Project/Area Number |
19K03269
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Toyoda Hideki 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (60217578)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | ベイズモデリング / 帰無仮説 / 統計的仮説検定 / 特異項目機能 / 項目反応理論 / PHC / 項目反応カテゴリ特性曲線 / 人工知能 / 一対比較法 / 反応歪曲 / 社会的望ましさ / Zipf distribution / ベイズ的アプローチ / 教授学習系列 / 尤度 / 授業評価 / 自由記述データ / IRT / DIF / 下位集団 / 心理統計で何を教えるべきか / 研究仮説が正しい確率 / 有意性検定 / 研究の事前登録 / ベイズ推論 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、ベイズ的アプローチによる心理学に特化した教授学習系列を作成する。ベイズ的アプローチが心理学研究の一翼を担うためには入門的教材と研究実践例をつなぐ教材が是非とも必要である。本研究では、それに相当する最初の2単位を終えた直後の2単位に相当する教授学習系列を作成する。 本教授学習系列の完成により、学術的には無意味でも統計的には有意な論文はいくらでも公刊されてしまう現状を改善することが可能である。
|
Outline of Final Research Achievements |
Currently, psychological research is shaken by the problem of reproducibility. Even though these papers have passed rigorous peer review, they have not been reproduced even after repeated attempts, and there are many papers whose knowledge in the relevant research field is dubious. The biggest reason for this at present is that p-values in significance tests are automatically used as the main criterion for acceptance or rejection of papers. In this study, in order to overcome these disadvantages, we will create a teaching and learning series of psychological statistical methods using a Bayesian approach. The area covers the intermediate level of statistical methods that contribute to psychological research, and it is a teaching-learning series that is equivalent to two credits immediately after completing the first two credits. The research results were published as a book.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
尤度を使って現象を考えるという心理学研究のパラダイムを構築した。これは有意性検定の手続きを暗記し、当てはめ、有意水準を超えたか否かを判定するという、現在主流の 心理学研究のパラダイムを180度転換する思考法である。ベイズか頻度論かという選択とも違う。この興味深い現象は、どのように生成され、データとして自分の眼前に現れたのだろう」という疑問に尤度を使って答えることである。確率分布によってデータの生成過程をモデル化することを可能にした。
|