践を分析・検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to analyze various students' knowledge and attitude towards education concerning information technology between Japan and foreign country.As a result, we found as follows: 1) The motivation for acquisition of the utilizing abilities of information in Japanese students were higher than another another country. 2) All of the Knowledge score that is related to information in Japanese students was lower than that in another country. Based on these results, directions of curriculum development for systematic Information Technology Education were discussed.
Next, in this lesson practice, we developed in Elementary school, development of control in Junior and high school. We decided to conduct classes using programming learning robots at special-needs schools. We gave lessons to create a program that includes sequential processing and iterative processing with the aim of improving problem-solving ability and logical thinking ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、先行研究による比較研究を踏まえ、アジア諸国と異なる文化圏の調査を加え、情報教育のカリキュラムの構築の方向性を検討した。同時に各学校段階の教材の提案・実践を行うこととしているが、この研究により日本のより良い小・中・高校の情報教育の体系化と実践方法を見出すことに意義がある。結果は、小学校では児童の発達段階に応じた「プログラミングの思考過程が創造的態度の柔軟性・分析性・協調性を高める」、中学校では「知識・技能と思考・判断力の評価の2観点の意識が高まる」、高等学校では「小学校からの情報教育による課題解決と学習意欲は情報の科学的理解を深める」という体系化への効果があることが明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (53 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 8 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 我が国の中学・高校における体系的情報教育の在り方と実践2023

    • Author(s)
      本村猛能
    • Journal Title

      工業教育研究所報

      Volume: 49 Pages: 45-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインを取り入れた木材加工授業の提案 ~特別支援学校中等部における作業学習用教材・教具の開発~2022

    • Author(s)
      小熊良一,本村猛能,味村大地,日野原楠子,小高 陸
    • Journal Title

      日本工業大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 117-124

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人工知能を用いた画像認識技術をプログラミングを通して学習する指導過程の提案と評価2022

    • Author(s)
      竹澤則乃,山本利一,小浦 一
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 38 Pages: 37-48

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データサイエンスや機械学習の観点を組み入れたプログラミングに関する教員研修内容の提案2022

    • Author(s)
      山本利一,軽部禎文,松葉里穂子,三井有咲
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 427-436

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データサイエンスの視点を取り入れた画像認識の仕組みを学習するプログラミング学習の提案2022

    • Author(s)
      木村僚,山本利一
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 309-319

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本・インドネシア・米国の中学・高校生における情報教育の意識に関する比較研究2022

    • Author(s)
      本村猛能
    • Journal Title

      日本工業大学共通教育学群研究紀要(アルテスリベラレス)

      Volume: 32 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国の初等中等教育における情報教育の方向性と今後の情報及び技術教育の在り方2022

    • Author(s)
      本村猛能
    • Journal Title

      工業教育研究所報

      Volume: 47 Pages: 58-67

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの工業・技術科を踏まえた教育原理活用の実践と方向性-工業科・技術科教育の情報教育を通して-2021

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能
    • Journal Title

      日本工業大学 研究紀要

      Volume: 51 Pages: 18-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーサリングツー ルを活用した「双方向性のあるコンテンツのプログラミング」に関する指導過程の提案と評価2021

    • Author(s)
      木村 真人,山本 利一,土屋 貴広,竹澤 則乃
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 63 Pages: 379-387

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別な支援を要する児童を対象とした身体表現活動によるプログラミング学習2021

    • Author(s)
      中村茉耶,山本利一
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 37 Pages: 31-42

    • NAID

      130008109217

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識と意識の国際比較を通した情報教育の在り方 -日本,インドネシア,スロベニア,米国の中・高生の比較研究を通して-2021

    • Author(s)
      本村猛能,山本利一,森山潤,角和博
    • Journal Title

      佐賀大学教職実践センター研究紀要

      Volume: 39 Pages: 1-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 我が国の体系的情報教育の方向性-中学、高校の論理回路学習の比較研究を通して-2021

    • Author(s)
      本村猛能
    • Journal Title

      日本工業大学共通教育学群研究紀要

      Volume: 31 Pages: 1-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 我が国の中学・高校・大学における体系的情報教育の在り方2021

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司
    • Journal Title

      日本工業大学研究紀要

      Volume: 47 Pages: 101-112

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの工業・技術教育における情報教育の方向性-工業・技術教育の時系列的研究を通して-2020

    • Author(s)
      本村猛能
    • Journal Title

      日本工業大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 101-109

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デマ・フェイクニュースを題材とした共通教科「情報」におけるメディア・リテ ラシー教育の授業実践とその効果2020

    • Author(s)
      野村 新平 , 山上 通惠 , 森山 潤
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会技術教育分科会「技術科教育の研究」

      Volume: 25 Pages: 31-38

    • NAID

      40022325089

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] LEGO MINDSTORMS EV3とPythonを用いた機械学習に関する教員研修と評価2020

    • Author(s)
      中村 茉耶,山本 利一,軽部 禎文
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 62 Pages: 277-285

    • NAID

      130008093500

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IoTの仕組みやデータの効果的な活用を学習する計測・制御システムのプログラミング学習の授業実践と評価2020

    • Author(s)
      木村真人,山本利一,在間拓幹,木村 僚,工藤雄司
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 62 Pages: 349-356

    • NAID

      130008136898

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共通教科情報科の学習指導要領改訂に対する担当教員の意識:― 新しい学習内容 に対する重要性認識と指導不安感に焦点を当てて ―2020

    • Author(s)
      下地 勇也,, 福井 昌則, 掛川 淳一, 森山 潤
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌「教育情報研究」

      Volume: 36 Pages: 3-12

    • NAID

      130007927023

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校共通教科「情報」における情報モラル指導に対する担当教員の困難感2020

    • Author(s)
      森山 潤、二木 唯斗、黒田 昌克、中尾 尊洋、小倉 光明、山下 義史、近澤 優子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 31-38

    • NAID

      120006808555

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校情報教育担当者向け教員研修を通したプ ログラミング教材の評価と課題2019

    • Author(s)
      山本利一・鈴木航平・吉澤亮介
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌

      Volume: 35 Pages: 49-58

    • NAID

      130007720167

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネットワークを利用した双方向性のあるコンテ ンツのプログラミングに関する指導過程の提案─ LEGO Mindstorms EV3を活用した栽培管理システムの制作 ─2019

    • Author(s)
      川井勝登、山本利一、荻窪光慈
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 247-256

    • NAID

      120006734089

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching Polygon with Computational Thinking in Elementary SchoolArithmetic2019

    • Author(s)
      Ayaka Murakami、Toshikazu Yamamoto、Takenori Motomura、Jun Moriyama、Masakatsu Kuroda
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th Technology Education Conference

      Volume: 10 Pages: 62-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育の研究動向2022

    • Author(s)
      小熊良一,山本利一,本村猛能
    • Organizer
      第38回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術分野における思考力・判断力・表現力を育む情報教育の一検討2022

    • Author(s)
      横山駿也,本村猛能,工藤雄司
    • Organizer
      第38回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 体系的な情報教育における計測・制御教材の提案2022

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,横山駿也
    • Organizer
      第38回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育映画の視聴効果の調査研究 -持永只仁の人形映画上映を通して2022

    • Author(s)
      角和博,古川美樹,本村猛能
    • Organizer
      第38回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 画像認識を通して機械学習の仕組みを学習するプログラミングの授業実践と評価2022

    • Author(s)
      木村僚,山本利一
    • Organizer
      第65回日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] STEAMにおけるArtsの学習スタイルと技術教育のかかわり2022

    • Author(s)
      角和博,本村猛能,山田哲也,山本利一
    • Organizer
      第35回日本産業技術教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育におけるAIを使った学習教材の有用性についての検証2022

    • Author(s)
      藤丸浩一,古川美樹,角 和博,山本利一
    • Organizer
      第35回日本産業技術教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Elementary School Computer Science Practices in Intellectual Special Needs Schools2022

    • Author(s)
      小熊良一,本村猛能,山本利一,角和博,森山潤
    • Organizer
      11th DATTArc-ICTE-TENZ-ITEEA 2022(オーストラリア ゴールドコースト)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校技術分野におけるSTEAM型の統合学習の実践2021

    • Author(s)
      角和博,本村猛能,山本利一,岳野公人,中村純一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Lego Wedo 2.0 を用いた音声認識に関するプログラミング学習の提案2021

    • Author(s)
      兼平 浩希,山本 利一,軽部 禎文
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領の展開に向けた情報教育の体系化2021

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,横山駿也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 情報教育の体系化を目指す学習教材の開発2021

    • Author(s)
      横山駿也,本村猛能,工藤雄司
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学・高校情報教育の体系化と科学的理解の在り方-新学習指導要領の目指す資質・能力(三つの柱)を踏まえた教材提案と実践-2021

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,横山駿也
    • Organizer
      日本教育情報学会 第37回年会(岐阜)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Class practice related to learning support using information sharing software2021

    • Author(s)
      Toshikazu Yamamoto,Arata Awazu,Kimihito Takeno
    • Organizer
      The 13th International Conference of Technology Education (ICTE)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Unplugged Programming Lesson Practice in Elementary Schools Cultivation Activities by Means of Plant Growth2021

    • Author(s)
      Ayaka Sato,Toshikazu Yamamoto,Takenori Motomura,Jun Moriyama
    • Organizer
      The 13th International Conference of Technology Education (ICTE)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Development of Teaching Materials incorporated AI application production2021

    • Author(s)
      Naoki Seko,Kimihito Takeno,Hiromichi Mamorita
    • Organizer
      The 13th International Conference of Technology Education (ICTE)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習指導要領に向けての情報教育の方向性―日本・インドネシア・スロベニア・米国の比較研究―2020

    • Author(s)
      本村猛能,森山潤,山本利一,角和博,工藤雄司
    • Organizer
      第36回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領における体系的な情報教育に向けた教材の提案2020

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,森山潤,山本利一
    • Organizer
      第36回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 体系的な情報教育における論理回路学習のプログラミング教育への効果2020

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,森山潤,山本利一
    • Organizer
      第63回日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年におけるアンプラグドプログラミング教育実践提案2020

    • Author(s)
      山本利一,佐橋綾香,本村猛能
    • Organizer
      第63回日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 体系的な情報教育における論理回路学習のプログラミング教育への効果について2020

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,山本利一,森山潤,角和博
    • Organizer
      第32回日本産業技術教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 3D-CAD,3Dプリンタに関する教員研修内容の提案と実施~中学校技術分野・工業高等学校の教員を対象として~2020

    • Author(s)
      川田有輝,山本利一,森田雄大,本村猛能,佐藤正直
    • Organizer
      第32回日本産業技術教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領を踏まえた情報の技術に関する論理回路教材の提案と実践2019

    • Author(s)
      工藤雄司、本村猛能、山本利一、森山潤
    • Organizer
      第62回日本産業技術教育学会全国大会(静岡)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Research on teaching materials in the technical field based on sustainable development goals based on STEM education2019

    • Author(s)
      Kazuhiro SUMI、Takenori MOTOMURA、Toshikazu YAMAMOTO
    • Organizer
      第62回日本産業技術教育学会全国大会(静岡)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Research on teaching materials in the technology field based on sustainable development goals based on STEM education2019

    • Author(s)
      Kazuhiro Sumi、Takenori Motomura、Toshikazu Yamamoto
    • Organizer
      TENZ 2019 Conference(Melbourne in Sydney)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AIを題材とし た指導内容の検討と授業実践2019

    • Author(s)
      竹澤則乃、山本利一、在間拓幹、川井勝登、本村猛能、佐藤正直
    • Organizer
      第31回日本産業技術教育学会関東支部大会(茨城)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] IoTを組み込んだプログラミング学習に関する授業実践2019

    • Author(s)
      木村真人、山本利一、在間拓幹、木村 僚、工藤雄司
    • Organizer
      第31回日本産業技術教育学会関東支部大会(茨城)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ユニバーサルデザインを取り入れた木材加工授業の提案

    • URL

      https://mlib3.nit.ac.jp/webopac/TC00562610

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 工業・技術教育における教育原理を活用した実践 -工業科・技術科教育の情報教育を通して-

    • URL

      https://mlib3.nit.ac.jp/webopac/TC00560795

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] これからの工業・技術教育における情報教育の方向性-工業・技術教育の時系列的研究を通して-

    • URL

      https://mlib3.nit.ac.jp/webopac/TC00556105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 日本工業大学 教員紹介 共通教育学群

    • URL

      https://www.nit.ac.jp/gakka/subject/kyoin6/k_motomura.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi