• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Quantitative Indices of Cloud-Powered Collaboration for their Application to Assessment

Research Project

Project/Area Number 19K03016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionAichi Medical University

Principal Investigator

Sengoku Masaya  愛知医科大学, 医学部, 教授 (40257689)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 淳  愛知医科大学, 医学部, 教授 (40340301)
久留 友紀子  中央大学, 理工学部, 教授 (00465543)
橋本 貴宏  愛知医科大学, 医学部, 教授 (60291499)
山森 孝彦  愛知医科大学, 医学部, 教授 (70387819)
山下 敏史  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (90622671)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords協働ライティング / 変更履歴 / クラウド / リビジョンマップ / Googleドキュメント / 協働レポート / 協同学習 / 協調学習 / 編集履歴
Outline of Research at the Start

本研究では,様々な協働学習の手法の中で,特に協働ライティング教育の作成プロセスに焦点をあてる。クラウドの共有ファイルを利用して協働ライティングで作成したレポートに対し,編集履歴を分析することにより作成プロセスにアプローチする。編集履歴には様々な情報が含まれているが,ここから協働学習よる効果を表す指標となる要素を明らかにして定量化し,レポートなどの成果物の評価を組み合わせて協働学習における教育効果の測定および教育プログラムの改善に適用する。

Outline of Final Research Achievements

Collaboration process in report writing where students worked together in a cloud-based application was examined through the change history, and revision maps were made by report section as well as by writer. Visualizing the process summaries, revision maps allowed us to develop three quantitative indices: the extent of collaboration in each report, the contribution of each writer to the final draft, and the individual engagement of each writer throughout the writing process. The three indices, in turn, allowed for comparison among collaborative reports in terms of process. Their availabilities were confirmed by the examination of the questionnaire results on self-reported collaborative behaviors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

Googleドキュメント等のクラウド上で使うエディターは汎用的なツールであり,様々な教育現場でにおいて導入可能である。これらの変更履歴を利用して作成したセクション別・編集者別のリビジョンマップは,レポート作成のプロセスの概略を視覚化できる手法であり,これまで困難であったプロセス情報を比較的容易に取得することが可能になったことは学術的に意義があると考えられる。
このリビジョンマップを用いて取得した協働レポートに関するグループや個人の指標は,協働ライティングの活動状況を反映しており,今後作成プロセスの観点から見たレポートの評価や教育効果の測定への活用が期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 協働学習における両価性及び作業プロセスと態度変容との関連の探索2023

    • Author(s)
      宮本 淳、仙石 昌也、橋本 貴宏、久留 友紀子、山森 孝彦、山下 敏史
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2023 Issue: 3 Pages: 139-145

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2023.3_139

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2023-10-16
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] レポート作成プロセスの可視化による協働ライティングの比較2022

    • Author(s)
      仙石 昌也, 宮本 淳, 橋本 貴宏, 久留 友紀子, 山森 孝彦, 山下 敏史
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 3 Pages: 176-183

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.3_176

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-10-03
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 協働ライティングによるレポート作成プロセスの定量化とその分析2023

    • Author(s)
      仙石 昌也、宮本 淳、橋本 貴宏、 久留 友紀子、山森 孝彦、山下敏史
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 医学部医学科における初年次アカデミック・スキル科目の実態調査2023

    • Author(s)
      橋本 貴宏、仙石 昌也、宮本 淳
    • Organizer
      医学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学初年次学生の協働学習に対する態度の両価性2023

    • Author(s)
      宮本 淳,仙石 昌也,山森 孝彦,久留 友紀子,橋本 貴宏,山下 敏史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 協働学習に対する態度尺度の作成 -リビジョンマップによる 協働ライティングプロセスとの関連-2022

    • Author(s)
      宮本淳、仙石昌也、山森孝彦、久留友紀子、橋本貴宏、山下敏史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リビジョンマップによる協働レポートの作成プロセスの検討 ―フリーライダーのいるレポートに着目して―2021

    • Author(s)
      仙石昌也、宮本淳、橋本貴宏、久留友紀子、山森孝彦、山下敏史
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 編集履歴を利用した協働ライティングのプロセス分析の試み2020

    • Author(s)
      仙石昌也、宮本淳、久留友紀子、橋本貴宏、山森孝彦、山下敏史
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] クラウド履歴の編集内容に着目したリビジョンマップの作成 ―協働ライティングプロセスの可視化―2020

    • Author(s)
      仙石昌也、宮本淳、久留友紀子、橋本貴宏、山森孝彦、山下敏史
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 協働ライティングにおける編集履歴の活用 -プロセス分析ツールの検討2020

    • Author(s)
      仙石昌也、宮本淳、久留友紀子、橋本貴宏、山森孝彦、山下敏史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi