• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Support System for Children to Promote Choice of Proactive Learning Challenges

Research Project

Project/Area Number 19K02982
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo University of Information Sciences

Principal Investigator

Kawano Yoshihiro  東京情報大学, 総合情報学部, 准教授 (70599456)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学修フィードバックシステム / 学修成果物共有基盤 / プログラミング教育 / 地域活動 / アウトプット主体の学び / ゲーミフィケーション / 学修支援システム / フィードバックシステム / 子どもの主体的な学び / リフレクション支援 / コロナ禍での地域活動 / アウトプット / 学修データ収集システム / 子どもの発達段階 / 教育工学 / ラーニング・アナリティクス / アクティブ・ラーニング / 機械学習
Outline of Research at the Start

本研究では、子ども達が「プログラミング的思考」「ICTリテラシー」「社会的な見方や考え方」を身に付けることにより、学びたいことを主体的に選択できるための子ども向け学修支援システムを開発する。具体的には、小中学生を対象に地域活動やプログラミング教室での学修活動を収集・分析し、本人と志向の類似度が高い子ども達が取り組んだ学修課題を推薦する仕組みを作る。加えて、主体的な学修をより促進するため、子ども達自身が学修成果物を発信できる学修成果物共有基盤を開発し、学修とフィードバックの繰り返しを実践・評価する。

Outline of Final Research Achievements

This study presents the development of a learning support system aimed at fostering self-directed learning in children through community activities. The system seeks to enhance computational thinking, ICT literacy, and social perspectives. At the core of our approach is the "Learning Feedback System," which supports the design and evaluation of educational activities within three main initiatives: "Programming Classrooms," a seminar-style program where students select learning courses based on their interests and abilities using Scratch and Python; "Children's City," a child-centric community development experience; and "Walk Adventures," a team-based mission completion competition. Additionally, we have developed the "Learning Output Sharing Platform," which enables participants to share their activity outcomes. This platform is intended to enhance collaborative learning and provide a space for children to showcase their achievements, thereby reinforcing their educational experiences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

全国各地で実践されている地域活動やプログラミング教育において、児童生徒に対する適切な振り返り機会を提供することは重要な課題である。本研究では、各活動の学習設計と学修フィードバックシステムにゲーミフィケーション要素を導入し、本人の志向や適性に合った学修フィードバックを即時に提供することで、楽しみながら活動を振り返る機会を提供することができた。加えて、各種活動により創出された学修成果物を共有することで、アウトプット主体の学びの好循環を生み出す仕組みを提案した。これにより、子ども達が情報発信の意義を理解するとともに、他者との学び合いによる新たな着想や学びの省察が期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Development of Learning System for Children to Promote Self-directed Choosing of Learning Tasks2021

    • Author(s)
      Yoshihiro Kawano, Yuka Kawano
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Computing and Multimedia Communications (IJMCMC)

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Development of a Learning Feedback System of Community Activity for Children with User Types Classification Method in Gamification2024

    • Author(s)
      Yoshihiro Kawano, Ryota Kadokura and Yoshiha Goto
    • Organizer
      29th International Symposium on Artificial Life and Robotics (AROB 29th)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものソーシャルスキルを育成する地域活動のための学修フィードバックシステムの開発2024

    • Author(s)
      河野義広,後藤由翔,粟飯原萌,古市昌一,原田恵理子
    • Organizer
      電子情報通信学会2種研究会サイバーワールド(CW)第56回研究会報告
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの主体的学びを促す学修成果物共有基盤のプロトタイプ開発2024

    • Author(s)
      後藤由翔,伊藤幹朗,吉野翔,河野義広
    • Organizer
      教育システム情報学会 2023年度 第6回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Reflection Facilitation System with Gamification Adapted to Community Activities2023

    • Author(s)
      Yoshihiro Kawano, Yoshiha Goto
    • Organizer
      The 26th International Conference on Network-Based Information Systems (NBiS-2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものキャリアプランニング能力を育成する地域活動のための学修フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      河野義広,門倉諒太,後藤由翔,原田恵理子
    • Organizer
      HCD-Net(人間中心設計推進機構)2023年度冬季HCD研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーミフィケーションに基づくユーザタイプ分類を用いた子どもの職業体験機会を創出する地域活動支援システム2023

    • Author(s)
      門倉諒太,河野義広,後藤由翔
    • Organizer
      教育システム情報学会 2023年度 第3回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修活動に応じた視覚的アプローチによる子ども向けリフレクション支援システム2023

    • Author(s)
      後藤由翔,河野義広,河野由香
    • Organizer
      教育システム情報学会 2022年度特集論文研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーミフィケーションを用いた子ども向けリフレクション支援システム2023

    • Author(s)
      後藤由翔,河野義広,河野由香
    • Organizer
      教育システム情報学会 2022年度学生研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども対象の地域活動およびプログラミング教育に適応したリフレクション支援システム2022

    • Author(s)
      河野義広,後藤由翔,大浦陽菜
    • Organizer
      電子情報通信学会2種研究会サイバーワールド(CW)第52回研究会報告
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Learning-Data for Feedback System in Programming Classrooms2022

    • Author(s)
      Kawano Yoshihiro, Goto Yoshiha, Kawano Yuka
    • Organizer
      The 25th International Conference on Network-Based Information Systems (NBiS-2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども対象の地域活動における学修フィードバックシステムの開発と評価2022

    • Author(s)
      河野義広
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度特集論文研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Proposal of Learning Feedback System for Children to Promote Self-directed Learning2021

    • Author(s)
      Yoshihiro Kawano, Yuka Kawano
    • Organizer
      The 24th International Conference on Network-Based Information Systems (NBiS-2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Proposal of Children Learning System to Promote Self-directed Choosing of Learning Tasks and Analysis of Learning Data in a Programming Classroom2020

    • Author(s)
      Yoshihiro Kawano, Yuka Kawano
    • Organizer
      International Conference on Network-Based Information Systems (NBiS) 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども達の主体的な学びを促進する学修支援システムの検討2019

    • Author(s)
      河野義広,河野由香
    • Organizer
      教育システム情報学会,JSiSE研究会研究報告 33(6), pp.153-158, 2019-03
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi