• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Intervention Program for Aggression in Children as a Long-Term Effect of the Great East Japan Earthquake

Research Project

Project/Area Number 19K03261
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionMiyagi Gakuin Women's University

Principal Investigator

Adachi Tomoaki  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (30184188)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平野 幹雄  東北学院大学, 教養学部, 教授 (20364432)
柴田 理瑛  東北福祉大学, 総合福祉学部, 講師 (20589775)
大橋 良枝  聖学院大学, 心理福祉学部, 教授 (50787702)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords東日本大震災 / 長期的影響 / 愛着トラウマ / 攻撃性 / 幼児 / 児童 / 保育士 / 教師 / 発達臨床学 / 精神分析学 / アタッチメント / コロナ禍 / 気になる子ども / 衝動性 / 愛着 / 放課後児童クラブ / 精神分析学的アプローチ / 発達臨床学的アプローチ / 学童保育 / 子ども / 臨床発達心理学
Outline of Research at the Start

東日本大震災から7年以上が経過した被災地では、幼児、児童が保育士や児童クラブ指導員に向ける攻撃性が大きな問題となっている。また、このような子どもの発達段階にそぐわない攻撃性の背景には、被災地における家族機能の著しい低下が仮定される。そこで本研究では、従来の臨床発達心理学のアプローチに、精神分析学の投影性同一化理論のアプローチを統合し、全く新しい介入プログラムを構築することを目的とする。このプログラムの妥当性は、被災地の保育所や児童クラブで検証され、その知見は小中学校で生じている対教師暴力の問題にも応用される。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to construct a new intervention program for children with high aggression by integrating the clinical developmental psychology approach with the projective identity theory approach of psychoanalysis. The main results of the study were as follows: (1) In intervention model for children with high aggression, the assessment of teacher group and the teacher who was the target of the aggression are also important; (2) In intervention with children who show aggression, it is necessary to assess the development of children and also to assess the attachment level of the children; (3) Mentalizing theory is available in the formation of attachment with the children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で対象とする子どもたちは、家庭機能が低下した葛藤家族の中でマルトリートメント、あるいは虐待を受けている子どもたちである。彼らの攻撃性は、ときには強い甘え、衝動性、集中の困難性を伴うことがあり、愛着障害、発達性トラウマ障害などの臨床群に類似している。これらの臨床群に対するアプローチは、児童精神医学、臨床心理学、児童福祉などの領域で行われているが、彼らの攻撃性に巻き込まれる大人たちをも扱った研究は少ない。また、現在、保育、教育現場においては、子どもの攻撃性に曝されて、心の健康を害する保育士、教師が増加している。本研究は、これらの問題解決にも寄与するものと期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 発達の支援者としての保育者養成の課題2023

    • Author(s)
      足立智昭
    • Journal Title

      発達支援学研究

      Volume: 3 Pages: 83-87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学童期における気になる子どもの実態2022

    • Author(s)
      柴田理瑛・足立智昭・平野幹雄
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Pages: 69-76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもたちへの東日本大震災の非直接的影響:保育所における子どもたちの発達アセスメントツール開発に向けて.2022

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学論叢

      Volume: 34 Pages: 119-130

    • NAID

      120007172329

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災の長期的影響としての子どもの攻撃性に対する介入プログラムの構築2021

    • Author(s)
      足立智昭・大橋良枝・柴田理瑛・平野幹雄
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 21 Pages: 31-38

    • NAID

      120007039348

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育・教育の場における子どもの支援2021

    • Author(s)
      足立智昭・平野幹雄・柴田理瑛
    • Journal Title

      こころの科学

      Volume: 増刊号 Pages: 118-124

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 追跡調査に見る、東日本大震災がもたらした子どもの心の課題2021

    • Author(s)
      足立智昭
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 3 Pages: 92-93

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Can Playing with Toy Blocks Reflect Behavior Problems in Children?2021

    • Author(s)
      Xiyue Wang, Kazuki Takashima, Tomoaki Adachi, Yoshifumi Kitamura:
    • Journal Title

      CHI

      Volume: 540 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1145/3411764.3445119

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] AssessBIocks: Exploring Toy Block Play Features for Assessing Stress in Young Children after Natural Disasters.2020

    • Author(s)
      Xiyue Wang ・Kazuki Takashima・Tomoaki Adachi ・Yoshifumi Kitamura
    • Journal Title

      ACM Interact. Mob. Wearable Ubiquitous Technol.

      Volume: Vol. 4(1) Issue: 1 Pages: 1-29

    • DOI

      10.1145/3381016

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東日本大震災から10年を経ての現状と課題2023

    • Author(s)
      足立智昭・平野幹雄
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災後、急増する 攻撃性の高い子どもたちへの介入2022

    • Author(s)
      足立智昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの攻撃性と、保育士への影響を力動的に理解する:投影性同一化を根拠に2022

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 気になる子どものアセスメントとアタッチメントの形成過程について2022

    • Author(s)
      柴田理瑛
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 安全基地としての大人たちの役割2022

    • Author(s)
      平野幹雄
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外傷的出来事を経験している子どもの攻撃性への対応(2)2020

    • Author(s)
      足立智昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地域子ども学をつくる(災害・持続性・北欧の視点)2022

    • Author(s)
      天童陸子・足立智昭
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918051
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 多様な人生のかたちに迫る発達心理学2020

    • Author(s)
      足立智昭(共著)
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514425
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 一般社団法人 東日本大震災子ども・若者支援センター

    • URL

      https://ejcenter.jp

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 東日本大震災を契機とする<地域子ども学>の構築

    • URL

      http://www.mgu.ac.jp/main/child-future/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 東日本大震災を契機とする〈地域子ども学〉の構築

    • URL

      https://www.mgu.ac.jp/main/child-future/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi