• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational administrative measures regarding the use of mid-career teachers with an eye to diversifying teaching careers

Research Project

Project/Area Number 19K02689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionJapan Women's College of Physical Education

Principal Investigator

Aoki Junichi  日本女子体育大学, 体育学部, 特任教授 (10389869)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前原 健二  東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授 (40222286)
樋口 修資  明星大学, 教育学部, 教授 (00533134)
平田 昭雄  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (60165173)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords中途入職教員 / 社会人経験者 / 民間企業等経験者 / 教員の処遇 / 教員の活用 / 教職キャリア / 民間経験者 / 教員研修 / 中途入職教育 / 民間人経験者 / キャリア経験
Outline of Research at the Start

学校はこれまで民間企業などの職務経験を積んだ後に教職をめざす人達を積極的に受け入れてきた。教員以外の職務経験が学校という「閉鎖的」な場を活性化すると考えたからである。しかし、中途入職教員が採用後の教育活動や、校務分掌や研修といった業務においてその経験をどのように活かし、活かされているかといった実態調査は、これまで必ずしも行われていない。そこで、中途入職教員やその任命権者である教育委員会へのインタビュー調査や質問紙調査によってこれらの課題を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

Mid-career teachers are those who join the teaching profession after working in private companies, etc. In order to secure such human resources with work experience, special selection criteria are set up in the teacher recruitment exam, and consideration is given to hiring. However, the actual situation has not been clear until now, such as how private sector experience is utilized in schools after becoming a teacher, and how the government treats private sector experience and considers it in personnel matters. Therefore, this study conducted a questionnaire survey of the boards of education of prefectures and designated cities that hire mid-career teachers to clarify the actual situation regarding personnel and treatment of mid-career teachers, and also clarified the same situation through interview surveys of actual mid-career teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中途入職教員の活用や処遇に関する研究は管見ではこれまでほとんどない。そもそも一口に中途入職教員といってもそのキャリアパスは多様で、それゆえ過去に得た民間企業等の貴重な経験も様々である。こうした中途入職教員研究の現状において、本研究は中途入職教員の基本的な実態を把握したことで、今後より大がかりな研究に取り組むための足掛かりとなると思われる。中途入職教員を活用し処遇を改善ための基礎資料となると思われ、その社会的意義が大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 学校の文化とリアリティーショック2024

    • Author(s)
      青木純一
    • Journal Title

      神奈川県教育文化研究所『所報2023』

      Volume: 第14巻 Pages: 2-2

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校の働き方改革の実現に向けた3つの提言2021

    • Author(s)
      青木純一(他)
    • Journal Title

      教文研だより

      Volume: 179号 Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職キャリアの多様化を見据えた「中途入職教員」活用に関する教育行政政策の研究-民間企業等経験者の採用と活用はどこまで進んだのか-2020

    • Author(s)
      青木純一
    • Journal Title

      大学総合研究

      Volume: 第3巻 Pages: 7-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教職キャリアの多様化を見据えた「中途入職教員」活用に関する教育行政施策の研究(第2報)2020

    • Author(s)
      青木純一、前原健二、樋口修資
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教職キャリアの多様化を見据えた「中途入職教員」活用に関する教育行政政策の研究(第1報)2019

    • Author(s)
      青木純一、前原健二、樋口修資
    • Organizer
      日本教育政策学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi