• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of 'memorable' reading in childhood: Formative factors of the reading experience and their long-term effects

Research Project

Project/Area Number 19K12722
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

SUGA Chie  実践女子大学, 文学部, 講師 (80310390)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 汐崎 順子  慶應義塾大学, 文学部(三田), 講師(非常勤) (50449021)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords読書 / 子ども / 読書体験 / 公共図書館
Outline of Research at the Start

公共図書館で実践されている「楽しみのための読書」の効果について,これまで十分なデータによって実証されたことはほとんどない。本研究では,特に効果の高いと思われる成人になっても記憶に残る読書体験に着目し,これを「心に残る」読書と定義する。
本研究の目的は,大学生の「子ども時代の読書」についてのレポート調査と社会人に対するフォーカス・グループ・インタビュー調査の結果に基づいて,子ども時代の「心に残る」読書がどのような要件をもって形成されるか,そしてその「心に残る」読書が,成人になってからの意識や行動にどのように影響をもたらすかを明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we defined 'memorable reading experiences' as 'reading experiences that deeply move readers emotionally and remain in their memories even after they become adults'. Interview surveys are conducted for adults in their 20s to 60s, to understand the elements of such experiences, the relationships among these elements, and their long-term effects. As a result, it was found that the elements of ‘memorable reading experiences’ can be categorized in terms of 'text', 'context', and 'reader', and that reading experiences reconstructed from the present perspective. Some of them include future content conceived from the past, or present content oriented from the future, and can contribute to the formation of readers' identities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の読書研究の多くは、読書体験や効果は客観的に把握できるという前提に基づく研究であったのに対し、本研究は、読書経験や効果は主観的に構成されるという新たな立場で研究を進めた。従来の客観主義の研究に対し、新たに構成主義的な観点による読書研究の可能性を開いたものであり、本研究には学術的な意義がある。
近年、子どもの読書は世界的な政策課題となっているが、その長期的効果は明らかになっていない。本研究は、現代の政策課題の根拠を示したものであり、社会的意義が認められる。さらに、本研究期間中の新型コロナウイルス感染拡大による子どもの読書環境の変化についても調査を行い、歴史的記録を残すことができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Children's Services in Public Libraries in Japan During the First Wave of the Spread of COVID-192023

    • Author(s)
      須賀 千絵、汐﨑 順子
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Library and Information Science

      Volume: 69 Issue: 4 Pages: 169-185

    • DOI

      10.20651/jslis.69.4_169

    • ISSN
      1344-8668, 2432-4027
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもと子どもの読書の今とこれからを考える2023

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      現代の図書館

      Volume: 61(3) Pages: 144-151

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍における児童サービス2023

    • Author(s)
      汐﨑順子・須賀千絵
    • Journal Title

      年報こどもの図書館2017-2021

      Volume: 2022年版 Pages: 31-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの読書,読書行動:2つの文庫の調査から その22021

    • Author(s)
      汐﨑順子・井元有里・須賀千絵
    • Journal Title

      こどもの図書館

      Volume: 68(1) Pages: 14-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ちいさいおうち:「本の力」を信じる思いをつないだ文庫,未来につなげる文庫2021

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 21(1) Pages: 66-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 沙羅の樹文庫:緑の森の中につくった夢の文庫2020

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 20(2) Pages: 66-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] メルボルンこども文庫・メルボルン青空文庫:異国の地で生まれる・つながる2020

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 20(3) Pages: 66-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 汐見台文庫:地域の本棚,みんなの文庫2020

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 20(4) Pages: 66-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの読書,読書行動:2つの文庫の調査から その12020

    • Author(s)
      汐﨑順子・井元有里・須賀千絵
    • Journal Title

      こどもの図書館

      Volume: 67(12) Pages: 4-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] もりのいえ文庫:新しい文庫がつくる新しい絆・広がり2020

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 20(1) Pages: 66-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] きりん文庫かすが:文庫をつなぐ「人」の力2019

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 19(2) Pages: 66-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] うみとやまのこどものとしょかん:幼稚園の先生とお母さんたちが開いた“子ども文庫”2019

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 19(3) Pages: 66-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] はまなす文庫:地域に根づいた文庫の力,その広がり2019

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Journal Title

      この本読んで!

      Volume: 19(4) Pages: 66-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「心に残る読書体験」の形成要素 : 30・40代を中心とする男女に対するインタビュー調査をもとに2023

    • Author(s)
      須賀千絵・汐﨑順子
    • Organizer
      第71回日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども時代の「心に残る読書」の形成要素:20代男女に対するインタビュー調査をもとに2022

    • Author(s)
      須賀千絵・汐﨑順子
    • Organizer
      第70回日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Digital (and non-digital) efforts of Japanese children’s librarians under the COVID-19 situation2021

    • Author(s)
      Junko Shiozaki
    • Organizer
      IFLA WLIC 2021 Libraries for Children & Young Adults Section
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「心に残る読書」の分析枠組みの構築2019

    • Author(s)
      須賀千絵・汐﨑順子
    • Organizer
      第67回日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの読書を考える事典2023

    • Author(s)
      汐﨑順子
    • Total Pages
      495
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254680263
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 子ども時代の「心に残る読書体験」を考える(研究プロジェクトホームページ)

    • URL

      https://sites.google.com/jissen.ac.jp/kokoro1/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi