Project/Area Number |
19K03144
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
古賀 信吉 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30240873)
竹下 俊治 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 理科教育 / 防災教育 / 通時的思考 / 中等理科教育 |
Outline of Research at the Start |
通時的思考のできる人材の育成を防災教育の目的の一つと考え,自然景観を通時的に理解する方法や態度の育成を目的とした中等理科教育における科目横断的学習文脈の考案,及びその文脈を基礎に理科教育を通して防災教育の継続性に資する仕組みを構築するための基礎的研究に取り組む。具体的には,地学事象を主体に防災教育に資する学習素材を探査・教材化し,他科目の学習内容との関連づけと既存の知識の統合を図るとともに通時的思考という枠組みの中での学習文脈を考案し,その学習方法と学習プログラムを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to contribute to the continuity of disaster education in school education, the concept of time based on diachronic thinking was assumed to be a common ability required for disaster education and science education. Learning materials for geoscience, chemistry, and biology were explored and made into teaching materials for diachronic and step-by-step exploration and understanding in a variety of time frames. In addition, we have developed an exploratory learning program for volcanic activities directly related to disaster prevention education in junior high school science classes, in which learning items are arranged within the framework of diachronic thinking from viewpoints of rock texture and behavior of volatile components in magma, and confirmed through trial practice that the program is effective in developing diachronic thinking. The results were published in 14 papers (10 peer-reviewed).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は防災教育で育成が求められる人材像として,自然災害が生じる仕組みの科学的な理解や災害時の適切な行動に関する知識・技能を有することに加え,それらとは異なる観点から,自然現象を多様な時間軸を設定して通時的・段階的に探究・理解する能力を有することと考えた。これにより,学校教育においては教科として日常的に扱うことが困難でその継続性が課題と考えられる防災教育について,理科という教科を通して日常的に関わることの可能性を示唆した。例えば,地域の地形・地質環境の理解を通して生活空間に潜む災害リスクについて考えることである。自然環境の通時的な理解の促進は,事前防災のレジリエンス向上への寄与が期待される。
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