• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effectiveness of peer groups on the social development and QOL of children with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 19K02960
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSagami Women's University

Principal Investigator

Nitto Yukari  相模女子大学, 人間社会学部, 教授 (40827797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤野 博  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00248270)
米田 英嗣  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50711595)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords自閉スペクトラム症(ASD) / 学齢期 / 仲間関係 / メンタルヘルス / 適応行動 / QOL / 社会性の発達 / 余暇活動 / 会話分析 / 雑談 / 仲間集団 / 生活の質(QOL)
Outline of Research at the Start

ASD児者は特有の認知特性を有するがゆえ同世代の仲間集団への所属が難しい。学齢期の長期に渡る孤立は社会適応やQOLに深刻な影響を及ぼす。本研究ではASDの学齢児が余暇サークルなど仲間集団への所属による心理的影響を検討する。方法として、①A市の通級指導教室の保護者に質問紙を実施し、仲間集団への所属経験の有無とQOLとの関係を横断的に検討する(研究1)。②特定の余暇サークルに所属するASD児の小集団を3年間追跡調査し、社会性の発達およびQOLの実態を縦断的に検討する(研究2)。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the effectiveness of peer groups on the social development and QOL of children with autism spectrum disorder (ASD). (1) Even in peer groups, such as resource room (Tsukyu Classroom), junior high school and the upper grade of elementary school students with ASD had more mental health problems than those of lower grades. In addition, those mental health problems could be related to socialization skills and daily living skills, and daily living skills would not be developed than socialization skills, as age. (2) In a follow-up study of school-aged children with ASD, difficulties in development of daily living skills were also recognized by Vineland-Ⅱ adaptive behavior scales. On the other hand, by our observation and interviews, there was evidence to suggest that the developmental processes of socialization skills, especially peer/friend relationships were diverse, and that some groups were developed to peer/friend relationships consisted of same members.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、ASD児者が同世代の仲間集団への所属に困難を呈する要因は、社会性に関わる特異的な認知機能との関係から論じられることが多かった。本研究の成果から、自律要因との関係や、共通の興味関心を持つ類似性の高い仲間の存在の有無による影響も見過ごせない可能性が明らかとなった。ASD児者への幼少期からの早期支援においては、社会性やコミュニケーションに特化した支援が主流であるが、身辺自立など自律性に重点を置いた発達支援、および興味関心を介した仲間づくり支援や余暇活動支援の有用性が示唆された。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (16 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 情緒障害通級指導教室に通う発達障害のある小学生・中学生への指導の優先順位と教師による適応行動の評価との比較:言語障害通級指導教室に通う小学生との比較2024

    • Author(s)
      武部正明, 藤野博, 日戸由刈
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 45(4) Pages: 359-376

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校高学年のASD男子の語りにみられる友人関係の特徴:2組の本人と母親へのインタビューを通して2023

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Journal Title

      子ども教育研究

      Volume: 15 Pages: 35-40

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の知的水準の区分の安定性に関する幼児期後半から小学校期にかけての縦断的研究2021

    • Author(s)
      日戸由刈, 玉井創太, 原郁子, 武部正明, 藤野博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43(3) Pages: 328-337

    • NAID

      40022769230

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 成人期から支援を開始した知的発達に遅れのない自閉スペクトラム症者の就労後の適応行動-職業スキルと日常生活スキルの追跡調査2021

    • Author(s)
      武部正明, 日戸由刈, 藤野博
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43(1) Pages: 108-119

    • NAID

      40022619788

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Atypical cortical activation during fine motor tasks in autism spectrum disorder2021

    • Author(s)
      Suzumura Nao、Nishida Toshiki、Maki Nao、Komeda Hidetsugu、Kawasaki Masahiro、Funabiki Yasuko
    • Journal Title

      Neuroscience Research

      Volume: 172 Pages: 92-98

    • DOI

      10.1016/j.neures.2021.04.010

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学級に在籍する学齢児のメンタルヘルス、日常生活スキル、人間関係に関する実態調査2021

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Journal Title

      子ども教育研究

      Volume: 13 Pages: 67-73

    • NAID

      40022621711

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症の学齢児に対するコロナ禍でのオンラインを活用した余暇活動支援の取り組み2021

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Journal Title

      人間社会研究

      Volume: 18 Pages: 107-113

    • NAID

      120007034465

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的発達に遅れのない学齢期の自閉スペクトラム症児の適応行動 の実態と関与する要因の検討:日常生活スキルの問題を中心に2020

    • Author(s)
      武部正明・藤野 博・日戸由刈
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 41 Pages: 45-55

    • NAID

      120007097233

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ライフステージを見通してよりよく生きていくために必要な支援とは何か2019

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Journal Title

      LD,ADHD & ASD

      Volume: 10月号 Pages: 14-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Do Individuals With Autism Spectrum Disorders Help Other People With Autism Spectrum Disorders? An Investigation of Empathy and Helping Motivation in Adults With Autism Spectrum Disorder2019

    • Author(s)
      Komeda Hidetsugu、Kosaka Hirotaka、Fujioka Toru、Jung Minyoung、Okazawa Hidehiko
    • Journal Title

      Frontiers in Psychiatry

      Volume: 10 Pages: 376-376

    • DOI

      10.3389/fpsyt.2019.00376

    • NAID

      120006777480

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] こころの多様な現象としての共感性 (特集:こころの多様な現象 「精神疾患」の基礎的研究の現在)2019

    • Author(s)
      米田 英嗣, 間野 陽子, 板倉 昭二
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 62(1) Pages: 39-50

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情緒障害通級指導教室を利用する小学生136名の日常生活行動とメンタルヘルスの関連性の検討2024

    • Author(s)
      日戸由刈・武部正明・藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的発達に遅れのない学齢期の自閉スペクトラム症児における適応行動-その6:小学生の適応行動に関する3年後の追跡調査:属性の経過を踏まえた検討-2024

    • Author(s)
      武部正明・日戸由刈・藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 療育センターでの仲間づくり支援プログラム開発から大学での生涯学習プログラム開発に至るまで2023

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Organizer
      第64回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的発達に遅れのない小学校高学年のASD児の仲間・友人関係:就学を特別支援学級在籍から開始した場合:保護者インタビューの結果から2023

    • Author(s)
      日戸由刈・武部正明・藤野 博・大井 学
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(ポスター発表)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級で学ぶ発達障害の子どもたちへの支援 :境界知能に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      木立伸也・白馬智美・地内亜紀子・柳川公三子・日戸由刈
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(自主ラウンドテーブル指定討論)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期から青年期への『移行期』におけるASD者の心理的課題2022

    • Author(s)
      日戸由刈、武部正明、米田英嗣、大井学、綿貫愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(ラウンドテーブル企画趣旨の説明)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ASD小学生同士の雑談における発達的変化2022

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(ラウンドテーブル話題提供)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 早期支援を受けている ASD 小学生の適応行動の特徴2022

    • Author(s)
      武部正明
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(ラウンドテーブル話題提供)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ASD小学生における人物判断2022

    • Author(s)
      米田英嗣
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(ラウンドテーブル話題提供)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 知的発達に遅れのない学齢期の自閉スペクトラム症児における適応行動 -その42022

    • Author(s)
      武部正明、日戸由刈、藤野 博 、米田 英嗣
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(ポスター発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期のASD児同士で雑談は楽しめるのか?(2)-発達的変化の検討-2021

    • Author(s)
      日戸由刈・藤野 博・武部正明・米田英嗣・大井 学
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 知的発達に遅れのない学齢期の自閉スペクトラム症児における適応行動 -その 3:身辺自立や家事等の日常生活スキルの実態と影響する要因の検討-2021

    • Author(s)
      武部正明 ・日戸由刈 ・藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「自閉症スペクトラムのある人の余暇・自由時間の支援(4)-学校現場での余暇指導を充実させるために-」指定討論2020

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会(兵庫)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期の ASD 児同士で雑談は楽しめるのか? -「ある・ある!タイム」の会話分析を通じて-2020

    • Author(s)
      日戸由刈 ・藤野 博 ・武部正明 ・米田英嗣
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的発達に遅れのない学齢期の自閉スペクトラム症児における適応行動-その2:幼児期から診断および支援を受けている小学生群の実態-2020

    • Author(s)
      武部正明・日戸由刈・藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム学齢児の小集団支援による長期的効果2019

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Organizer
      日本心理学会公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 余暇活動支援(本田秀夫、大島郁葉(編著)おとなの自閉スペクトラム:メンタルヘルスケアガイド)2022

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772419307
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 発達が気になる子の子育て10か条2022

    • Author(s)
      日戸由刈, 萬木はるか
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805884379
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学校で困っている子どもへの支援と指導2021

    • Author(s)
      日戸由刈・安居院みどり・萬木はるか
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408275
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 児童心理学の進歩2021 第2章物語理解と感情2021

    • Author(s)
      米田英嗣・間野陽子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学齢期の計画的グループから青年期以降の主体的な余暇グループへ;東條吉邦・藤野博(監)・高森明(編著)「 発達障害者の当事者活動・自助グループの『いま』と『これから』」2020

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760832804
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「芸術まつり」によるゆるやかなネットワークづくり―専門機関で行う余暇活動支援;渡辺慶一郎(編著)「大人の発達障害の理解と支援」2020

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895540
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別な支援ニーズのある子ども(1)発達障害・他;尾崎康子・阿部美穂子・水内豊和(編著)「よくわかるインクルーシブ保育」2020

    • Author(s)
      日戸由刈
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087341
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi