• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a scale for overexcitability in intellectual gifted.

Research Project

Project/Area Number 19K02935
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Hidaka Motonobu  佐賀大学, 教育学部, 講師 (20733942)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 室橋 春光  札幌学院大学, 心理学部, 教授 (00182147)
片桐 正敏  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00549503)
富永 大悟  山梨学院大学, 経営学部, 准教授 (30795597)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords知的ギフテッド / Overexcitibility (OE) / 過度激動(超活動性、過興奮性) / OEQ-II / ADHD(注意欠如多動症) / 2E / アセスメント / 心理尺度 / 知的ギフテッド(知的Gifted) / 過度激動 / OE(Overexcitabilities) / 刺激への感受性の高さ / 心理アセスメント / 神経発達症(発達障害) / 発達障害(神経発達症) / 特別支援教育 / 臨床心理学 / 過度激動(OE) / 性格 / 知的Gifted / 過度激動(刺激への感受性の高さ)
Outline of Research at the Start

特別支援教育は個別の特別な教育ニーズに応えるよう発展してきた一方、家庭での育てづらさや学校での不適応があっても、知能検査によるIQが高い子どもや人(知的Gifted)は、公的な支援が受けにくい状況がある。知的Giftedの心理特性の1つとして、過度激動と呼ばれる自己内外の情報・刺激に対する感受性の高さがあげられる。本研究では、日本における知的Giftedの心理特性をアセスメントし、支援するために、日本版過度激動尺度の開発を行うことを目的とする。また過度激動と関連が予想される神経発達症傾向、および 自尊心等の関連について、調査を行い、知的ギフテッドの特性に関する知見を提供する

Outline of Final Research Achievements

In this research project, we attempted to develop a psychological scale to assess Overexcitability (OE) in the intellectually gifted, based on the OEQ-II (Falk et al., 1999), and proceeded to create a Japanese version with permission from the original author. As a result of principal component analysis, the Japanese version could be summarized into five components (psychomotor, sensual, imaginational, intellectual, and emotional) as in the original version. In addition, the high intellectual OE group was shown to have 11.25 times the odds ratio of having high ADHD characteristics compared to the low intellectual OE group. This indicates that intellectual giftedness, ADHD, and 2E should be carefully differentiated while utilizing the OEQ-II.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的ギフテッドの示す特別な教育的ニーズは才能開発的カリキュラム面に着目されやすいが、実際には多動や不注意、人間関係など心理社会面のニーズを持つことも多い。本研究課題は、知的ギフテッドがもつ心理社会面のニーズをアセスメントするために、OE概念を導入することの有用性を示した点とその評価尺度を開発した点に、学術的、社会的意義がある。さらにADHDとの関連性について検討し、知性OEの高さがADHDとの誤診リスクを高めること、精神運動性OEとマインドワンダリング頻度を合わせて評価することがギフテッドかギフテッド+ADHD(2E)かの鑑別に有用である可能性を示したことも学術的、社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] ギフテッドの示すOverexcitibility (OE) の理解と支援2023

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Journal Title

      LD,ADHD & ASD

      Volume: 7月号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ギフテッドと読み書き2023

    • Author(s)
      富永大悟
    • Journal Title

      LD,ADHD & ASD

      Volume: 7月号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Clinical Study of WISC-IV Assessment and Cognitive Profile for Intellectual Gifted2022

    • Author(s)
      小泉雅彦・日高茂暢・片桐正敏・富永大悟・室橋春光
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 75-84

    • DOI

      10.34551/00023147

    • ISSN
      24322644
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23186

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of the Psychological Scale to Assess Overexcitability of Intellectually Gifted : The Overexcitability Questionnaire-Two in Japanese Prototype Versions.2021

    • Author(s)
      日高茂暢・富永大悟・片桐正敏・小泉雅彦・室橋春光
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 95-112

    • DOI

      10.34551/00022878

    • NAID

      120006988590

    • ISSN
      24322644
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/22884

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The relationship between overexcitability in Gifted, ADHD traits, daydream, and mind-wandering frequency : Data from healthy university students using OEQ-II, ADHD-RS, DDFS, and MWQ.2021

    • Author(s)
      日高茂暢・富永大悟・片桐正敏・小泉雅彦・室橋春光
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 113-131

    • DOI

      10.34551/00022879

    • NAID

      120006988589

    • ISSN
      24322644
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/22885

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的ギフテッドの子どもの持つ特別な教育的ニーズの理解ー特別支援教育の「個に応じた学習」を用いたインクルーシブな才能教育ー2020

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 4 Pages: 147-161

    • NAID

      120006988621

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習に困り感を抱える子どもを支えるー土曜教室の成果からギフテッド支援を考える2019

    • Author(s)
      小泉雅彦
    • Journal Title

      札幌学院大学心理学紀要

      Volume: 2 Pages: 29-36

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 土曜教室論ー子どもたちとの学びの共同戦線ー2019

    • Author(s)
      室橋春光
    • Journal Title

      札幌学院大学心理学紀要

      Volume: 2 Pages: 37-48

    • NAID

      120006767314

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習に困り感をもつ青年の生き方を支える「居場所」ーごぶサタ倶楽部の実践と大学における合理的配慮、地域への般化に向けてー2019

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Journal Title

      札幌学院大学心理学紀要

      Volume: 2 Pages: 49-63

    • NAID

      120006767315

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] シンポジウム:日本の学校教育における特定分野に特異な才能のある児童生徒に対する支援についてー学校教育関係者の視点からー2022

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における特異な才能のある生徒学生に対する支援2022

    • Author(s)
      富永大悟
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ギフテッドの感覚特異性の想定されうるメカニズム2022

    • Author(s)
      片桐正敏
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 二重過程理論から考えるギフテッドの知的機能2022

    • Author(s)
      小泉雅彦
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ギフテッドにおける社会性・感情の発達のフレームワーク―DabrowskiのTPDの視点から2022

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ギフテッドにおけるOverexcitabilityの理解2022

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      S.E.N.S年次大会in北海道
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ギフテッドの理解と支援2022

    • Author(s)
      片桐正敏
    • Organizer
      S.E.N.S年次大会in北海道
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ギフテッドと読み書き2022

    • Author(s)
      富永大悟
    • Organizer
      S.E.N.S年次大会in北海道
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期におけるギフテッドのOverexcitability(OE)とADHDの行動特徴の類似性の検討ーOEQ-II日本語版,ADHD-RS-IV,DDFS,MWQを用いた 相関分析・ROC分析2021

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第4回研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における診断閾下のADHD特性が抑うつや大学生活適応に影響する2020

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第3回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的giftedのある子どもの特別な教育的ニーズと現状の課題2019

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第28回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生におけるマインドワンダリングと神経発達症傾向の関係2019

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第28回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ギフテッドの個性を知り、伸ばす方法2021

    • Author(s)
      片桐正敏・小泉雅彦・日高茂暢・富永大悟・ギフテッド応援隊・楢戸ひかる
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784098402113
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] ギフテッドシンポジウム in 鹿児島 2022年3月6日

    • URL

      https://www.youtube.com/live/dzY4LjCUG1c?feature=share

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 佐賀大学教育学部 日高茂暢先生「ギフテッドシンポジウムin鹿児島&オンライン」に登壇

    • URL

      https://sagadaipress.saga-u.ac.jp/archives/3332/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 佐賀大学教育学部 日高茂暢先生登壇「ギフテッドシンポジウム」の記事公開

    • URL

      https://sagadaipress.saga-u.ac.jp/archives/4196/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi