• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a new liberal arts teacher training core program focusing on 'Integrated Systems Thinking'

Research Project

Project/Area Number 19K02775
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Yoichi Miyagwa  岩手大学, 教育学部, 教授 (70552610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
市原 靖士  大分大学, 教育学部, 教授 (20572837)
島田 和典  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50465861)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords統合型システム思考 / STEAM / 教育養成 / 情報教育 / 数理・データサイエンス教育 / プログラミング / 問題発見・解決力 / 教員養成 / 「統合型システム思考」 / データサイエンス / カリキュラム / Society5.0
Outline of Research at the Start

Society 5.0世代のコンピテンシーとしての「統合型システム思考」を身に付けた教員養成を行う上でのコア科目の確立を,次の点から具体的にアプローチする。
①大学生のTechnology, Engineeringを対象とする教養教育に対する意識分析
②国内外における教員養成の教養教育としてのTechnology, Engineering教育の調査
③プログラミング・データサイエンス等を履修する教員養成教養科目の開発・評価
④「統合型システム思考」を育むPBL型教員養成科目の開発・評価

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to establish a group of teacher training subjects as liberal arts education focusing on the STEAM. We have opened classes such as ‘Basic Programming’ and ‘Computerization Research on School Education’ newly. In addition, we revised class that named ‘Basic Information’ as Mathematics, Data Science, AI.
As a result, in the ‘Basic Information’, the average values of F2 "Confidence in programming education", F3 "Necessity in programming education", and F4 "Relationship between programming education and subjects", which constitute ‘The Belief Scale for Programming Education', are significant. In addition, a significant increase was observed in the mean value of the f2 "confidence in programming" factor that constitutes ‘The Cognitive Scale for Programming'.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本年度より展開される教育養成フラッグシップ大学では「令和の日本型学校教育」を担う教師の育成の重点課題の一つとして,学校現場における教育データサイエンスの活用やSTEAM教育を先導する人材の育成をあげている.指定された大学(研究分担者の所属大学)の構想調書を参照すると,教育データサイエンス(2 単位),学習支援システム活用論Ⅰ(1 単位),学習支援システム活用論Ⅱ(1 単位),小学校プログラミング教育論(1 単位),情報モラル・セキュリティ教育論(1 単位)が関連する科目群としてあけられており,本研究課題で取り組んだ知見が,これらの大学における新しい教員養成科目群構築に役立つことが期待される.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021 2019

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 教育養成学部1年生教職必修科目「プログラミング基礎」の実践とその効果2021

    • Author(s)
      宮川洋一,村松浩幸
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療・介護技術に着目した技術レビュー学習の実践―計測・制御のプログラミングによって問題を解決する題材開発―2019

    • Author(s)
      加藤佳昭,宮川洋一,上野耕史
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 技術教育分科会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi