• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of verification method and designing model classes of active learning using biological data

Research Project

Project/Area Number 19K03044
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo National College of Technology

Principal Investigator

市川 裕子  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (10290719)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森谷 健二  函館工業高等専門学校, 生産システム工学科, 教授 (90342435)
小村 良太郎  石川工業高等専門学校, 電子情報工学科, 教授 (00390443)
森本 真理  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (60369923)
矢島 邦昭  仙台高等専門学校, 総合工学科, 教授 (90259804)
Project Period (FY) 2022-11-15 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords能動的学習 / 生体情報 / 授業デザイン / アクティブラーニング / 協働学習 / 生理機能情報 / 生態情報 / オンライン授業
Outline of Research at the Start

本研究は,(1)アクティブラーニング型授業効果の生理機能情報を用いた客観的な検証方法の確立と,(2)効果的な協働学習モデル授業の構築と提案を目的とする。具体的には,学生の授業中における数種類の生理機能情報を測定し,その数値から学生集中度,活性化度を調査していく。講義型授業,アクティブラーニング型授業で複数の学生のデータを計測し,個々の学習と協働学習における計測データの差異を解析することによりアクティブラーニング型授業の効果を評価する指標を確立する。またこの指標により有効であると判断されるような効果的な協働学習モデルを構築し提案する。

Outline of Annual Research Achievements

アクティブラーニング型授業の対面とリアルタイムのオンラインの比較、および対話型ゲームにおけるリアルコミュニケーションとオンラインコミュニケーションにおいて生体情報のデータを取る実験を行いこれらの比較を行った。測定した生体情報は瞬きの回数、脳血流、頭部位置、心拍数である。採取した時系列データの解析において、データと活動時間との同期を取るところを慎重に行う必要があり、その部分で多くの時間を要した。データの同期値を分析することにより、学生の活動と生体データに関係があることがわかった。集中している状態を生体情報として可視化することができた。しかしながら、データの解析は、採取したデータの一部に留まっている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

データの分析に予定以上に時間がかかっているので、アルバイトなどを使って早めるようにする。

Strategy for Future Research Activity

全てのデータの解析を早急に行う必要がある。今回の結果と、我々が本研究に至るまでに積み上げてきたデータ(2018年度より生体情報の計測による、学生の集中度の可視化を行ってきた)を用いて、2つのシステムを提案することが今年度の目標である。すなわち、学生の集中を逸らさないような効果的な授業モデルと、教員が自分自身の授業をセルフチェックできるようなシステムの構築である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Analysis of Correlation between Class Activity and Students’ Attention in Active Learning Class From Biological Viewpoint2019

    • Author(s)
      Y. Ichikawa, K. Moriya, R. Komura, M. Morimoto, K. Yajima
    • Journal Title

      13th International Symposium on Advances in Technology Education, proceedings

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 生体情報計における集中度の評価2023

    • Author(s)
      市川裕子
    • Organizer
      高専シンポジウム
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ANALYSIS OF CORRELATION BETWEEN STUDENTS’ ATTENTION AND THEIR BIOLOGICAL DATA2020

    • Author(s)
      Shuta Iijima
    • Organizer
      STI-GIgaku
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Correlation between Class Activity and Students’ Attention in Active Learning Class From Biological Viewpoint2019

    • Author(s)
      Yuko Ichikawa
    • Organizer
      13th International Symposium on Advances in Technology Education 2019年9月
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi