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An evolutionary psychological study of the role of social information in mate choice in "Konkatsu" (marriage hunting).

Research Project

Project/Area Number 19K03207
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Amano Yoichi  東京都立大学, 人文科学研究科, 助教 (90571886)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords婚活 / 配偶者選択 / 社会的情報 / 進化心理学 / mate-choice copying
Outline of Research at the Start

進化心理学的アプローチにもとづき,婚活という現代社会に特有の配偶者選択に焦点を当て,異性を結婚相手として評価する際にどのような種類の情報がどのように利用されているのかを明らかにする。現代インターネット社会の特徴でもある「可視化された他者からの評価」が配偶者選択に及ぼす影響について,身体的魅力や社会経済的地位といった配偶者としての魅力に影響することが報告されている他の要因と比較しながら検討を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the influence of social information on mate choice in "Konkatsu" (marriage hunting). The results of this study revealed that women evaluate a man based not only on his physical attractiveness and socioeconomic status but also on other women's evaluations. 'Likes' displayed on matching apps and marriage profiles, which indicate a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate by compensating for his lower physical attractiveness. Furthermore, even in face-to-face situations such as marriage parties, the degree of sexual interest shown by other female participants, i.e., a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,進化心理学の配偶者選択の研究において近年注目されている社会的情報の寄与について,配偶者としての魅力に影響することが知られている他の要因と比較しながら検討を行った。婚活という現代の配偶者選択では,身体的魅力や社会経済的地位だけでは異性を選別することが難しく,同性による評価という社会的情報を利用して判断していることが明らかとなった。婚活では「いいね!」が多いほどさらに「いいね!」が集まりやすいといわれ,一部の異性に人気が集中することが指摘されている。本研究の知見は,配偶者選択における同性による評価の影響が婚活がうまく機能していない原因のひとつである可能性を示唆するものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 婚活における配偶者選好と選り好み2023

    • Author(s)
      天野陽一
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 42 Pages: 598-604

    • Related Report
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  • [Presentation] 婚活パーティーにおける男性の評価に及ぼす社会的情報の効果:他の女性が関心を向けた男性は魅力的に見える2024

    • Author(s)
      天野 陽一
    • Organizer
      日本社会心理学会第65回大会
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  • [Presentation] 婚活プロフィールの評価における社会的情報の影響:「いいね!」の多さは外見や年収の不利を覆せるのか?2023

    • Author(s)
      天野 陽一
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
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  • [Presentation] 婚活における異性の選別に利用される情報の検討:プロフィール項目といいね獲得数に対する重要度評価の性差2021

    • Author(s)
      天野 陽一
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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