Project/Area Number |
19K03049
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | The National Center for University Entrance Examinations |
Principal Investigator |
YAMAJI Hiroki 独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 教授 (10220360)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
保崎 則雄 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70221562)
三隅 友子 徳島大学, 国際センター, 教授 (20325244)
田中 東子 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (40339619)
谷 美奈 帝塚山大学, 全学教育開発センター, 教授 (60582129)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 大学生 / 体験学習 / 対人葛藤 / 葛藤調整 / 社会情動的学習 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、大学生を対象として、対人葛藤の創造的調整を促進する介入モデルの開発とその効果検証を行う。具体的には次の3つの内容に取り組む。① 大学生がおもに学外での学習活動で体験するさまざまな対人葛藤をとりあげ、それらの創造的調整を促進する介入モデルを開発しワークショップに具体化する。② 介入モデルの改善を図りながら、その効果を初年次から4年次まで多面的・縦断的に検証する。③ 教職員向けのマニュアルやケースブックを制作し、社会情動的技能を高める大学教育改善に資する。以上を通して、日本ではまだ少ない大学教育での社会情動的学習プログラムの一形態を提案し、社会的寄与を果たすことを目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
The original aim of this study was to verify the effectiveness of an intervention model that promotes creative conflict resolution among Japanese university students. But due to the coronavirus pandemic, the focus shifted to exploring students' experiences and interpersonal challenges in online classes, and we attempted to utilize anonymity, role-playing, and the practical application of the intervention model in the development of courses on dealing with interpersonal conflict. Based on the results of these studies, we produced a publication that contributes to improving university education by enhancing related social-emotional skills.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
全人的教育の重要性が主張される今日の大学教育では、社会情動的技能の育成への関心は高い。日本では大学生の社会情動的技能の向上を図るプログラムはあまり報告されていないが、海外でも大学生の対人葛藤調整に焦点を当てたものはほとんど報告されていない。本研究は、多文化共生の課題に直面しながら、日本の文化的特徴として潜在化したり回避されたりしやすい対人葛藤の体験を取り上げ、その創造的調整の教育指針を示す出版物を制作したことに独自の重要な意義がある。
|