• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of novice teacher training program in the music department :Comparison of practical knowledge of teachers with different years of experience

Research Project

Project/Area Number 19K02796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

TAKAMI Hitoshi  佛教大学, 教育学部, 教授 (40413439)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords実践知 / 新人教師育成 / 音楽科授業 / PCK / 即時の知 / 信念・価値観としての知 / 新人教師 / 熟練教師 / 新人教師育成プログラム / PCK理論 / コロナ禍の音楽教育 / 学校音楽教育
Outline of Research at the Start

本研究では,主に次の点に取り組む。
①音楽科授業における教師の実践知の2側面(「即時の知」と「信念・価値観としての知」)を,同一被験者から抽出し包括的に解明する。
②被験者は新人教師,熟練教師とし,それぞれの実践知の特徴を比較することを通して,音楽科新人教師育成プログラムを開発する。
本研究により,音楽科授業を行う多くの新人教師の授業力量が高まることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

Comprehensively extracting "immediate knowledge" and "knowledge as beliefs / values" from one new teacher who conducts music lessons, and using the interaction of the two knowledge as a starting point, recommendations for new teacher education in the music department I tried. In addition, PCK presented its structural model from the standpoint of being a teacher's practical knowledge. Based on these, we conducted a practical knowledge analysis of new teachers who conduct music lessons from the perspective of PCK. He presented guidelines for developing a new teacher training program. Regarding the elucidation of practical knowledge, we examined the methodology with a view to both "dimensions that can be meaningful in the reflection of practice" and "dimensions that can only be realized in practice". Among the many elucidation methods, the possibility of stimulated recall method and on-going method was suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

音楽科では先行例のなかった,教師の「実践知(practical knowledge)」研究に基づく新人教師教育プログラム開発の基盤を築くことができた。「即時の知」と「信念・価値観としての知」を包括的に抽出し二つの知の相互作用を切り口として,音楽科における新人教師教育への提言を試みたことも,学術的意義と捉えられよう。さらには,PCK理論の視座からも音楽科新人教師育成プログラムを検討した点や,実践知抽出の方法論の再考を試みた点において,本研究は独自性や意義が認められるものと考えている。今後は,新人教師の授業省察力向上を目指したプログラム開発へと発展させることが希求されている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 新時代の学校音楽教育 ─音楽科教育の意義の再定義─2022

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 51-2 Pages: 78-79

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽科授業成立の鍵 ―教育的瞬間と教師の実践知に着目して─2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      関西教育年報

      Volume: 45 Pages: 156-160

    • NAID

      40022681048

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 予測困難な時代と音楽教育 ─ 新型コロナウイルス感染症の影響下において ─2021

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕,伊野 義博
    • Journal Title

      音楽教育学(日本音楽教育学会)

      Volume: 50 Pages: 45-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PCK理論に基づく音楽科新人教師教育への提言 ―音楽科授業を行う新人教師の実践知分析を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      教育学部学会紀要(佛教大学教育学部学会)

      Volume: 20 Pages: 55-65

    • NAID

      120007019940

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の音楽科教科書にみる絵譜の絵画性 - 幼児教育への応用を展望して-2021

    • Author(s)
      高見仁志,臼井奈緒
    • Journal Title

      音楽学習研究(音楽学習学会)

      Volume: 16 Pages: 47-58

    • NAID

      40022571742

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽科教員養成における「教師の実践知研究」の意義 ―リー・ショーマンのPCK理論に着目して―2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      関西教育年報(関西教育学会)

      Volume: 44 Pages: 76-80

    • NAID

      40022339776

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] PCK理論を基盤とした音楽科新人教師の実践知解明からの提言 Proposal from elucidation of novice music teacher's practical knowledge based on PCK theory2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      日本教師学学会第21回大会論文集

      Volume: 28 Pages: 28-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 新時代の学校音楽教育2020

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕
    • Journal Title

      音楽教育学(日本音楽教育学会)

      Volume: 49 Pages: 55-56

    • NAID

      130008012452

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽科における新人教師教育への提言 ─新人教師の実践知解明を手がかりとして─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル(日本音楽教育学会)

      Volume: 17 Pages: 6-15

    • NAID

      130008022001

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽科授業における教師の実践知をいかにして解明するか2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Journal Title

      関西教育年報(関西教育学会)

      Volume: 43 Pages: 111-115

    • NAID

      40022011881

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科教師の実践知の構造と解明法の検討2022

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第23回 日本教師学学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Practical knowledge of Novice Teachers performing Music Classes2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      JUSTEC Conference2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新時代の学校音楽教育 ─音楽科教育の意義の再定義─2021

    • Author(s)
      高見仁志 菅 裕 他
    • Organizer
      第52回 日本音楽教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍において音楽科教師の実践知は変容するか2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第18回 日本質的心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科における教師の「信念・価値観としての知」はコロナ禍によって再構成されるのか  ─教師のライフヒストリー研究を援用して─2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第73回 関西教育学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員・保育者養成課程における絵譜の作成による 学修プロセスの研究  ―学生の意識の変容に着目して―2021

    • Author(s)
      高見仁志 臼井奈緒
    • Organizer
      第17回 音楽学習学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽科新人教師の実践知をPCK理論から解明する2021

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第22回 日本教師学学会全国大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学会長諮問に基づく緊急プロジェクト研究   予測困難な時代と音楽教育   ─新型コロナウイルス感染症の影響下において─2020

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕,伊野 義博
    • Organizer
      第51回 日本音楽教育学会全国大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] PCKを視座とした音楽科教師の実践知分析2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第17回 日本質的心理学会全国大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業成立の鍵 ─教育的瞬間と教師の実践知に着目して─2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第72回 関西教育学会大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教材としての絵譜 -日本の音楽科教科書にみる絵譜の絵画性-2020

    • Author(s)
      高見仁志,臼井奈緒
    • Organizer
      第16回 音楽学習学会全国大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] PCK理論を基盤とした音楽科新人教師の実践知解明からの提言 Proposal from elucidation of novice music teacher's practical knowledge based on PCK theory2020

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第21回 日本教師学学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科教員養成における『教師の実践知研究』の意義 ─リー・ショーマンの PCK 理論に着目して─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第71回 関西教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新時代の学校音楽教育2019

    • Author(s)
      高見仁志,齊藤 忠彦,津田 正之,菅 裕
    • Organizer
      第50回 日本音楽教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業を行う新人教師の実践知 ─A教諭の実践知分析を手がかりとした新人教師教育への提言─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第50回 日本音楽教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業における教師の実践知 ─構造分析と研究の展望─2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第16回日本質的心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科授業で稼働する教師の実践知分析 -新人教師のリフレクションを手がかりとして-2019

    • Author(s)
      高見仁志
    • Organizer
      第15回 音楽学習学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新版 中学校・高等学校教員養成課程音楽科教育法2019

    • Author(s)
      高見仁志,齋藤 忠彦,菅 裕 他
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888459
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi