• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Task-Oriented Test for Japanese to Measure Decoding Ability

Research Project

Project/Area Number 19K03216
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionAichi Shukutoku University

Principal Investigator

Ogawa Kazumi  愛知淑徳大学, 心理学部, 教授 (70345875)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 昌紀  神戸女学院大学, 人間科学部, 教授 (30467500)
藤原 健  大阪経済大学, 人間科学部, 講師 (00707010)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords解読 / 課題遂行型テスト / 表情 / FACS / モーフィング / 日本人 / 対人コミュニケーション
Outline of Research at the Start

本研究では,他者の感情,意図,状況などを読み取る「解読力」を測定するための,日本人用の課題遂行型テストを作成する。課題遂行型テストとは,実際に刺激を呈示され,その刺激人物の感情状態や意図等を判断する形式のテストである。解読力を測定する課題遂行型テストは国外には存在するが,刺激人物が欧米人であるため日本人の解読力を測定するテストとして最適であるとは言えない。そこで,日本人を刺激人物とした日本人用のテストを作成する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a task-based test for the Japanese to measure "decoding ability," which involves understanding the intentions and internal states of others.
To accomplish this, stimuli from the AIST Facial Expression Database 2017, previously validated as appropriate facial expression stimuli by Fujimura & Umemura (2018), were morphed at 10% intensity increments. Facial expression presentation experiments were repeated several times. Based on analyses applying correct response rates, categorical factor analysis, and item response theory, 78 stimuli were finally adopted and confirmed reliable. It was determined that it is possible to measure decoding skills using these 78 stimuli, and a test to measure the decoding of facial expressions by the Japanese was completed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、日本人の表情から感情を読み取る「解読力」を測定するための課題遂行型テストを作成した。解読力を測定する課題遂行型テストは国外には存在するが、刺激人物が欧米人であるため、同じ文化圏の人の表情の方が異なる文化圏の人の表情よりも正確に判断できるという内集団優位性などの問題から、日本人の解読力を測定するテストとして最適であるとは言えなかった。したがって、本研究で作成したテストは日本人の解読力を測定できる稀少なテストとして、今後の日本人の対人コミュニケーションに関する研究の発展に貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 国立中正大学(その他の国・地域(台湾))

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立中正大学(その他の国・地域(台湾))

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Northeastern University(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国立中正大学(その他の国・地域(台湾))

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Northeastern University(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Swiss Center for Affective Sciences(スイス)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 解読スキルを測定する日本人用課題遂行型テストの作成2023

    • Author(s)
      志水勇之進、小川一美、 木村昌紀、藤原健、 渡邊伸行
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 基本6表情における感情の表出強度と表情解読の正確さの関連2023

    • Author(s)
      志水勇之進、小川一美、 木村昌紀、藤原健、 渡邊伸行
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Swiss Center for Affective Sciencesのホームページ

    • URL

      https://www.unige.ch/cisa/emotional-competence/home/research-tools/gert/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi