• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Construction of Bidirectionality in Mathematics and Physics at the Upper Secondary Education Level and the Development of Bidirectional-Oriented Teaching Materials

Research Project

Project/Area Number 19K03185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOnomichi City University

Principal Investigator

Nango Tsuyoshi  尾道市立大学, 経済情報学部, 教授 (30710933)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 牧山 隆洋  弓削商船高等専門学校, 総合教育科, 准教授 (20804553)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords双方向性の構築 / 数学教育 / 物理教育 / 工学教育 / 関連 / 教材開発 / 作図器 / 作図機 / 双方向性 / 動画教材 / シミュレータ
Outline of Research at the Start

本研究は,後期中等教育段階の学習者(高校生や高等専門学校の低学年生)が,日常的に数学と物理を関連させて学習するために,数学と物理の学びにおける双方向性を構築することを目的とし,次の4項目を実施する.
項目1 数学と物理の教科書における単元ごとの関連を調べ,表面的な双方向性を構築する.
項目2 数学と物理の学習事項において,それぞれの科目間で身につけるべき力の関連を導出し,身につける力の双方向性を構築する.
項目3 数学と物理の双方向性を体感しながら学ぶ,双方向性指向教材を開発する.
項目4 開発した教材を実際に高等専門学校1,2年の授業で活用,改善したのち,公開する.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to establish bidirectionality in the learning of mathematics and physics for learners at the late secondary education stage (high school students and lower-grade students at KOSEN) to facilitate their daily integration of mathematics and physics studies.
In this study, we first clarified the superficial bidirectionality and the related skills acquired in mathematics and physics. Based on the identified bidirectionality and related skills, we developed teaching materials that allow students to experience this bidirectionality in their learning process. Additionally, these materials were utilized in actual classroom settings, leading to the identification of areas for improvement in the lessons and further refinement of the teaching materials themselves.The developed teaching materials and the results of their implementation were disseminated through websites, conference presentations, and academic papers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は,数学と物理の関連を双方向性という視点で捉えて教材を開発したことである.これまで開発されてきた多くの教材や実践は,数学と物理の学習をある程度終えた学習者が,探究活動を通じてそれらを統合し,課題を解決する形式のものであった.本研究では,統合ではなく日常の授業で双方向に学ぶ形で関連を実現した.日常の授業で活用可能な表面的な双方向性を明らかにし,また,より深い双方向性の理解を図るための教材を開発した.
本研究の社会的意義は,平成30年改訂の学習指導要領で述べられている関連を図る指導の例やそのための教材を提示できたことである.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (17 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 楕円コンパス教材を活用した教育実践2024

    • Author(s)
      南郷 毅,牧山 隆洋
    • Journal Title

      弓削商船高等専門学校紀要

      Volume: 46 Pages: 44-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and educational practice of a tsunami simulation2022

    • Author(s)
      牧山 隆洋,中神 悠太,猪本 修
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 70 Issue: 1 Pages: 8-11

    • DOI

      10.20653/pesj.70.1_8

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2022-03-16
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンデマンド型の数学授業における取り組みについて2022

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 28 Pages: 111-116

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等専門学校一般科目における数学と物理の双方向性の構築2022

    • Author(s)
      南郷 毅,牧山 隆洋
    • Journal Title

      弓削商船高等専門学校紀要

      Volume: 44 Pages: 67-75

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 楕円コンパスを用いた数学と工学の関連を図る高等専門学校向け基礎教材の開発2020

    • Author(s)
      南郷 毅,牧山 隆洋
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 26 Pages: 11-24

    • NAID

      40022241875

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 目標を達成できなかった取り組みの分析2023

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      日本数学教育学会第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学と工学の関連の認識を深める教材の開発-実習工場で作成した教材-2023

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      KOSENフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 蒸気機関模型作製からたどるニューコメンの思考2023

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      日本科学史学会第70回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系教育のための教材開発2023

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      KOSENフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ワルシャート式弁装置の教材開発2023

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      2023年度日本技術史教育学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 楕円コンパス教材を用いた教育実践2022

    • Author(s)
      南郷 毅,牧山 隆洋
    • Organizer
      日本数学教育学会第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コンデンサーの働きが分かる熱力学教材JAMESの開発2022

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第38回物理教育研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 理工系教育のための教材開発2022

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      KOSENフォーラム2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 作図器の教材化と実践2022

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      KOSENフォーラム2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 物理シミュレーションアプリ群PAKについて2021

    • Author(s)
      牧山 隆洋,南郷 毅,池上 彰,八原 瑠里
    • Organizer
      KOSENフォーラム2021 OS-42 物理のシミュレーションアプリ群PAKについて
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援サイト「まなBits」の 数学コンテンツについて2021

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      KOSENフォーラム2021 OS-42 物理のシミュレーションアプリ群PAKについて
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 情報工学科の学生から見た数学と情報の関連2021

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      日本数学教育学会 第103回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 物理シミュレーションアプリ群PAKの開発2021

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      日本物理教育学会 第37回物理教育研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学生から見た数学と情報の関連2020

    • Author(s)
      南郷毅
    • Organizer
      日本数学教育学会 第102回全国算数・数学教育研究(茨城)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学のよさの強調事例について-数学と日常や他教科などとの関連-2019

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      日本数学教育学会 第101回全国算数・数学教育研究(沖縄)大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自作エンジンの授業への応用2019

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会 [物性]
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自作時計の製作と授業への応用2019

    • Author(s)
      牧山 隆洋
    • Organizer
      日本物理教育学会 第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 目からうろこの技術工作2021

    • Author(s)
      牧山 隆洋, 内海 優作, 中神 悠太, 続木 章三, 中村 純
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      栄諧情報システム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] まなBits

    • URL

      https://bits.makiyama-phoenix.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 目からうろこの技術工作

    • URL

      https://products.makiyama-phoenix.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 教材集公開ページ

    • URL

      https://bits.makiyama-phoenix.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 物理実験動画公開ページ

    • URL

      https://products.makiyama-phoenix.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 楕円コンパスCADデータ

    • URL

      https://github.com/TakahiroMakiyama/EllipticTrammels

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi