• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Tuition-Free Policy for Public Universities and Colleges in the United States

Research Project

Project/Area Number 19K02889
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Kana  広島大学, 教育本部, 准教授 (30325203)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアメリカ / 大学無償化 / 授業料 / 奨学金 / 公立大学 / 授業料無償化 / 高等教育 / 機会均等 / 人材育成
Outline of Research at the Start

本研究は、アメリカ合衆国において近年急速に拡大している公立大学の授業料無償化政策の特質と課題を検討することを目的としている。研究期間は5年間とし、以下の手順で研究を進めることとする。
初年度の2019年度は(1)州政府の公立大学授業料の実質無償化政策に関するデータ収集・特色ある州の抽出および先行研究のレビュー、(2)訪問調査による情報収集(ワシントンD.C.等)を実施する。続いて2020~2023年度はインディアナ州、ミズーリ州、デラウェア州、テネシー州、ニューヨーク州(現段階での候補州)の中から訪問調査を行う。以上から、各州の無償化政策の理念、財源、受給要件、給付方法等の比較分析を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the philosophy, funding, eligibility requirements, awarding methods, and other aspects of tuition-free policy for public universities, which has expanded rapidly in the United States in recent years, and conducts case studies of states that are unique in this regard. The purpose of tuition-free policies in the U.S. is to address local problems such as declining population and poverty, and to train human resources that will contribute to the economic development of the state. In addition, free-college is mainly provided to students who attend public universities, and there are few cases where private universities are included in these programs. Currently, 32 states are implementing the tuition-free policy, and each state is still exploring how to set eligibility requirements while maintaining financial resources.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、大学生に対する経済的支援の比較制度研究においてアメリカ合衆国は最も注目され、研究が行われてきた国である。しかし、先行研究では連邦レベルを対象とした研究が多く、州レベルを対象とした研究は極めて遅れていた。アメリカの大学無償化政策の目的・方法および成果を分析するためには州レベルの研究が不可欠であり、本研究では各州の大学無償化の動向および特徴的な州の事例分析を実施することを通してその特質と課題を検討した。この点において学術的意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] アメリカの大学無償化と奨学金2024

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 661

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Tuition-Free Policy for Public Universities and Colleges in the United States: Focusing on New York State2023

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 170-179

    • DOI

      10.15027/54758

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033226

    • Year and Date
      2023-12-22
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国の奨学金政策の現在2022

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Journal Title

      日本教育制度学会『教育制度学研究』

      Volume: 29 Pages: 222-229

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 「奨学金の制度ー教育費負担の軽減とその課題ー」高妻紳二郎編著『新教育制度論ー教育制度を考える15の論点ー(第2版)』146-159頁。2023

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「就学援助・修学支援」高見茂監修『必携教職六法』771-772頁。2023

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Total Pages
      970
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi