• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on teaching methods for popularizing Bayesian statistics in psychological research

Research Project

Project/Area Number 19K03269
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Toyoda Hideki  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (60217578)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsベイズモデリング / 帰無仮説 / 統計的仮説検定 / 特異項目機能 / 項目反応理論 / PHC / 項目反応カテゴリ特性曲線 / 人工知能 / 一対比較法 / 反応歪曲 / 社会的望ましさ / Zipf distribution / ベイズ的アプローチ / 教授学習系列 / 尤度 / 授業評価 / 自由記述データ / IRT / DIF / 下位集団 / 心理統計で何を教えるべきか / 研究仮説が正しい確率 / 有意性検定 / 研究の事前登録 / ベイズ推論
Outline of Research at the Start

本研究では、ベイズ的アプローチによる心理学に特化した教授学習系列を作成する。ベイズ的アプローチが心理学研究の一翼を担うためには入門的教材と研究実践例をつなぐ教材が是非とも必要である。本研究では、それに相当する最初の2単位を終えた直後の2単位に相当する教授学習系列を作成する。
本教授学習系列の完成により、学術的には無意味でも統計的には有意な論文はいくらでも公刊されてしまう現状を改善することが可能である。

Outline of Final Research Achievements

Currently, psychological research is shaken by the problem of reproducibility. Even though these papers have passed rigorous peer review, they have not been reproduced even after repeated attempts, and there are many papers whose knowledge in the relevant research field is dubious. The biggest reason for this at present is that p-values in significance tests are automatically used as the main criterion for acceptance or rejection of papers. In this study, in order to overcome these disadvantages, we will create a teaching and learning series of psychological statistical methods using a Bayesian approach. The area covers the intermediate level of statistical methods that contribute to psychological research, and it is a teaching-learning series that is equivalent to two credits immediately after completing the first two credits. The research results were published as a book.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

尤度を使って現象を考えるという心理学研究のパラダイムを構築した。これは有意性検定の手続きを暗記し、当てはめ、有意水準を超えたか否かを判定するという、現在主流の
心理学研究のパラダイムを180度転換する思考法である。ベイズか頻度論かという選択とも違う。この興味深い現象は、どのように生成され、データとして自分の眼前に現れたのだろう」という疑問に尤度を使って答えることである。確率分布によってデータの生成過程をモデル化することを可能にした。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Proposal of a Pairwise Comparison Type Test Model with Item-Response Category Characteristic Curves2023

    • Author(s)
      豊田秀樹, 佐々木研一
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 19 Issue: 1 Pages: 1-22

    • DOI

      10.24690/jart.19.1_1

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of Oligopoly and Saturation in Multiple Response Questionnaires Used for Course Evaluations:2022

    • Author(s)
      豊田 秀樹・馬 景昊・大橋 洸太郎
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 3 Pages: 246-259

    • DOI

      10.5926/jjep.70.246

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非復元抽出形式 での授業評価における学生が重要視する知見の寡占 度・飽和度の計算 ――ジップ分布を用いた分析――2022

    • Author(s)
      豊田秀樹・馬景昊・大橋洸太郎
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Bayesian Modeling for a Uniform Differential Item Functioning Analysis Procedure in Item Response Theory:2020

    • Author(s)
      Akiyama Takashi、Toyoda Hideki
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 3 Pages: 250-265

    • DOI

      10.5926/jjep.68.250

    • NAID

      130007987446

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-09-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 項目反応理論における均一DIF検討のためのベイズモデリング―群間で困難度が異なる確率と正答確率が異なる確率―2020

    • Author(s)
      秋山 隆, 豊田 秀樹
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 68

    • NAID

      130007987446

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一問一答形式での授業評価において学生が最重要視する知見の寡占度の計算2019

    • Author(s)
      豊田 秀樹, 中村 健太郎, 大橋 洸太郎, 秋山 隆
    • Journal Title

      教育心理学研

      Volume: 67 Pages: 304-316

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 心理学者のための人工知能入門2023

    • Author(s)
      豊田秀樹・馬 景昊・佐々木研一
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 20年後のデータサイエンスと応用物理2022

    • Author(s)
      豊田 秀樹
    • Organizer
      応用物理学会 第35回 上田記念講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ベイズ統計学の基礎 有意差検定から仮説が正しい確率へ2022

    • Author(s)
      豊田 秀樹
    • Organizer
      第50回日本放射線技術学会秋季学術大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Shiny 入門心理統計の授業中にGUIのwebアプリを作って遊ぼう2021

    • Author(s)
      豊田秀樹・馬 景昊・堀田晃大
    • Organizer
      日本心理学会 第85回大会 チュートリアル・ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Proposal for calculating encounter rate in qualitative research2021

    • Author(s)
      Jinghao Ma, Hideki Toyoda & Kotaro Ohashi
    • Organizer
      International Meeting of the Psychometric Society
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] これからの統計教育2019

    • Author(s)
      豊田秀樹
    • Organizer
      日本心理学会第83 回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 人工知能入門2023

    • Author(s)
      豊田秀樹
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489024160
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 統計学入門Ⅰ2022

    • Author(s)
      豊田 秀樹
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122664
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 統計学入門 II2022

    • Author(s)
      豊田 秀樹
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122725
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 統計学入門 I ―生成量による実感に即したデータ分析―2022

    • Author(s)
      豊田秀樹
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122664
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 瀕死の統計学を救え!2020

    • Author(s)
      豊田 秀樹
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      4254122551
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] たのしいベイズモデリング22019

    • Author(s)
      豊田 秀樹、武藤 拓之、久保 沙織、岡 律子、秋山 隆、伊東 宏樹、伊藤 瑛志、松木 祐馬、坂本 次郎、山森 光陽、宋 財?、矢内 勇生、土田 尚弘、馬 景昊、永野 駿太、五島 光、松浦 拓也、小野 滋、登藤 直弥、梅垣 佑介、山根 嵩史、山田 剛史
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830839
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi