Intrinsic Motivation of World History Learning from Learners Viewpoints: From the Perspective of International Posture
Project/Area Number |
19K02878
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
Yasui Moyuru 岩手大学, 教育学部, 教授 (70241502)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 春美 岩手大学, 教育学部, 准教授 (30598561)
吉原 秋 岩手県立大学盛岡短期大学部, その他部局等, 准教授 (00269242)
鈴木 道也 東洋大学, 文学部, 教授 (50292636)
小川 知幸 東北大学, 学術資源研究公開センター, 助教 (70312519)
畑 奈保美 東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (60302064)
津田 拓郎 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70568469)
田村 理恵 都城工業高等専門学校, 一般科目文科, 准教授 (40390554)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 世界史学習 / 内発的動機づけ / 国際的志向性 |
Outline of Research at the Start |
世界史学習の意欲が喚起されるのはどのようなときか。本研究は学生および高校教員への聞き取り調査等により、世界史学習の契機、実践そしてその際の内面を質的に調査することによって、基礎教養的であるとともに問題解決志向型であるような新しい世界史授業の開発・提案を行い、学問と教育の架橋を目指すものである。方法としては、大学生・短大生を対象に聞き取り調査を行い、高校までの世界史学習への評価・世界史学習への動機づけ等を明らかにする。また、高大連携に積極的な学界全体の動向を踏まえ、全国の高校の世界史教員にも聞き取りすることにより、授業での学習意欲を高めるための取り組みを調査する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed at exploring internal and qualitative factors that enhance or prohibit learners’motivation for world history learning through questionnaire and interviews. The results show that the respondents’interest in foreign countries was affected by various factors such as TV programmes, video games, cartoon film, sports, study overseas, and communication with friends and teachers. It has become clear that international posture that is created from individual life stories influence greatly on the efforts for world history learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の若者がどのようにして世界史(外国史)に興味を持つ/失うのか、その内発的動機の解明はこれまで十分行われてこなかった。各人のライフヒストリー全体を通じて生じる国際的志向性が、そこに大きな影響を及ぼしているとする本研究の成果は、若者のいわゆる「世界史離れ」が進む中、世界史教育を立て直していく上で有益な知見となると思われる。
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)